Pages

Pages

July 3, 2017

Tidak Berminat Dengan Isu DOJ, @RafiziRamli Menghasut Pemandu Teksi Pula



Agak pelik bagi seorang pakar strategis kononnya seperti Rafizi Ramli tidak berminat menghentam Kerajaan seperti rakan-rakannya dalam Parti Chap Bunga dalam isu 1MDB dan Jabatan Kehakiman (DOJ) Amerika Syarikat. Amat-amat pelik bukan? Sebaliknya, Rafizi Ramli lebih berminat dengan bukan isu nasional seperti isu teksi! Sejak bila menghasut pemandu teksi menjadi KPI utama beliau?

Bertempat di Dewan Sivik MBPJ, Petaling Jaya pagi tadi, Rafizi Ramli bersama-sama ADUN Hulu Langat, Dato Abdullah Sani telah mengadakan perjumpaan dengan persatuan pemandu teksi yang baru ditubuhkan iaitu PERJIWA. Tidak dapat dipastikan singkatan PERJIWA untuk apa. Mungkin orang sakit jiwa.

Antara isu yang dibangkitkan oleh Ahli Parlimen Pandan ini adalah perkhidmatan e-hailing seperti UBER dan GRAB yang telah mengambil alih rezeki pemandu teksi dan juga masalah sewa teksi yang mahal. Rafizi Ramli dan rakannya Abdullah Sani tidak memahami isu teksi dan permasalahan mereka. Rafizi Ramli dan Abdullah Sani sekadar mempergunakan pemandu teksi sekadar untuk keuntungan politik mereka.

Pertama, Rafizi Ramli berkata beliau hanya mahu dan akan menangguhkan pembentangan Rang Undang-Undang untuk e-hailing sebaliknya beliau tidak berani memberi jaminan untuk berusaha menghapuskan undang-undang e-hailing untuk perkhidmatan GRAB dan UBER. Mengapa? Pemandu-pemandu teksi seharusnya meminta Rafizi Ramli supaya berjuang untuk mengharamkan perkhidmatan GRAB dan UBER. Ada beranikah Rafizi Ramli?

Kedua, pemandu UBER dan GRAB kebanyakannya menggunakan kereta mereka sendiri. Itulah sebabnya mereka tidak perlu membayar yuran sewa harian kepada orang lain untuk penggunaan kereta mereka. Persoalan pemandu teksi kepada Rafizi Ramli sepatutnya adalah sekiranya pemandu teksi tidak mempunyai kenderaan sendiri, adakah INVOKE, syarikat kepunyaan Rafizi Ramli akan memberikan kenderaan percuma kepada pemandu-pemandu teksi?

Ketiga, pemandu UBER dan GRAB juga perlu membayar komisen besar yang dianggarkan pada 23% - 30% dari yuran yang mereka terima terutama untuk perkhidmatan e-hailing. Ini sesuatu yang pemandu teksi tidak perlu sediakan kepada syarikat teksi.

Keempat, pemandu teksi juga dibenarkan membeli dan memiliki teksi mereka sendiri dan tidak perlu membayar sewa harian. Sistem ini mirip dengan perkhidmatan UBER dan GRAB kecuali mereka tidak perlu membayar komisen tinggi daripada tambang mereka untuk perkhidmatan e-hailing daripada syarikat.

Dan yang terakhir, untuk pengetahuan Rafizi Ramli juga, antara masalah pemandu-pemandu teksi yang terbesar adalah masalah permit pajak. Jika dahulu permit diberikan kepada syarikat-syarikat. Namun, masalah ini kini secara perlahan-lahan telah mula dapat diatasi. Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) melalui Program Transformasi Industri Teksi (TITP) pada telah menyerahkan setakat ini 600 lesen individu kepada kumpulan pemandu yang layak dan telah tamat tempoh perjanjian sewa pajak. 

Pemberian lesen teksi individu itu adalah satu inisiatif progresif oleh Kerajaan dan SPAD untuk membuka jalan bagi menyelesaikan isu serta rungutan pemandu teksi di bawah sistem pajak yang telah lama membebankan mereka. Di bawah program TITP, kesemua 600 penerima lesen individu ini setakat ini telah diberikan geran tunai Kerajaan RM5,000 bagi membantu mereka untuk membeli kenderaan baru. Geran ini adalah sebahagian daripada RM150 juta yang telah diperuntukkan oleh Kerajaan untuk pemegang lesen individu yang layak seperti mana yang telah diumumkan oleh Perdana Menteri ketika Bajet 2017.

Dengan segala bantuan yang Kerajaan berikan kepada pemandu-pemandu teksi, apa lagi yang Rafizi Ramli mahu perjuangkan?

76 comments:

  1. Daripada bercakap isu billboard dan isu bergambar dengan kit siang lbh baik perjuangkan nasib pemandu teksi. Pemandu teksi cari dia, minta tolong..bapak toyol dah jaga SPAD sekarang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoss kau ni.. Punya la panjang lebar cts jelaskan pasal isu teksi ni pun tak faham2 jugak..? Kau tak reti membaca ke bodoss..??

      Delete
    2. Pantat mak kau 3.40..kalau nak ikut satu persatu apa cts cakap baik terjun longkang. Babi barua anak haram. Sial mak bapak kau pukimak

      Delete
    3. Weii bodoooh ape cts jelaskan kat atas tu telah di gazet & di bentangkan di bahaskan kat parlimen la bodoohh... Bukan bentang kat kandang babi.. Kau ingat parlimen tu macam kandang babi tempat kau cari makan ke.. Boddoooss..

      Mencarut la je la yang hanjing pakatoon pandai.. Membaca pun tak tau...kikiki

      Delete
    4. Rafizi pun tahu. Hanya cap ayam saja yg minat isu Doj, bukan saja basi, bahkan dah berulat pun.

      Delete
    5. Tulisan paling mengarut dan macam sial dari CTS

      Delete
    6. Tak nak baca jangan masuk sini la bahalul.. Kau baca & hadam je kitab dari kandang babi kau tu..bodoss punya hanjing...kikiki

      Delete
  2. Kikikikikiki.. Macham2 ko nii ryezall.. Tun dah tanya tuu bila nk panggil dia pasal forex..ckp berdegar2 bila dicabar senyap plk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wei bahalul.. RCI baru start buat kerja.. Sampai masa nanti dorang panggil la..yang kau kalut pasaipa..?

      Delete
    2. Kikikikikiki😁😁😊😅😆.. Baru nk start menteri dn bloger bangang berdegar2 ckp..bila nk startnya..nk tunggu kuching bertandukk kerr...😸😸😺😹

      Delete
    3. Biar dorang buat kerja step by step.. Tak payah la nak kalut mengelupur tak pasai2...serahkan pada yang arif dalam bidangnye.. Baru start dah mengelupur..sabaq la.. Kalut sungguh...

      Delete
    4. Serahkan pada yg arif..?ariflah sgt..yg dilantik pun org2 najib jerr..nii semua wyg thamil jerr..💸💰💰💰💰

      Delete
    5. Dah tu nak serah kat sape..? Serah kat kau..? Kau cuma arif menyalak siang malam je... Kang aku cakap lebih2 kang kau meroyan pulak..kikiki

      Delete
  3. Sebenarnya pemandu2 teksi protes..mereka kecewa isa samad dilantik ketuaii spad..isa yg byk bawa kerosakkn pada felda...mula2 mmglah kerajaan beri itu ini tapi lps tuu biasalah...🚕🚕🚙🚲🚌🚗

    ReplyDelete
    Replies
    1. Komen yang ni aku setuju.. Mungkin ade benarnye dorang protes sebab isa samad..

      Delete
    2. Isa samad pembawa sial kepercayaan najib...

      Delete
    3. Ape citer siasatan sprm keatas fgv...ape jadi surat tunjuk #ebab kpd ceo fgv dan 4 pegawai...semua senyap...

      Delete
    4. Koman la cara pemikiran kau ni..semua nak on the spot..relax la.. Kalut sungguh... Kikiki

      Delete
    5. Kalo ko tak boleh jelaskan baik diam jer dari melalut...

      Delete
    6. Kang aku ckp kau bodoh kau marah...tapi kau sendiri yang beria sangat nak tunjuk bodoh pasaipa..? Kau ingat sprm buat kje hri ni, hari ni jugak boleh siap ke..? Siasatan merangkumi banyak perkara dan melibatkan ramai staff & anak syarikat dalam fgv..surat tunjuk sebab pada ceo pun baru return pada hari raya ke3 iaitu minggu lepas..pasukan penyiasat dah tentu terpaksa meneliti setiap butir2 perkara dalam surat tunjuk sebab tu..kau ingat dorang buat kerja main belasah je.. Bodoh sangat kau ni kenape..?? Kau ingat semua urusan siasatan ni macam buat lelong babi timbang kati ke..? Kenape kau suka sangat tunjuk bodoh kau tu..?? Kau yang melalut kalut tak pasai2 tu kenape..? Keputusan siasatan belum keluar kau pulak yang mengelupur.. Bodoss la kau ni..

      Delete
    7. 6.26 mat felda bangang. Jilat telur isa samad

      Delete
    8. Dah di bagi penjelasan pun tak faham2 jugak.? Bahalul sungguh hanjing 10.29 ni..

      Nak tanya sikit.. Jadi penjaga kandang babi tu cerdik ye..? Kahkahkahkah...

      Delete
    9. oooo baru nak buat kerja ka??yg dok melalak rci forex rci forex kalau tak silap aku dah dekat setahun dah ni xda apa2 lagi la ek...
      standard babi pekembar punya SOP kerja belum jalan propa mesti mau lebih.....sangat2 bersesuaian ngan motto pilihanraya BN-Pekembar....'LAGI HARAM LAGI NIKMAT'...

      Nak tanya sikit....jilat jibby,rossy,taik sedap ka..?Kahkahkahkahkah....

      Delete
    10. Jilat tulang babi lagi sedap.. Kan..kan..eri pondan memalu babi pulak nak mengaku..mkikiki

      Delete
    11. aku terpaksa mengaku babi tu pun selalunya orang tak percaya...ko tu bukak mulut ja orang tau dah memang spesis babi ni...tapi ko special skit sebab termasuk kategori babi pekembar...babi2 pekembar ni lain macam sikit kat dunia lain xda babi spesis ni...mkikiki....

      Delete
    12. Eri pondan lapar tulang babi ye..?? Kikikiki...kesian..

      Delete
  4. CTS bokeh jelaskan ape yg rafizi hasut pemandu tejsi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pikir cts dah pandai sangat dlm kes teksi..beranikah cts debat dengan rapiji?....dlm beberapa isu yg lepas cts tak berani cabar rapiji debat...hehehe...
      Rapiji bukan dipihak kerajaan...rapiji tak de kuasa nak haramkan uber dan grab..

      Delete
    2. Loyar buruk negara Ah Pandir blm berani dakwa rapiji kes jenayah fitnah TH..polis dah seledai siasat..TH lagi takut saman rapiji...hehehe...semua ni berani kokok kena fitnah...

      Delete
  5. Tugas kami memang untuk menghasut. Kami menghasut Rakyat tiap-tiap hari - Rafizi Ramli.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Habis tuu ko xmenghasut kerr ryezall.. Hari2 mengadu domba..👅👅

      Delete
    2. Speaking at the Malaysian Taxi Drivers Congress held at the Petaling Jaya Civic Center today, he urged the government to postpone licensing and regulating Uber and Grab while the issues faced by taxi drivers are not properly addressed.

      Delete
    3. Kongress pemandu teksi ato perjumpaan persatuan pemandu teksi PERJIWA?...

      Delete
    4. nampak tak vangang nya cik siti piji ni... nk desak kerajaan tapi kat dewan sivik bukan parlimen
      ... dgn harapan adalah nanti mana2 YB yg tolong foward kan kat parlimen

      Delete
    5. cerita la pasal forex ke...terowong ajaib ke...
      huhuhu

      Delete
  6. Pemandu~,pemandu teksi pun dah tak percaya yg kerajaan boleh membantu nasib mereka. Agaknya disebabkan kerajaan BN bakal tumbang, maka lebih wajar mengadu kepada ahli politik PAKATAN HARAPAN yang bakal menerajui PUTRAJAYA. Hehehekikikihahahakahkahkah
    ** satu tindakan yg menunjukkan bahawa BN telah hilang kepercayaan rakyat. BERKUBUR BN, PASTI RAMAI YG BAKAL DISERET KEMUKA PENGADILAN. Terutama MO1 dan Bini MO1. serta kunco~kunco yg kaki bodek minda lemah otak udang. Hehehekikikihahahakahkahkah

    ReplyDelete
  7. Aku ada satu pengalaman dgn pemandu teksi dimana aku ada minta pertolongan menunjukkan arah jalan dari stadium merdeka ke sentul yg aku terkejut pemandu teksi tersebut meminta bayaran.. Pasai pa begitu skali noo.

    ReplyDelete
  8. 4:53....Kau, Ah Pandir dan rapiji sama jer taik.....hehehe...taik tiga lapis..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko dengan ah pandir makan taik jho lo...hik3...

      Delete
  9. Tak dapat nak jawab, atau takde idea nak balas komen, MAKI. Kalah hujah pun MAKI.

    Sama mcm pemimpin dorang jugak. Dah takde cara nak mentedarah haram merompak dan menyamun wang negara dan rakyat, HASUT RAKYAT, BURUKKAN NEGARA, FITNAH PEMIMPIN.

    Dah dilahirkan mengikut qada dan qadar begitu agaknya semua pemimpin2 dan macai2 pakaton ni. Dah takde cara utk berubah ..

    Sedih tengok, bilalah nak matangnya dlm berfikir, mcm budak2 walaupun pelir dah lanjut berbuai. Pemimpin pulak, merajuk lari luar negara .. maklomlah duit songlap menimbun-nimbun ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Geng pakatoon mane ade yang reti guna otak.. Komen semata2 nak tunjuk bengap sendiri.. Bagi la penjelasan macamne pun dorang tetap akan pertahankan kebengapan dorang..bila kalah berhujah mula la meroyan..maki hamun..mencarut pastu dengan muka selamber babi alih tiang gol...kikikiki

      Delete
    2. Mat felda bangang bagi komen. Mentaliti felda. Pagi petik buah, petang hisap dadah. Kakak kau tak aman dalam kubur tengok kau jadi talibarut & penjilat telur najib.

      Delete
    3. 10.26 adelah contoh standard hanjing pakatoon..kikiki.. Netizen boleh nilaikan sendiri tahap pemikiran geng2 penjaga kandang babi...kahkahkahah..

      Delete
  10. Hey Mat Gunong. MO1 tu skrg semua org dah tau, tapi nampaknya kau sorang belum tau2 lagi ye ..

    MO1 tu maksudnya "MAHATHIR ORANG #1". Org paling disyakki merompak wang BANK NEGARA. Kau tau tak?

    Kalau kau tak tau, sahlah kau seketul taik kering yg diberakkan digunung.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ko ni dah gila?...hihihi

      Delete
    2. O916

      Betul ko.,. Aku pun tak teringat

      M itu mistilah Mahathir

      Delete
    3. inilah contoh komen tahap intelektual tinggi yg dibanggakan oleh Pekembar...

      Delete
    4. Eri pondan pulak contoh babi ternak kesayangan tokong...kikiki

      Delete
    5. selain kesayangan tokong aku juga kesayangan babi betina kat umah ko tu...

      Delete
    6. Eri pondan lapar tulang babi ye..? Kesian...kikikiki

      Delete
  11. Setakat kelompok pemandu pemandu teksi berpaling kepada PH mungkin dipandang enteng, yang merisaukan pemimpin di PUTRAJAYA adalah tindakan kerajaan Negeri Sarawak menghantar barisan peguam ke London ,untuk menilai semula hak hak Negeri Sarawak selepas 60 tahun pembentukan Malaysia, tentu memberi gambaran yg genggaman Putrajaya semakin lemah dan longgar akibat kehebatan Dato Seri Mappadulung Daeng Mattimung ........... Hehehekikikihahahakahkahkah
    ** Habis fix deposit Umno. Harta lesap, untung kelabu asap. Macam 1MDB daa......Hehehekikikihahahakahkahkah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah pon dah ubah...umno goyang2... Menangis ker macai pru...

      Delete
    2. Sejak PAS keluar Pakatan, PKR Selangor pun dah nak lemah sekarang. Dulu bolehlah duk tumpang dg kekuatan PAS.

      Delete
  12. PAS bersama Gagasan Sejahtera akan membawa memorandum bagi pembentukan Suruhanjaya Diraja (RCI) untuk menyiasat skandal 1MDB kepada Yang Dipertuan Agong, kata Anggota Parlimen Kuala Nerus, Datuk Dr Khairudin Aman Razali At-Takiri.

    "Sebagai warganegara, kita menegaskan kerajaan Malaysia perlu segera membentuk RCI bagi menyiasat tuduhan ketirisan dana 1MDB ini," kata beliau dalam kenyataan.

    ♡ Dedak rm90 juta dah nak habis. Siaplah kau najib.

    ReplyDelete
  13. MADEY dah ketak lutut....akan dok sebelah sel si Anuar Al Jubori....He He He....Ketua Peliwat Ko nak datang Meliwat....teruk orang tua ni kena tibia nanti dek si Nuar Al Jubori ni....

    ReplyDelete
  14. MAT GUNUNG...Penjilat Tegar Dapigs....Bengap...kena kencin dek To Kong Dapigs la ko Mat Gunung Banang....Lari masuk hutan la ko.....selamanya penjilat Pembangang....

    ReplyDelete
  15. Si Rapuji Sotong ...goreng topong pun sodap.....bila nak masuk sel sebelah si Anuar Al Jubori ni haaaa....siap ko nanti kena tibai.....macai bengap....Si Sotong Pondan ni tak nak cerita ke...lagi pasal kekayaan anak beranak MADEY....dah dapat DEDAK Kotttt....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mat felda bangang

      Delete
    2. Hanjing pakatoon 11.04 meroyan lapar tulang babi...kahkahkah

      Delete
  16. MUKTAMAR Pas ke-63 baru-baru ini menegaskan bahawa Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) mesti dibatalkan.

    Ini kerana menurut Ketua Dewan Ulama Pas Pusat, Datuk Dr Mahfodz Mohamed, kaedah percukaian itu bercanggah dengan Islam dan hukumnya adalah haram.

    “Ini kerana GST dikenakan kepada semua rakyat termasuk orang miskin atas perbelanjaan mereka,” katanya.

    Menurutnya, di saat kerajaan melakukan pembaziran dalam perbelanjaan adalah tidak layak untuk kerajaan menuntut rakyat menanggung perbelanjaan itu melalui cukai GST.

    ReplyDelete
  17. He He He...Macai Penjilat Juboq Dapigs dah meroyan.....dapat makan tulang babi pun dah cukuk...uhuk...uhuk....jilat sampai licin....

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabar la ek babi pekembar oi...bali siap dah pas ostrolia ni jibby n rossy balik la ek...dedak abih ek....kesian2 aku pun dok terasa macam nak berak ni meh la tadah taik aku dulu buat alas perut sementara dedak baru sampai...jgn ko rebus q9 tu dah la kannya ada rasa apa pun...sabar la bi ek...

      Delete
    2. Eri pondan komen merapu..lapar tulang babi ke..? Kikiki

      Delete
    3. babi pekembar komen terbaik...bos kirim dedak dah hilang lapar ke..?Kikiki

      Delete
    4. Eri pondan lapar tulang babi ye..?? Kesian...kikiki

      Delete
  18. uber dan grab bagus. teksi cekik darah pi mampos.

    ReplyDelete
  19. Uber k grab k teksi k ada kelebihan dan kekurangan nya..yang penting pengguna tidak ditipu dan tertipu.. Tpp kalau dah namanya Pizi.. Setiap butir perkataan nya tak boleh dipercayai.. So..sekarang ni nak guna teksi pun dah takut bukan apa takut terpalit sindrom fitnah Pizi...pada pemandu teksi kan kan kan

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2....dengar pizi nyer perkataan bukannya best kan...best lagi kena kencing ari2 ngan pekembar tu kan...kena pulak sambil kena kencing tu dapat pulak jilat jibby n rossy alahai apa nak dikata nikmatnya..kena pulak taik low mai cirit sekali lagi sedap la jilat kan kan kan

      Delete
  20. lupa plak....babi mana ntah yg aritu bersungguh-sungguh nak tampar aku tu???
    sok aku tunggu kat pasar lama rawang ko jangan tak datang pulak...tapi jenis babi bangsat ni semua jenis NATO ja....
    Apa pun silalah kul 12 tengah hari ya ...dah datang tu bawak la buah tangan skit jangan la datang tangan kosong pulak...aku xda masa nak belanja ko minum ka apa...

    DATANG YA BABI!!!!

    LAGI HARAM LAGI NIKMAT....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau jemput geng2 sekandang sebabi dengan kau ye..?? Kikikiki.. Dun wori..geng2 hanjing sekandang sebabi kau tu kompom datang.. Jangan lupa sediakn tulang babi lebih sikit tau...kikikiki

      Delete
    2. eh ada babi terasa pulak...aku bukan panggil ko sebab ko memang tak mampu / tak berani nak tampar aku...maklumla satu Malaya dah tau ko tu bukannya ada telur pun...geng xda telur mestila jaga sesama geng2 xda telurkan...ko jaga la jibby tu elok2 ye...
      tulang babi kan semua abih dah mak ko borong masa raya hari tu...katanya nak buat rendang tulang babi nak bagi babi sekeluarga makan dia kata...sambil hati bergumbira dan mulut riang menyanyikan sha la la la beliau berkata begitu....

      Delete
  21. Admin... eri ngn.mat gunong bukan ted yang dah kena banned tu.... Delete jer r posting mereka.. Mereka suka copy n paste blog yang tak ada pmbaca menempel kat sini sbb tahu admin ramai yang baca so mereka dpt cari makn di saat akhir nyawa mereka mcm.nyawa nyawa ikan..so bila admin diar omen mereka bernafaslah mereka. Sepatutnya admin..matikan mereka... ni penyokong kepada pengkhianat negara dan bangsa..si sekorvtu dah mncicit lari p london..yang Daim pula lari duduk Afrika selatan kat sana tempat dia simpan duit forex yang dia curi...kot..argentina here i come....chedet

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiyoo babi pekembar sudah sentap ka???
      takut ek??jangan la takut aku pun orang jugak makan nasik macam ko jugak...respek aku kat hang ni perangai harje sebijik macam bos kapa kan..jibby tu nak semua orang keliling dia angguk2 ja no geleng2 kan sama la macam ko kan...babi2 nak berkawan ngan babi2 ja ek...
      dah la bodoh piang bangang abadi dulu kini selamanya penakut xda telur lak tu....selain spesis bodoh dan xda telur,iman pun kurang silap2 agama pun xda puak babi2 pekembar ni ek...kesian2...


      u/p CTS....silalah blok saya ni kesian pulak tgk babi2 ni takuit kecuit teloq....hahahaha...

      Delete

Kepada Pembacaku Yang Budiman,

Komen-komen sama ada berbentuk negatif atau positif akan tetap disiarkan kecuali maki hamun keterlaluan. Maaf terpaksa 'moderate' komen-komen buat sementara memandangkan ada jembalang tanah suka guna nama Ibu Bapa dalam ruangan komen.

Terima Kasih.