July 5, 2017

75 Percaturan Semula PKR Untuk PRU Akan Datang Versi Surat Khabar Cina


Keratan suratkhabar Kwong Wah bertarikh 04/072017: "Pencaturan semula Untuk PRU Yang Akan Datang" (terjemahan / sumber: YB Norlela Ariffin)

Mungkin ada perubahan besar seluruh barisan pimpinan MPN Pulau Pinang. Dr Wan Azizah akan bertanding di Parlimen PJ Selatan kerana lebih senang untuk sering melawat Anwar Ibrahim. Hee Loy Sian akan tanding di DUN dan dijangka bersedia untuk menjadi Exco. 

Nurul Izzah akan bertanding di Permatang Pauh. Nurul Izzah dijangka akan melepaskan Lembah Pantai dan mewakili Anwar Ibrahim bertanding di Permatang Pauh. Peluang Saifuddin Nasution untuk menjadi Timbalan Ketua Menteri (TKM) I tinggi. 

Kemungkinan besar Saifuddin Nasution akan bertanding di DUN Penanti dan menjadi TKM I. Saifuddin Nasution adalah orang yang paling Anwar Ibrahim percayai dan juga calon yang DAP Pulau Pinang sokong. 

Norlela pula dikhabarkan akan bertanding di DUN Kajang, Selangor. Norlela dan Dr Wan Azizah sudah ada persetujuan untuk balik ke Selangor tetapi perlu mendapat kelulusan Azmin Ali. Maklumat juga menunjukkan bahawa Dr Afif Bahardin juga akan bertanding di Selangor tetapi bergantung kepada keputusan Azmin Ali.

Dr Mansor mungkin akan melepaskan kerusi Parlimen dan bertanding DUN. Dr Mansor lebih cenderung untuk bertanding di DUN dan kembali menjadi TKM I. Beliau adalah Pengerusi MPN, orang Azmin Ali dan berkemungkinan besar akan bertanding DUN. Sekiranya parti hendak beliau kekal Parlimen, kemungkinan besar akan tanding DUN dan Parlimen. 

TKM I Rashid telah memohon balik ke Johor. Beliau sedar kelemahan sendiri dan sudah memohon bertanding di Muar atau satu kerusi Parlimen. DUN Pantai Jerejak akan ada calon lain bertanding. Law Choo Kiang akan kekal DUN Bukit Tambun, Ong Chin Wen akan kekal di DUN Bukit Tengah dan Lee Khai Loon akan kekal DUN Machang Bubuk. DUN Batu Uban dan DUN Kebun Bunga pula akan menyaksikan kemunculan calon baru.

Kesimpulan: PKR bukanlah sebuah Parti Rakyat, sebaliknya parti untuk diri sendiri kerana percaturan ini hanyalah untuk menyelamatkan diri mereka sendiri walaupun acapkali mereka meluangkan "Selamatkan Malaysia". PRU14 ini bakal menyaksikan PKR kembali ke zaman gelap kerana mereka akan kalah teruk seperti mana pada tahun 2004. 

75 comments:

Anonymous said...

Ramai jugak ahli2 pkr..kata ramai dah lari mcm ezam zahrain roslan kassim chandra lokman adam dll..tapi namoak makin ramai yg masuk pkr...yg lsri tu tak nyesal?...hihihi..

Anonymous said...

Pandai CTS buat andaian..andaian ketakutan....hehege

Cucu Tok Selampit said...

Betullah orang kata macai pembangkang ni IQ41. Saya sudah letak link dan sumber, dikatakan saya buat andaian. Gunalah otak yang Allah anugerahkan itu?

Anonymous said...

Patutlah pas selangor ingksr arahan hj hadi tak mao lari dari pkr di selangor...sampai nak gila noh odang dan jamal jamban merah..

Anonymous said...

Kesimpulan: PKR bukanlah sebuah Parti Rakyat, sebaliknya parti untuk diri sendiri kerana percaturan ini hanyalah untuk menyelamatkan diri mereka sendiri walaupun acapkali mereka meluangkan "Selamatkan Malaysia". PRU14 ini bakal menyaksikan PKR kembali ke zaman gelap kerana mereka akan kalah teruk seperti mana pada tahun 2004.
Hihihi

Anonymous said...

Nih odang marah kerana lobai pas dah rembat 90 jota tapi gagal kontrol ahli pas diselangor...Lobai tak agihkan ke bawah 90 jota...makan 3 4 orang jer kat atas...beli kete mewah...ahli pas pon nampak cedik jugak nak pekena lobai dan najib...hehehe...

Anonymous said...

Bukan di selangor saje pas bergantong kpd pkr malah dikelantan Pas kelantan dah mula berlembut dengan PH kerana bimbangkan umno rampas kelantan...nampaknye lobai hadi dah tersisih dari pas negeri...hadi taj berguna lagi kpd umno...
Tak mustahil dikalantan pas jelantan berkompromi dengan amanah dan pkr kerana pas tahu umno lebih jahat dari PH..Pas selangor pon tahu kejahatan umno..tengok lah muka noh odang dan samsing jamal jamban.....hehehehe..

Anonymous said...

Mat ober samsing pon duduk di selangor...cina dah anti mat ober...kempunan lagi umno nak tawan selangor dan kelantan....

Mat Gunong said...

Tak kira lah siapa pun calon nya. Janji ASAL BUKAN BN.SOKONG BN bermakna SOKONG AKTIVITI MENYAMUN . SELAMAT KAN MALAYSIA, KUBURKAN KLEPTOKRAT.

Anonymous said...

Selamatkan dari makhluk perosak negara dan rakyat

Anonymous said...

INSTITUSI PELABURAN AWAM DAN DANA RAKYAT PERLU JAUHI PENYENARAIAN EDRA UNTUK TIDAK MENANGGUNG HUTANG 1MDB DUA KALI

Berita mengenai penyenaraian saham Edra Power Holdings Sdn Bhd dilaporkan oleh Bernama pada 2 Julai 2017 yang lalu. Berita itu tidak menarik sebarang reaksi dari pimpinan politik atau orang ramai, walaupun ia membawa kesan politik dan ekonomi yang mendalam.

Saya suka mengingati orang ramai bahawa Edra Power Holdings Sdn Bhd adalah bekas anak syarikat 1MDB yang dijual kepada syarikat penjana bebas dan tenaga nuklear dari China, iaitu China General Nuclear Power Corporation. Setelah berhadapan dengan masalah hutang, pentadbiran Dato’ Seri Najib (melalui 1MDB) telah menjual aset-aset penjana elektrik di negara ini kepada syarikat milik negara China itu yang melanggar peraturan umum pemilikan penjana elektrik sehingga memerlukan pelepasan khas.

Akibatnya, syarikat milik negara China itu kini menjadi penjana bebas kedua terbesar di negara ini.

Semasa penjualan aset-aset penjanaan elektrik itu kepada syarikat milik China, pentadbiran Dato’ Seri Najib memberi alasan harga yang ditawarkan oleh syarikat itu (sebanyak RM9.83 bilion) adalah lebih tinggi dari yang ditawarkan oleh pembida terdekat iaitu TNB (sekitar RM8.6 bilion). Atas dasar itu, 1MDB memperjudikan aset strategik negara atas alasan dana yang disuntik oleh syarikat China itu boleh mengurangkan hutangnya, berbanding yang ditawarkan oleh TNB.

Sebab itu berita penyenaraian Edra untuk mengutip sehingga RM5 bilion dari pelabur di Bursa Malaysia ini adalah satu perkara yang perlu diberi perhatian serius.

Pertamanya, hutang-hutang yang perlu dibayar oleh 1MDB (sehingga menyebabkan aset-aset penjanaan terpaksa dijual) adalah berpunca dari pembelian aset-aset tersebut pada harga yang lebih tinggi dari pemilik asalnya (syarikat-syarikat yang rapat dengan Barisan Nasional).

Keduanya, wang yang diperolehi dari penerbitan hutang kononnya untuk menjalankan perniagaan 1MDB telah diselewengkan bagi tujuan pembelian harta peribadi dan berboros yang menyebabkan 1MDB tidak menjana apa-apa pulangan hingga hutant-hutangnya perlu ditanggung oleh pihak awam.

Oleh yang demikian, jika saham-saham yang bakal diterbitkan oleh Edra dilanggan pula oleh institusi pelaburan atau dana yang dimiliki oleh rakyat Malaysia, ini samalah seperti rakyat Malaysia menanggung hutang 1MDB dua kali:

Anonymous said...

http://www.malaysiakini.com/news/387445http://www.malaysiakini.com/news/387445

Intel chief received RM7m weeks before GE13, claims S’wak Report



Whistleblower site Sarawak Report has made new revelations about transactions that have supposedly gone through Prime Minister Najib Abdul Razak’s personal bank accounts during the run-up to the 13th general election.

Among others, it claimed that Najib paid RM7 million to “Ketua Pengarah Perisikan Pertahanan” (director-general of the Defence Staff Intelligence Division, BSPP) on April 8, 2013, about a month before the May 5 general election.

“Perhaps Lt-General Datuk Abdul Hadi Bin Haji Hussin, who occupies the role, could explain why this service was receiving a personal cheque from the Prime Minister (paid out of 1MDB’s stolen money) just a month before the last election?” Sarawak Report posted in an email newsletter.

The BSPP is the joint military intelligence agency of the Malaysian Armed Forces. It reports directly to the chief of the Armed Forces.

Malaysiakini has contacted the Defence Ministry and the Malaysian Armed Forces on Sarawak Report’s allegations and is awaiting a response.

Sarawak Report claims that the figures on the transactions came from the joint task force that had investigated 1MDB since March 2015 until it was abruptly disbanded, five months later.

Malaysiakini is unable to independently verify the claim, whereas 1MDB has stated previously that no money had been misappropriated from the fund.

Najib has consistently denied wrongdoing and said the billions of ringgit found in his bank account was a “donation” from the Saudi royal family, and he had been cleared of any wrongdoing by attorney-general Mohamed Apandi Ali.

Two years ago, leaked documents that purportedly originated from the Milan-based software company Hacking Team showed BSPP as among its clients for its controversial government spying and surveillance tools.

The agency is referred to as “Malaysia Intelligence” or MI, in most of the purportedly leaked correspondences, but at least one email referred to the BSPP and its director-general Abdul Hadi by name.

Another purportedly leaked internal email states: “[For your information], the reason for such rush is due to budget reasons and also because MI would like to use our solution during the elections that will take place anytime from now onwards.”

This email, dated Nov 6, 2012, explained that the haste to complete the transaction was because the BSPP needed to complete its 2012 budget by Dec 15 that year.

BSPP supposedly paid Hacking Team a total of €552,000 (RM2.32 million) between 2012 and 2015. However, the purportedly leaked documents showed that none of the transactions took place in 2013, which was when Najib allegedly paid the BSPP director-general.

BSPP has not issued any public statement on the Hacking Team leak since it took place on July 5, 2015. The Prime Minister’s Office, which was also implicated in the same leak, has denied purchasing spying tools from Hacking Team...

Anonymous said...

Bahana rompakan 1 mdb...

Anonymous said...

Syarikat cina kominis buat duit buta...

Anonymous said...

Najib nak senaraikan 1 mdb di bursa saham dengan pimjam duit bank yahudi...blm disenaraikan dah lingkup...

Anonymous said...

lupa lak nak tanya lak ...pembekal IPP terbesar negara siapa yer.... opsss
hik4

Anonymous said...

http://www.freemalaysiatoday.com/category/bahasa/2017/07/05/universiti-singapura-nombor-1-di-asia-pasifik

Sementara semua universiti dari Malaysia ditempatkan dari tangga 130 ke bawah, menurut ranking terkini Times Higher Education.Sementara semua universiti dari Malaysia ditempatkan dari tangga 130 ke bawah, menurut ranking terkini Times Higher Education.

Anonymous said...

Mat Gunong .. dengar khabar tempat mu nanti calonnya ialah seekor babi tonyok. jangan risau babi ni ABU (asal bukan UMNO).

selamat memangkah ����

Anonymous said...

Macai dah berhempas pulas menyalak pagi ni mempertahankan tulang babi kurniaan jho lo
..keletihan tak mampu nak menyalak lagi...hik4..ahak...ahak..

Anonymous said...

Ko pegi check kat epu di jpm..

Anonymous said...

Tak kan kubu kuat sendiri pun takut dengan UMNO Pmtg Pauh sampaikan 2 orang YB PKR di Dun Sbrg Jaya dan Dun Penanti pun turut melarikan diri ke kawasan lain .

Adakah mereka bimbang dengan kejutan bakal diterima di PRU14 ekoran jarang nampak di kawasan dan mendengar masalah rakyat ?

Jadi , untuk cara selamat mereka akan letakkan calon muka baru bagi memperdayakan rakyat Pmtg Pauh walhal hanyalah recycle seperti mana Kit Siang yang sentiasa berpindah kawasan setiap kali PRU.

Rakyat Pmtg Pauh harus bijak dan membuka mata siapa pemimpin yang perlu dipilih demi masa depan generasi akan datang bukannya masih terbelenggu dengan sentimen emosi kepada keluarga Anwar Ibrahim.

Percaturan semula ini hanya lah taktik selamatkan diri /takut kalah bukannya seperti selalu mereka jerit iaitu Selamatkan Malaysia .

Anonymous said...

1,PKR tak ada harapan utk menang lebih baik dari PRU lalau.Tamabah lagi kalaulawan 3 penjuru di kerusi mejoriti Melayu atau 50:50.

2.PKR sekarang sedang mengalami perpecahan antara kem WA dan Azmin.Rasanya kem WA akan terpelanting,kalau mengikut pandangan Cegu B.Kekalahan kem WA ,bereerti pentaksub Anwar akan mula menjauhkan diri.Geng Abim hanya membela Anwar ,mereka mungkin enggan bersingkokol dgn liberalisma.

3.Kucar kacir PPBM ,mungkin akan membawa Mahathir berganding dgn Azmin dan hijack PKR.PPBM out.Sy Adiq sudah tentu akan melompat ke PKR,dia pun dah jadikan Azmin sebagai org kuat nya.Penimpin PPBM yg berangan nak jadi 'somebody',terpaksa menelan air lior kerana tak mungkin mereka boleh di angkat tinggi dalam PKR,PKR sudah ada 'tokoh' sendiri.

4.Kalau Mahathir bersama Azmin dan PKR,DAP kena fikir 2 kali kerana tak mungkin lagi mereka mampu menguasai Azmin dan Mahahtir.DAP kena berhati-hati jangan sampai PKR lebih tinggi dari DAP.Akhirnya semuanya akan berantakan.LKS mungkin sokong RCI,bagi melemahkan Mahathir.

4.Tak kena dgn gayanya Anwar juga akan buat U turn,utk selamatkan dirinya ,jangan sampai lepas penjara sodomi ,sambung pula penjara menipu Dewan Rakyat dalam isu forex.Kena tuding jari pada Mahathir.Walau apa pun Mahathir akan kena dgn isu forex ni,keran orang sebelah N akan cubit peha N supaya bertegas,jangan berlembut dgn Mahathir,he,he,he.

5.Paling gembira ialah AKU ,kerana memang bengang sangat pada PKR dan Anwar kerana telah menipu rakyat berkali-kali dalam isu sodomi.benci juga Mahahtir kerana terlalu banyak menjahamkan wang negara dgn projek mega yg lebih memberi faedah kepada kroni,sementara rakayt terbeban sehingga ke hari ini kerana projek mega yg gagal dan penswastaan yg meng untungkan kroni.

Anonymous said...

Edra...untung..Kerajaan Malaysia pun.lagi d apt untung melalui cukai...tak belajar ekonomi k

Anonymous said...

opsss...ko tersentap ke
tu la pasal..nk kenakan orang last2 sendiri yg kantoi
hik4

Anonymous said...

belajar ilmu penternakan tahap gaban
hik4

Anonymous said...

Itu jer lsh tahap kepandaian macai bodis...

Anonymous said...

Poorah...ingat dah pandai tu...hihihi

Anonymous said...

Proses biasa bertukar temapat...bagi muka baru plak...umno pon amalkan yg sama jugak seblm ni...

Anonymous said...

Carik2 bulu ayam...normal....adun dan mp umno tengah risau nasib pru 14 angkara najib buat skendel...

Anonymous said...

Banyak mana untung tu?...subsidi di pulangkan?...gsr di kurangkan?...ekonomi cap ayam tu..

Anonymous said...

Jual kt TNB macai nnt spin TNB dipksa najib bail out imdb..

Anonymous said...

Stadium klia bukit jalil pwtc langkawi lrt lebuhraya jembatan pulau pinang tak untungkan rakyat dan ko?...otak jangan taruk kat lutut...hik...hik3

Anonymous said...

Itu andaian ko...sape yg buat masalah ni semua?...madey?..niaga gali lubang tutup lubang...ade lubang tak terkambus...
TH nanti beli lah saham edra ganti saham fgv yg rugi besar...

Anonymous said...

MADEY...nangis-nagis kat Kota London mengenangkan nasib ahli Parti cap Munge.....apa tak nye....si Hamidah Osman tengah bercenkerama ngan si Syed Saddiq Segaraga....sebelum PRU parti cap Munge ni akan me LAYU la.....dah nak Melingkop dah...uhuk...uhuk...uhuk.....

Anonymous said...

Ke Azmin Jamban dan Ke si Jijah Kipas pun dang bercengkarama....He...He...He....tanpa PAS ...PKR ni akan Melingkop PRU nanti...nak mampos dah.....

Anonymous said...

Lompat Si Katak Lompat...Lompat Tinggi-tinggi....kalau tersalah lompat.....terjunam memakan diri......nak ikut jejak si To Kong Dapigs LIM KIT SIAL tu kerrrrr....suka lompat galah....

Anonymous said...

Tengok lah di selangor...pas tak sanggup lari dari pkr...cian budiman dan noh odang...hadi tak boleh buat aper2...sejarah pon dah buktika pas tanding sendiri tak boleh
menang di pantai barat...

eri said...

semua untung yang tak untung kita sebagai pengguna ja tiap2 tahun kena belasah tariff letrik naik...
Babi2 pekembar ni kalau boleh bayar lebih terasa bangga kot...rasa macam dok berjihad tolong kerajaan samun duit orang...ni kalau haji hadi tau mindset babi2 pekembar ni mesti dia declare bayar lebih satu jihad kalau mati otomatik syahid masuk terus syurga tingkat 3 punya...

Anonymous said...

Jho lo yg ko jilat jubo lagi pandai lompat...hihihi..

eri said...

isk3 jahat sungguh geng2 pembangkang ni ek...tapi nak tanya sikit boleh tak....awat yang sampai kena jual tu??

Anonymous said...

Perkara kecik jer tu...yg mustahak penyokong yg berkenan...54 kawasan felda dah berjaya ditembusi...

eri said...

isk3 jahat sungguh geng2 pembangkang ni ek...tapi nak tanya sikit boleh tak....awat yang sampai kena jual tu??

Anonymous said...

Pas nak kerjasama dengan umno...peliknye pas nak tawan selangor dan umno pon tawan selangir...perang besar pru nanti...

Anonymous said...

Aku dok tunggu RCI BNM ni.

Anonymous said...

Aku dah standby nak rangkul saham Edra sekitar 500 jota ringgit. Yang tak langgan nak pi mampus terlungkoplah la hangpa.

eri said...

uiyoo dasyat ko nyer fitnah ek...ni mesti double nyer payment dapat ni...
Bertaubatla n kalau ada kesempatan jumpa wan Azizah mintak la maap siap2...bukannya apa kat dunia senang sikit nak carik nanti kat padang mahsyar sok pack ooo orang ramai...

LAGI HARAM LAGI NIKMAT....

eri said...

kalau nak lompat yg glamour serta boleh masuk tv kena main lompat2 kat sprm...

eri said...

tolong translate boleh??babi2 pekembar ni tak reti omputih n tak boleh cakap omputih takut termasuk dalam kategori campur tangan kuasa asing...
babi2 pekembar ni paham bahasa melayu n bahasa babi ja...maklumla selagi babi membabi2 dimana bumi dipijak disitu langit dijunjung....

Anonymous said...

Chef Wan salahkan Kerajaan bila peniaga jual ikan mahal di Pasar.
on: July 03, 2017In: PolitikNo Comments Print Email

Chef selebriti Datuk Redzuawan Ismail mendakwa pada masa kini tidak ada apa lagi yang murah di Malaysia selepas pengalamannya membeli ikan untuk masakan dirumah.

Beliau yang lebih dikenali dengan panggilan Chef Wan mengatakan bahawa harga ikan sekarang sangat mahal. Beliau juga seolah-olah menyalahkan kerajaan di negara ini apabila mempertikaikan kenyataan pemimpin negara tentang keadaan ekonomi Malaysia yang bertambah baik.

Rungutan Chef Wan bermula apabila peniaga mengenakan harga RM 40 bagi tiga keping besar Ikan Merah yang dibelinya. Namun beliau tidak pula menyatakan berapa berat tiga keping ikan tersebut, sebaliknya menjadikan golongan miskin sebagai alasan untuk menghentam kerajaan.

Tak dapat dipastikan pula sama ada Chef Wan mengambil inisiatif ‘berleter’ kepada peniaga yang menjual ikan merah “mahal” tersebut kepadanya.

“Ambil ikan merah tiga keping besar sedikit nak buat sup ikan pun dah harga RM40,” kata beliau dalam laman Instagramnya.

Chef Wan berkata, beliau terperanjat setiap kali membeli makanan laut.

“Tak ada apa lagi yang murah di Malaysia walapun kerajaan melaung-laungkan ekonomi kita bertambah baik.

“Iyo la kan ajo…” kata Chef Wan.

Dalam masa yang sama, seorang ahli korporat pula merungut harga udang besar yang dibelinya terlampau mahal di sebuah pasar di ibunegara.

Menerusi portal Malaysia Dateline, beliau mendakwa harga satu kilogram udang di pasar tani Taman Melawati RM75, kepah satu kilogram RM10 manakala ketam pula RM25 satu kilogram.

eri said...

betul la babi 1.09....pakatan memang xda harapan punya lah...jd sekarang ni satu ja caranya...apa kata ko suruh tuhan ko tu bubar parlimen pahtu meh kita sama2 tengok sapa yang kena(baca style Ibrahim pendek)....
Ko suruh la tuhan ko tu pakai ja la telur apa2 yg ada dulu nak tgu teluq sentot dia keluar memang xla kan....tapi jgn lupa kalau pakai telur tiruan xleh la dok kepit macam skarang ni...bila masalah tu dah selesai ckp kat tuhan jibby ko tu jgn lupa bubar parlimen...

Anonymous said...

Skandal Noh Omar pula didedah.. beli 30 ekar tanah pada harga RM100,000 saja
suarakami 12 hrs ago News


Dewan Negeri Selangor (DNS) digemparkan tentang skandal pembelian tanah oleh Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Selangor, Datuk Seri Noh Omar di Bagan Tengkorak, Tanjong Karang pada 1995.

Lebih lagi, Noh, yang sekarang Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, telah memulakan projek ternakan udang pada tahan 30 ekar itu bersama sebuah syarikat Pristine Agrofood Sdn Bhd.

Penglibatan Noh di dalam syarikat itu, kata Ng Suee Lim (DAP-Sekinchan) yang mendedahkan skandal tersebut, menimbulkan persoalan percanggahan kepentingan kerana Noh merupakan menteri yang bertanggungjawab mengelola industri itu.

Noh membeli tanah 30 ekar itu dengan hanya membayar RM100,000 berbanding harga asal kira-kira RM3 juta pada ketika itu, kata Suee Lim.



Katanya, tanah itu yang asalnya berstatus komersil kemudiannya ditukar kepada tanah pertanian demi menjayakan projek ternakan udang itu pada 2011.

“Rakyat susah untuk mendapat tanah tetapi seorang pemimpin kanan diberi tanah dengan mudah pada ketika itu. Saya telah melawat kawasan itu dan mendapati statusnya adalah untuk ternakan udang,” katanya semasa sesi perbahasan di hari terakhir persidangan DNS.

Suee Lim dalam pada itu turut mendedahkan surat akuan sumpah yang membuktikan usahasama Noh bersama pengarah Pristine Agrofood Sdn Bhd, Chu Bak Teck.

Anonymous said...

taik 2:39...kat padang mahsyar kau ngan kipas kering jadi taik...

Anonymous said...

kalau eri mati otamatik masuk taik tingkat 7 punya...

Anonymous said...

taik 1:25...kau pulak carik2 bulu taik pasal tu kau bodoss dan busuk...hik4..

Anonymous said...

eri, dimana taik ko dipijak disitu taik ko junjung..hehehe..almaklum ler ko tu spices taik...hik4..

Anonymous said...

melayu dan cina anti manusia taik mcm kau...kempunan lagi kau nak jadi insan sejati.

Anonymous said...

patutlah bnyk org geli dan lari dari kau...hehehe...rupa2nya kau adalah taik..taik yg bertopengkan manusia...keh3

jho low said...

Terima kasih kerana terus menyokong saya

Anonymous said...

CHE KAMALIAH ENDUD:
Rakan2 semua, cuba kaji sejarah.
1. 1998 seorang Timb. Menteri Pendidikan bangsa cina mencadangkan supaya PMR bukan jadi penentu naik ke Ting 4. Naik T4 secara "automic promotion". Budak2 MELAYU melompat "kegirangan". Tak payah lulus pun boleh naik darjah.
Akibatnya, PMR dapat SEMUA E pun naik.ke Ting 4.

2. 1999 Timb. Menteri Pend cina yg sama mencadangkan agar BM sahaja diperlukan utk LULUS SPM. Sekali lagi budak2 melayu melompat "keseronokan" dan rasa sangat bertuah. Pengetua2 pun seronok - Results SPM 100% setiap tahun. PPD dan JPN tak.bising pasal percentage lulus sbb Lulus BM, maka Lulus SPM.
Akibatnya, berlambak2 budak Melayu lulus tapi gagal m/pelajaran lain dan melepak, merempit dan jadi pekerja kilang lepas SPM.
Bilangan anak melayu yg masuk.ke aliran sains merosot. Bangsa lain sedar cepat, mereka tidak leka.

3. Tahun 2002 ada wakil rakyat cina cadangkan agar yuran PMR dan yuran SPM dimansuhkan. PM ke-5 masa tu setuju.
Akibatnya, yuran pemeriksa kertas soalan PMR dan SPM tak naik2. Tiada insentif. LPM kaku...nak beli mesin OMR pun tak ada upaya. Kebocoran kertas soalan berleluasa.
Results melambung2 hebat.
Akhirnya LPM tukarkan PMR kpd PBS? PT3? School-based assessment yg diurus oleh guru2 dan tak.perlu dibayar.
Anak2 melayu "berseronok" lagi. PMR mula tiada harga.

4. Tahun 2000 Kertas 3 utk Bio/ Kimia/ Fizik diperkenalkan. Anak2. Science dan Math di perkenalkan. Anak2 Melayu sangkut. Bangsa lain tetap di hadapan.

5. Lepas tu diperkenalkan calculator. Cuba check bila dan siapa bawa usul ini? Siapa menterinya?? Anak melayu seronok sebab tak payah buat kira2 secara congak. Tak payah press otak....

6. Sekarang, isu hp pulak dibawa. Anak2 melayu "meraung2 bersorak". Check siapa menteri2 dalam education kita.

Saya berada selama 30 tahun dalam LPM - dapat melihat data mentah results anak2 melayu selepas sesuatu POLISI dibuat. memang menyedihkan. Kita si SBP tak nampak benda2 macam ni sbb kita dapat yg " creme de la creme". Tak ramai guru kita yg jadi KETUA PEMERIKSA Subjek2 Sains di LPM.

Ketua Pemeriksa Maths, Kimia, Fizik dan Add Maths Biasanya di pegang oleh orang cina. Mereka beri feedback kpd menteri mereka. Menteri mereka buat strategi bgmn nak lemahkan orang melayu agar pemimpin2 melayu yang lahir lemah dan tiada idea dan mudah dipulas.

Saya mengikuti sejarah perubahan2 dalam sistem pendidikan ini sejak saya jadi guru lagi. Setiap kali, kesannya merugikan orang Melayu. Kita mudah digula2kan dengan keseronokan dan keselesaan.
MELAYU MUDAH LUPA.. memang betul.

SAYA MENCADANGKAN, KALAU NAK FIGHT BENDA NI MESTI PAKAI DATA YG KONKRIT, BUKAN SENTIMEN. KAJI SEJARAH, BUKAN SEKADAR APA YG KITA RASA PATUT DAN APA YG KITA INGIN. MUNGKIN KENA BUAT KAJIAN IMPAK DI SEKOLAH2 KITA - TAK.PAYAH SEKOLAH HARIAN. DAPATKAN INPUT DARI GURU2 PEMERIKSA KERTAS. SEEK AUDIENCE DGN MENTERI. PROTES TANPA DATA TAK KUKUH.

Perkara ini bukan pasal handphone. Ini berkaitan dengan "SURVIVAL BANGSA MELAYU".

Dalam tempoh 40 tahun, saya terus melihat bagaimana bangsa ku diPERKOTAK-KATIKKAN tanpa disedari.
Inilah yg dikatakan "ethnic cleansing" melalui pendidikan.

Kamaliah.

KAJI KESAN SESUATU POLISI MENGIKUT KAUM. GUNA DATA.
Jangan terkejut, bangsa kitalah yg paling ghairah menyokong polisi tersebut dan kemudian yg paling kuat melalak apabila nasi dah menjadi bubur.

WAJIB SHARE

Anonymous said...

Jangan risau...selagi ada macsi dan najib selagi itulah jubo anda akan di jilat...duduk baizk2 dengan mewah di shanghai...macai2 ni haprak ikut perintah najib jer...

Anonymous said...

ko mkn taik dapigs berkilo kilo sbb tu ko bodoh dn jadi taik, taik yg berlagak pintar...pintar2 taik...hehege

eri said...

Alhamdulillah terima kasih atas perkongsian yg sgt2 berfaedah n refreshing....tapi rasanya saudari salah tempat ni....puak2 babi pekembar ni kalau xda perkara2 berkaitan jilat2 jibby,rossy dan jo lo depa bukannya paham....maklumlah kerja mentekedarah benda2 haram ja sampai buta mata hati dan pendek akal...
jgn lupa LAGI HARAM LAGI NIKMAT bukan sekadar motto pilihanraya tetapi telah menjadi amalan dan pegangan hidup babi2 pekembar ni...
Apa pun terima kasih untuk pemerhatian puan...

eri said...

pesanan untuk encik jho low dari babi2 pekembar....diminta en jho low pulang ke tanah air dan melapurkan diri di bangunan Pekembar kerana terdapat sedikit kotoran di sebelah kiri bawah sikit jubo encik jho low yg perlu dijilat...sila beri kerjasama untuk memastikan jilatan yg sempurna dapat dijalankan...

eri said...

ya ka babi??mana ko tau ni???ko tuhan ka???berapa banyak tuhan dalam pekembar ni bukan jibby sekor ja ka???

eri said...

babi 4.08...kalau aku mati sapa nak maki babi2 pekembar ni semua???nak harap ko hmmmm bini ko pun sampai kena jual burit nak harap ko ari2 main jari ja la jawapnya...

eri said...

uik cepatnya habis...kelmarin kan aku baru antar 3 kilo taik aku ko buat apa??makan sikit-sikit la tu la payahnya babi2 pekembar ni makan gelojoh tamak tak ubah bak seekor babi...babi pun ada adab susila dan tertib...kiranya zaman la ni babi marah anak-anak babi pun depa akan kata pekembar punya babi...ko nak jd apa perangai macam haramjadah ni??nak jadi babi2 pekembar ka??begitulah scenario didalam dapur seekor mak babi marah anaknya...

Anonymous said...

Awat tak pi Singapore.... Di sana dua tiga puluh sen pun dapat

Anonymous said...

Dia beli tanah dp siapa?... Azmin.... Baguslah...LGE pun jual tanah juga.

eri said...

mana pi babi pekembar yang nak tampar aku tu....spesis haramjadah bodoh piang kuda kayu bangang abadi dulu kini dan selamanya kerja menipu dan menyusahkan orang ja...buang masa aku ja nasib baik nasi ayam ah hai dari dulu pai la sedap...
kalau telur sentot masuk dalam lautan dalam jangan diduga....
kalau telur xda langsung jangan suka2 nak tampar orang...pekembar punya babi...

Anonymous said...

Ko tu baru sikit saja... Jebon di sana dah rembat 90 B.

eri said...

xda rasa malu langsung ek tunjuk bodoh depan masyarakat umum....tahun 1995 la babi ko agak2 la...
dah2 pi simpan sikit bodoh ko tu untuk anak cucu kang anak cucu semua cerdik pandai mulala xmau mengaku keturunan pulak...mana mungkin keturunan yg terkenal dengan bodoh piang bangang abadi dulu kini dan selamanya ada anak cucu yg cerdik kan....tak mungkin..tak mungkin...

Anonymous said...

Pondan tua meroyan..kahkahkah

Anonymous said...

Kutip pun dari kandang babi..haa..elok sangat la berkongsi dengan eri pondan tua tu..kahkahkah
Sama2 sekandang sebabi muafakat merapatkan tiang kandang babi. Kahkahkah..

eri said...

Darai tua nak tumpang glamor.....kahkahkah

Anonymous said...

Yer..sepatutnya bebudak belajar ikut mvm bebudak jepun dan korea belajar..mereka belajar benda yang mereka minat..bukan dipaksa paksa..mcm dulu kita tak guna calculator... Kita bijak juga...sbb kita minat..sbb itu gunanya PErmata..dari situ kita dah tahu bebudak ni cenderung k arah mana...sukan k music k..kira kira k...dah nampak.. Tp orang bodoss cakap Permata membazir...sebenarnya mereka takut bebudak yang dari pendalaman ber IQ tinggi...dengan bantuan kerajaan mereka dapt belajar hingga k university ternama dunia...mereka tentu bersyukur dan berterimakasih pada kerajaan Bn..tu yang orang bodoss tak nak.. Rakyat sokong Bn..jadi apa yang baik utk bebudak pun mereka akan bangkang

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates