June 9, 2017

67 Tokong Bagi Bantuan Khas Kewangan Hari Raya Aidil Fitri, Tapi Dengan Syarat-Syaratnya ...

Ketua Menteri Pulau Pinang hari ini mengistiharkan Bantuan Khas Kewangan (BKK) Bersempena Hari Raya Aidil Fitri berjumlah 0.75 bulan gaji atau minima RM1,000. Itupun tertakluk kepada beberapa syarat yang digariskan di bawah. Yang pasti denda dikenakan dengan menolak 0.25 bulan gaji dari jumlah BKK berkenaan sekiranya penjawat awam berkenaan cuti sakit melebihi sehari.

Tiga suku bulan gaji atau RM1,000 BKK Hari Raya untuk 3,741 orang kakitangan awam Negeri Pulau Pinang. Kerajaan Pusat bagi BKK tanpa syarat, Rejim DAP Pulau Pinang bagi BKK macam-macam syarat dikenakan. Itupun, ada ura-ura sebelum ini kata Rejim Pulau Pinang bagi bonus 3 bulan! Minta maaflah nooo. Tokong sudah tidak ada duit. Duit simpanan sudah bagi sama PDC untuk buat projek. Tanahpun sudah bo liou maa, tidak ada apa lagi hendak dijual.

Namun, pengumuman berkenaan tidak pula menyatakan bagaimana status penjawat awam yang menghadapi perbicaraan Mahkamah. CTS berpendapat pemberian BKK ini sepatutnya tidak wajar diberikan kepada penjawat awam yang sedang menghadapi tuduhan rasuah di Mahkamah (contohnya seperti membeli rumah baglo tanpa kolam renang di bawah harga pasaran), sehingga penjawat awam berkenaan bebas daripada tuduhan berkenaan.





67 comments:

Anonymous said...

Manyak lanco ini olang

ted manoff said...

Sudahlah ryezall.. Jgn nk spin plk..bulan baik nii eloklah bertaubat dari lakukan fitna dn adudomba.. Dunia dh tua ryezall😿😿.. Penyamun pun boleh jadii pemimpin..dunia mau kiamat gamaknya..😹😸😝

Cucu Tok Selampit said...

Kau perli Tokong ke Ted? Tak baik tau. Nanti dia tak bayar bonus raya.

ted manoff said...

Hahaha..bonus apakejadahnya.. Perjuangan perlu ikhlas barulah boleh berjaya..bkn macham pm najib tabur sana/i..byk kerr dpt bonus ryezall.. Dengar2 sorang dpt 6 angka..sakanlah raya taun nii ryezall... Takpelah rezeki bodek namanya tuu..bonus terakhir sebelom dihukum rakyat...

jalil backer said...

Presiden Parti Pribumi Bersatu (BERSATU) Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak nampak kewajaran atas tindakan kerajaan melantik Datuk Seri Idris Jala sebagai pihak berkecuali bagi meneliti isu Felda Global Ventures (FGV).

Muhyiddin yang juga bekas timbalan perdana menteri berpendapat kerajaan sepatutnya melantik firma akauntan bebas bagi menyelesaikan krisis Felda.

"Yang saya agak musykil dan tak berapa faham, kenapa Idris Jala dilantik untuk meneliti masalah FGV.

"Saya rasa lebih elok syarikat audit bertauliah atau syarikat lebih bebas yang tak ada kepentingan dengan perdana menteri atau kerajaan. Sebab kita nak tau apa krisis yang berlaku, apa sebabnya," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media di ibu pejabat BERSATU di Petaling Jaya.

Semalam, Malaysiakini melaporkan, kerajaan melantik Idris yang juga bekas Menteri di Jabatan Perdana berkenaan untuk meneliti arahan bercuti kepada Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Zakaria Arshad dan tiga lagi pegawai kanan FGV.

Idris, presiden dan CEO Pemandu Associates Sdn Bhd diminta untuk meneliti fakta kes dan mencadangkan penyelesaian.

Anonymous said...

Yes, "bonus terakhir sebelom ted dan macai PH dihukum rakyat..."

Anonymous said...

Midin tu sapa...diri sendiri pun bnyak dosa..kes asoh nika gee dgn Net bestari lg nak pertikaikan perlantikan orang...dah lah midin...kau layan jer kerenah asoh tu cukup..duit anak menantu 7 keturunan tak hbis..nak maduk politik mcm tiada pihak yng sudi terima so..pencen dan duduk diam2.. Buat amal.. Minta ampun bnyak2 bulan Ramadhan ni..ok midin

Anonymous said...

Sian hang ted susahpayah jdi pengomen pertama dibayar ciput.Tak berbaloi langsung.
kepoh kononnya bulih dpt 3 bulan last2 bantuan je dapat...mcm pengemis.

Anonymous said...

Minimum 1000....wow pusat bagi 599.... Minimum pon dah 2 kali ganda...kalo yg dapat 1500 jadi 3 kali ganda...kiranye berganda2 ler dari yg najib mampu bagi....syarat cuti sakat perkara biasa...syarikat2 besar pon bagi bonus tolak cuti sakit....kerja dengan kerajaan cuti tahunan banyak...

Anonymous said...

Sebaiknye di odit oleh juruodit bertauliah....jala bukan odit hanye dengar masalah...baik dengar muzik...

Anonymous said...

Hahaha...rakyat mana nak hukum tu...rakyat nak hukum perompak bilions...

Anonymous said...

Gone end..klau tak bnyak syarat nya bukan Daplah..
Sbb tu pun Pas pun cabut lari..sbb syarat Dap ni syarat yng merapu rapu..mcm tu jugak bila ditanya hal terowong dasar laut..ditanya mana kertas kerja..Gone end merapu rapu ntah apa..hnya penyokong Dap kat blog ni jer faham..maklumlah..mereka spesis sama..suka menyondol bila kena diri sendiri..tetiba kena..SAWAN BABI...tu yang merapu rapu..

Anonymous said...

Kawan aku yg kerja dengan jerajaan negeri pahang terengganu dan negeri sembilan mengeluh....tiap tahun kerajaan negeri kena ikut persekutuan...500 jer ler...kenapa kerajaan negeri tak bagi lebih mcm kerajaan penang dan selangor kata mereka......untung ler rakan2 di selangor dan penang...dia orang kata teringin nak tukar kerajaan pru nanti untuk nasib yg lebih baik..

Anonymous said...

Hari2 ratib rompak bilion yg sekadar hearsay...bongok

Anonymous said...

Senang jer..berenti pegi kerja kat penang atau selangor..
Ada berani??..hehe kecot tolo kan..bongok

Anonymous said...

Musa Hassan buat sidang akbar nafi mamak shafeei dapat duit haram dari akaun Najib sebanyak 9.5 jota....kata Musa akaun najib dah ditutup semasa tarikh bayaran...Musa sorok akaun najib yg blm ditutup...Musa ingat pembangkang ni bodoh mcm orang umno boleh di klentong...
Berapakah upah untuk Musa mewakili mamak Shafeei mengelentong di sidang media?..

Anonymous said...

Ko ingat mintak jer terus dapat?...bodoos betul ko ni..akai tarak...

Anonymous said...

Aku ingat najib dan macai jer pandai klentong...rupenye polis pencen pon pandai jugak klentong...hak4...

Anonymous said...

BKK dengan syarat-syaratnya dikira Okey tapi apabila syarat-syarat BKK lebih panjang dari 100 perkataan maka syarat itu sendiri adalah satu beban tambahan buat ketua jabatan untuk meneliti, tapis dan approves.

**apa jua syarat haruslah dihebahkan sebelum sesuatu musim bermula dan bukannya sesudah memasuki hujung musim. ini tak adil buat pihak yang berkaitan.

Anonymous said...

BKK RM 200 untuk kumpulan tertentu walhal mereka juga akan tanggung beban hutang berbilion yang diambil dari Bank Di China. Nasib kome lah bro. hik3

Anonymous said...

lupakan sejenak kisah si Musa Hasan...ini ada berita gempar menggembirakan bagi negeri2 yg menyokong PH.

June 8, 2017 by Suara Kebenaran

PH BUKTIKAN KELUHURAN BUKAN OMONG KOSONG SEPERTI NAJIB/umno/bn DALAM MENANGANI KEPERITAN GST KE ATAS RAKYAT MENGHADAPI RAMADHAN & AIDIL FITHRI

Berbeza dengan propaganda yang dimainkan puak puak UMNO, rakyat Selangor rata-rata berbangga dengan bonus 2.5 bulan gaji yang dibayar kerajaan negeri kepada kakitangan awamnya.

Sekalipun hanya sebahagian kecil (18.000 orang) daripada keseluruhan 7 juta rakyat Selangor mendapat bayaran tersebut, tapi itu sudah cukup untuk membuatkan mereka bangga kerana dalam negara ini hanya Selangor dan Penang saja yang mampu membuat pembayaran sebanyak itu.

Johor apa ada..Kelantan apa ada, Pahang apa ada, Perak apa ada, Kedah apa ada, Melaka/NS apa ada, Sabah & Sarawak apa ada.......?????

Siti Halijah, surirumah berusia 57 tahun dari Paya Jaras berkata “Saya berbangga kerana kerajaan negeri dibawah pimpinan DS Azmin mampu membayar bonus yang tinggi kepada kakitangan kerajaan negeri”. Kartiresan, peniaga kasut dari Klang pula berkata, bonus yang dibayar kerajaan negeri kepada kakitangan awamnya mampu melonjak ekonomi Selangor.

Image result for abdul rahim selangorAbd Rahim dari Sabak Bernam pula berkata, pembayaran bonus ini adalah bukti kecemerlangan pimpinan kerajaan negeri dalam menguruskan ekonomi Selangor. Sementara Lee Wan dari Damansara pula mengulas, Selangor benar-benar telah menjadi negeri yang begitu seronok untuk didiami melihat kepada pola penghijrahan rakyat Malaysia untuk bekerja di negeri tersebut berikutan pembayaran bonus yang tinggi ini.

Husni Abu, penyelia kilang dari Bestari Jaya pula berharap, pembayaran bonus yang lumayan ini akan mampu menambah minat majikan swasta untuk menirunya dan seterusnya seluruh rakyat Selangor juga akan mendapat bonus 2.5 bulan gaji seperti yang dinikmati kakitangan awam negeri.

Hidup PAKATAN HARAPAN....HIDUP RAKYAT.....!!!!

Anonymous said...

Klenton ape koni?...cuma syarat cuti sakit jer...kakitan awam penang ade cuti tahunan berlambak...

Anonymous said...

Ape yg 200?...ato tak tau pon BKK tu banyak mana..

Anonymous said...

-
serupa macam di Selangor yang mana golongan yang dapat bonus 2.5 bulan hanyalah segelintir saja tetapi pihak yang akan tanggung beban hutang pembelian syarikat air terlajak mahal adalah semua golongan. ini tak adil.
-

Anonymous said...

.
.
Bodohnya peniaga kasut dari Kelang yang kata bonus Azmin mampu lonjakkan ekonomi walhal jumlah bayaran Brim yang di terima oleh rakyat Selangor adalah lebih banyak dari jumlah bonus yang diberi stahun sekali itu. Tak apalah kalau nak bodek agar kuil tak dirobohkan, tapi jangan bodek sampai tonggeng punggung depan Lee Watt anei oii. kah5
.
.

Anonymous said...

Tak de masalah pon kerjaan kaye kerana pengurusan hasil yg baik..mcm2 bantuan untuk rakyat...beban hutang 1 mdb jauh lebih besar...PAC dah laporkan 28 billion lesap tak dapat dikesan...mengikut siasatan fbi 14 billion ringgit di amerikana ...IPIC bilions najib bayar 2 kali...

Anonymous said...

Ini tak masuk puluhan juta lesap dlm projek lembu nfc shahrizat dan puluhan juta kena kebas dlm pembelian aset terlajak mahal oleh Mara di ostralia...dulit felda susut bila najib beli ladang kawannye si sondakh terlajak mahal billions...peneroka merana...hutang tanam semula ratus ribu..

Anonymous said...

Persamaan Madey dan Tokong

Sasaran tidak realistik Madey adalah kerusi PM7
Sasaran cukup-cukup makan adalah kerusi MB Selangor
Samalah macam LGE: sasaran tidak realistik adalah 3 bulan bonus dan sasaran cukup-cukup makan adalah 1/2 bulan gaji+ 1/4 bulan bersyarat.

**Berita baik buat AnWar adalah berita buruk buat Madey.

Anonymous said...

Yg dapat bonus ribu2 pegi beli belah mcm2 untuk raya...yg dapat brim nak beli bsrang dapor pon tak cukup....bukan sekali dapat 1000 ringgit ngok..dlm satu kluarga sorang jer dapat brim....bonus yg kerja laki bini dua2 dapat...

Anonymous said...

Itu sasaran rekaan ko...tak de saper mintak analisa bongok ko tu..musa hadsan mungkin perlu analisa ko.. Dua2 bodos..hik3

Anonymous said...

Tidak ada berita gembira untuk semua terutama when come to PM7 seats. A good news for Madey is a bad news for AnWar and vice versa. At the extreme ends, it could very well be a reversal of fates for the duo. Wakakaka

Anonymous said...

Biarlah puak Melayu Screw ni...atau rba..beri komen mengutuk menfitnah.umno dan Bn..tp diri sendiri tak reti malu menempel kat blog..Admin cts..mcm ginilah..admin..di.akhir..garisan..maksudnya ketika Pru 14 dah dicanang..jgn beri langsung komen.Rba ni
Bukan apa..takut Melayu biol termkn hasutan Melayu screw..sbb..tgok cara mereka komen..paste sana paste sini..mcm..hebatkan..mcm melayu biol mmg mudah percaya..auta rafizi Th nak bangkrap pun mereka percaya sampai sanggup kuar duit dari Th kan..so berwaspadalah..sbb apa komen yng rba admin siarjan boleh..mudaratkan kita Umno
Kerana ramai yng percaya cerita bohong...dari cerita benar..maklumlah kan akhir zaman

Anonymous said...

The reasons Madei gave for not lifting 'Anwar PM7' placard is an open secret: that the jailer cannot compete for that position. Now it appears the forecast made by Madei is gonna be wrong, once again!

Anonymous said...

orang lain ampu makan dedak. awak ted dan macai pulak apa? jilat? ikut oranglah nak ikut sebelah mana. perompak mungkin lebih baik. sekurang2nya bolih baca fatehah dan masih bolih mengucap dua khalimah sahadah. tokong yang korang puja bolih bagi lilin dan gendang dong dong cengggg kat dunia ini. kalaulah lim guan eng yang seperti yang diwar2kan dah masuk islam..alhamdulillah. tapi kena hebahkan kan cai... takut nanti bila dah mati..berebut nak tanam kubor islam atau nak bakar.

Anonymous said...

Tiada isu yg nak diaudit kan. Ini chuma cherita orang itu SEKEH kepala orang ini. Itu saja. Najib hantar Idris Jala bukan sembarangan tu. Idris bawa sekali dengan Jala Jala nya. Siaplah sapa kena nnt

Anonymous said...

Amacam kita lantik Muhyidin Yasin. Mesti telus mulus.

Anonymous said...

Miss Chong yang siang kerja pejabat dan malam kerja part time ngangkang pon setuju suasana kerja malam sangat chantek di bawah Rejim Azmin. Hidup pakatan

Anonymous said...

Melayu sekeru Melayu bukan saja terhad dalam gelanggang tertentu saja malah ianya kini melarat-larat ke dalam gelanggang koporat mega. Syabas Dapig, usaha anda berjaya.

Anonymous said...

Gone end patut mengenakan syarat tambahan...penjawat awam kena buktikan telah mengundi ph masa pru13 dolu.
Tengok mcm mana staff nak membuktikan...mungkin ada yg sampai.......

Anonymous said...

Penang welcomes Putrajaya to take over mega transport master plan
By Opalyn Mok
Published: June 9, 2017 10:48 AM GMT+8

State exco Chow Kon Yeow showing the letter from the Finance Minister at a press conference in Komtar today. ― Picture by Opalyn Mok
State exco Chow Kon Yeow showing the letter from the Finance Minister at a press conference in Komtar today. ― Picture by Opalyn Mok

GEORGE TOWN, June 9 ― Putrajaya is welcomed to take over the massive RM27 billion Penang Transport Master Plan (PTMP) for the sake of Penang, state executive councillor Chow Kon Yeow said today.

The local government and traffic management committee chairman said the Pakatan Harapan state government would willingly hand over the project if the Penang Barisan Nasional can convince the prime minister to take over the PTMP and make it a reality.

“If they say they want to take over so they can win the 14th general elections and wipe out the Opposition, I say go ahead, they can continue to implement the whole project,” Chow told reporters at a press conference in Komtar today.

The state is in the process of obtaining a RM1 billion loan from China via China Exim Bank as a bridging loan pending the reclamation of three islands off the southern part of the Penang island.

The reclamation of the three islands, called the Penang South Reclamation (PSR), was to finance the whole PTMP.

Chow admitted that the state government did not approach the federal government for a loan to finance the project pending the reclamation.


“We decided to go ahead with the request for proposal to appoint a project delivery partner and not wait for Putrajaya,” he said.

He added that Putrajaya did not implement the promised LRT projects, so the state had to proceed with its own transport plan.

He said when the state presented the proposed project to Putrajaya, the federal government did not object to it.

“The federal government is also happy that this does not involve federal financing and when the project was presented to the National Economic Council, no objections were raised,” he pointed out.

Chow also showed the media a letter by the Finance Minister dated May 31, 2016 requesting the state government to fine-tune its request for federal approval to obtain loan from China Exim Bank.

“As you can see, the finance ministry acknowledged the state's request and asked that the state take into consideration the conditions as laid down in Article 111(2) of the Federal Constitution,” he said.

There were three conditions, the first is that the state has to pass an enactment to give the state power to obtain loan, the second is for the federal government to negotiate this with the National Finance Council and finally, that the loan must not be more than five years.

“The letter ended with the Finance Minister asking the state to resubmit the application after finalising the business and financial model for the project for the consideration of the ministry,” Chow said.

The Penang state government had written to the finance minister on February 5, 2015 to seek the federal government's approval for the state to obtain loans from Exim Bank to help implement PTMP projects.

Anonymous said...

Melsyu keparat yg merompak wang negara dan menyusahkan hidup rakyat bukan saje patut di skru malah patut di buang kelaut...

Anonymous said...

Nak ambik brim kena angkat sumpah dulu akan pangkah bn...

Anonymous said...

Melayu yg screw melayu tu golongan kufur. Mereka tu bertuhankan duit. Tak takut dosa. Sana sini tabur fitnah. Suka tengok negara hancur dan kucar kacir. Rela angkat orang bukan islam jadi pemimpin daripada orang melayu muslim sendiri.

nuar musang said...

Negara Akan Porak Peranda Jika Pakatan Harapan Jadi Kerajaan #DAP
DAP Dan Sekutunya Lebih Baik Jadi Pembangkang Dari Jadi Kerajaan.

Sebuah negara yang membangun dan maju seperti Malaysia mestilah mempunyai hubungan baik dengan negara serantau, ekonomi yang kukuh dan lanskap politik yang stabil terutama dalam pembentukan sesebuah kerajaan tersebut.

DAP yang mengepalai Pakatan Harapan yang kini mengambil alih tugas PAS yang sebelum ini dilihat sebagai pembangkang utama di Malaysia masih gagal dalam memberikan hala tuju sebenar kesepakatan pembangkang di Malaysia.

Rata rata pemimpin kompenan dari dalam parti parti pembangkang yang kononnya bersatu tersebut mereka gagal memberikan kata putus siapa ketua pembangkang yang selayaknya walaupun kini semua sedia maklum Wan Azizah tak lebih dari catur Anwar Ibrahim yang seperti lagu nyanyian RONNIE HUSSIEN - MENANTI JANJI [OST Biar Aku Jadi Penunggu] kedudukan Wan Azizah itu jelas tidak layak dan inilah bentuk suburnya amalan nepotisma yang jelas didepan mata rakyat Malaysia.

Baru baru ini majlis yang mahu mengangkat semangat penyokong Pakatan Harapan yang mana ketika mana para pemimpin parti nepotisma/kronisma (PKR/DAP) melaungkan “Anwar Ibrahim PM ke 7” insiden dilekehkan sendiri oleh anggota komponen iaitu PPBM (Mahathir) menjadi bualan umum.

Memetik kata kata Ketua Penerangan UMNO Pusat Tan Sri Annuar Musa yang membezakan parti majoriti pemerintah hari ini yang lebih feksible dan cukup bertoleransi sesama ahli persatuan dan komponen partinyanya

"jika ada ahli UMNO yang buat silap, kita akan tegur dan berbincang seperti satu keluarga"

"Majlis Tertinggi (MT) juga sentiasa memberi peringatan kepada ahli supaya jangan bersikap individualistik tetapi dahulukan kepentingan politik parti dan negara" katanya


Baca sini juga : http://mantra-indeeptots.blogspot.my/2017/06/pakatan-harapan-hanya-layak-di-kerusi.html

Daripada kata kata beliau jelas ketelusan parti UMNO/BN ikhlas dalam memperjuangkan nasib rakyat dan memajukan negara ini dalam kesepakatan berkongsi kuasa bebeza dengan parti pembangkang yang meletakkan anak isteri dalam lubuk politik dalam parti ciptaan hawa nafsu serakah yang akhinya rakyat ditipu hidup hidup.

Kecelaruan idealogi dan perancangan Pakatan Harapan ini jelas mereka gagal dalam mengawal parti komponennya sendiri dan setiap mereka sering belagak tidak bersalah dan mengamalkan sikap menunding jari kepada orang orang lain sedangkan ia adalah kegagalan yang ditempa oleh mereka sendiri.

Para pembaca lihat pada proses pemilihan logo Pakatan Harapan yang dianjurkan oleh salah satu parti dalam komponennya yang sehingga hari ini masih didalam pertikaian. Jika benar Pakatan Harapan bersatu hati kenapa tidak gunakan LOGO DAP sahaja logo Pakatan Harapan untuk mengharungi pertembungan pada PRU14 akan datang.




BUKTI Nepotisma Pakatan Harapan :

DAP dikuasai Kit Siang dan anaknya Lim Guan Eng yang kini terhimpit dengan dakwaan rasuah penjualan tanah, Siapa pun dalam anggota parti tidak mampu untuk menumbangkan ‘Dinasty Lim’ yang kekal berkuasa dengan sistem pemilihan yang susun atur atas nama demokrasi taik kucingnya .

PKR dikuasai Anwar Ibrahim dan isterinya Wan Azizah yang turut ‘join venture’ dengan anaknya sekali Nurul Izzah dalam agenda mengekalkan kuasa dalam partinya.

PPBM dikuasai Mahathir dan anaknya Mukhriz manakala presidennya hanya boneka yang diwujudkan menjadi alas kaki anak beranak ini pijak sehingga tidak ada fungsinya sebagai ketua sesuatu parti, manakala Mukhriz sering mencabar orang lain untuk berdebat dengan ayahnya sedangkan dia sendiri tak berani dan ini jelas gelaran 'boboi' sesuai dinobatkan kepada beliau.

Anonymous said...


Kalau lah lantik firma akauntan dikatanya membazir wang, dan Suruhanjaya Diraja yang patut menyiasat.

Memang puak ni, mereka merasa mereka saja betul, Org lain salah belaka.

Puak2 seperti ini tak boleh di bawa berunding langsung.


Anonymous said...


Lapizi lagi hebat temberang .... Akaun yg dah mampus pun boleh hidup kembali....Belajar dp Tun M kan?...tandatangan org dah kajol pun hendak di tipunya dan di persembahkan kpd Agong



Anonymous said...


Dari mana ko tahu yang rakyat Selangor yang tak dapat bonus itu merasa bangga???....

Kami pun merasa bangga yg Najib bejaya membawa masuk beratus2 billion pelaburan asing sejak beliau menjadi PM.

Anonymous said...

Boboi pun dh tenggelampunca tiada tempat lagi selamat di Kedah yg sanngup menerima silembab lagi bluur nih.
Terpaksa ke Pulau Tuba di Langkawi mencari sisa2 pengaruh ayahnda madey .Belainan sekali sepeti yg dikepohkan
Kedah milik chop munge.Lebih baik boboi jual kacan putih didepan colosium...berniaga cable optik pun dengor citer kena main ngan partner cina dia...boboi...boboi esok2 tinggal bawah jambatan sudahnya.

Anonymous said...

Ko plak ade kuasa ape melantik DAP sebagai ketuan PH...pandai2 mereka2 citer fitnah.....

Anonymous said...

FELDA – NAJIB’S DEATHBED: UMNO SUPREME COUNCIL OPENLY FIGHTS NAJIB AS CORRUPTION CRISIS ERUPTS – WHO IS PUAD TO DEMAND RESIGNATIONS, THUNDERS ‘TEAM B’ NAZRI
Politics | June 9, 2017 by | 0 Comments

Tourism and Culture Minister Mohamed Nazri Abdul Aziz today took a shot at Umno supreme council member Mohd Puad Zarkashi, stating that the latter was in no position to demand resignations in Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV).

“Who is Puad Zarkashi? Is he the prime minister?” Nazri told journalists in Kuala Lumpur tonight.


He was asked to respond to Puad’s call yesterday for both FGV chairperson Mohd Isa Abdul Samad and FGV chief executive officer Zakaria Arshad to resign as it was no longer tenable for them to work together.

When journalists pointed out that Puad, like Nazri, was an Umno supreme council member, Nazri rebutted: “(He is) not the prime minister. So what significance is there to his statement?”

Nazri added that even he had a more senior position than Puad.

“I’m bigger than Puad Zarkashi,” he said.

Puad was previously deputy education minister but was defeated in the Batu Pahat parliamentary constituency during the last general election.

Nazri said Puad’s personal opinion was unimportant and the opinion that ultimately mattered was Prime Minister Najib Abdul Razak’s.

The prime minister’s office yesterday announced that former minister Idris Jala will serve as an independent party to establish the facts and recommend a solution to the FGV crisis.

The crisis was triggered after Isa ordered Zakaria to go on leave.

Anonymous said...

Dah bergaduh sesama sendiri...Naxri sekeh kepala Rahman Dahlan...sekarang Nazri sekeh kepala Puad zarkerusi plak..hik3...peneroka yg merana...

Anonymous said...

Boboi nampak lembik..bekas pegawai boboi dah diam....baru ni cabar boboi debat harta kekayaan boboi...hik3...

Anonymous said...

Home News Auto News Geely Offering GC9 Sedan, Boyue SUV And Small Car Tech To Proton, Aims RHD Partnership
Geely Offering GC9 Sedan, Boyue SUV And Small Car Tech To Proton, Aims RHD Partnership
AUTO NEWS
HANS | FEBRUARY 20, 2017 10:57 PM



Share9
Geely Offering GC9 Sedan, Boyue SUV And Small Car Tech To Proton, Aims RHD Partnership

China’s Zhejiang Geely Holding Group Co is prepared to share with Proton its know-how co-developed with its Swedish subsidiary Volvo Cars, as part of the company’s pitch to seek control of Proton, reports Reuters.

The report, quoting unnamed sources in China familiar with the matter, said that Geely is looking for at least a 51 percent stake in Proton.

The technologies on offer by Geely include know-how in engineering D-segment and SUVs type vehicles - segments which Proton has limited or no presence in. Proton has no SUV models in its line-up while the D-segment Proton Perdana is developed based on a one-off deal with Honda, involving the previous generation Honda Accord. In 2015, Honda said that there will be no further collaborations with Proton.

Reuters’s report also mentioned of Geely sharing its technology in small car engineering, also co-developed with Volvo.

Two Geely models were mentioned in the report – the D-segment Geely GC9 and the Geely Boyue five-seater SUV.



As mentioned in our earlier article chronicling the origins of Geely, the GC9 is powered by either a 163hp turbocharged 1.8-litre, 162hp naturally aspirated 2.4-litre or a 270hp 3.5-litre naturally aspirated V6 engine, all self-developed by Geely and complies with Euro-5 emission standards. Inside, it has enough features to rival any Japanese/Korean model, including 360-degree view camera, Heads-Up Display, adaptive cruise control, autonomous braking and auto parking.

A 2.0-litre naturally aspirated version of the same engine used in the GC9 is homologated for use in China’s FIA Formula 4 racing series

Anonymous said...

Geleee dah rancang nak bawak masuk kete cina...habis ploton...proton city tempat pasang kete cina ler..

Anonymous said...

Gelee nak jual proton dlm mesia saje sebab gelee kata jenama proton tak kuat di luar negara...
Awal2 lagi gelee nak sepak proton ketepi dinding...kilang baru proton untuk keluarkaan kete cina ke pasaran luar negara khususnye negara asean.cukai lebih murah........ade yg kata proton akan mampu bersaing diluar negara bila gelee masuk..
Bersiaplah sebagian pekerja proton untuk cari keje lain...

Anonymous said...

Elok lah dari tunggu kete buatan madey kerala yg ntah apa apa...
Nk lakukan proton ..madey naikkan tax sampai 300% kete import

Anonymous said...

Camana nama proton nak kukuh kat luar kalo MANTAN PENGERUSI pun pakai kete import dari company anak sendiri...

Anonymous said...

10x lagi baik dari tiara..juara
Juara adalah sebiji dua... Tiara terus pupus

Anonymous said...

Atok penyangak ckp berdegar2 pasal proton
apesal tak suruh mokhzani atau mirzan beli saham proton?

kan dah lama menyamun duat negara.. sekali sekala buat lah kebajikan..

atok kedekut harap2 anak2 emudarah skit mcm boboi.. kasi Dedak bungkus merah di Jerlun.. sayang sekali org Jerlun tak minat dedak Boboi... hehehehe

Anonymous said...

Kalo dah lame menyamun duit negars kenapa ko tak panggil polis?...dulu ko tumpang semangkuk yek...

Anonymous said...

Ko suke laah kete cina yg dikluarkan di mesia yg kuasai pasaran...pekerja cina yg ramai dlm proton....melayu terpinggir...

Anonymous said...

Madey tak pakai Iriz?....berapa buah proton madey kena pakai?...menteri2 pakai proton?...

Anonymous said...

Mphzani ngan mirzan pakai proton ?? Jatuh ketahap kasta pariah la...
Madey kerala pun eksen jer pakai proton masa pelancaran.. sbb terpaksa

Anonymous said...

Data Ekonomi: Berhentilah kelirukan rakyat
BERHENTILAH MENGELIRUKAN RAKYAT DENGAN MEMANIPULASI DATA EKONOMI

Kenyataan Media | 09 Jun 2017

Saya berasa lucu apabila membaca kenyataan Datuk Seri Abdul Rahman Dahlan selaku Menteri Jabatan Perdana Menteri yang begitu yakin bahawa Malaysia boleh menjadi negara maju menjelang tahun 2020. Dengan sekali lagi hanya menggunakan Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK) sebagai petunjuk ekonomi.

Rahman Dahlan masih tidak serik cuba mengelirukan rakyat dengan memanipulasi data ekonomi semata-mata untuk meningkatkan kepercayaan rakyat terhadap Umno BN yang imejnya kian tercemar dengan budaya pembaziran, rasuah dan tatakelola yang buruk.

Dengan menjaja nama Bank Dunia yang membuat unjuran bahawa pertumbuhan KDNK Malaysia akan berada pada paras 4.3 peratus, angka ini sebenarnya tidak cukup untuk menjadikan Malaysia sebagai negara maju atau negara berpendapatan tinggi.

Mengikut pengiraan atlas, Bank Dunia mendefinisikan negara berpendapatan tinggi iaitu apabila KDNK per kapita (jumlah tahunan KDNK dibahagikan bilangan penduduk Malaysia) mencecah USD 12,475 atau lebih kurang RM53,181. Sedangkan pada tahun 2016, KDNK per kapita Malaysia sekadar mencecah sekitar RM37,104 sahaja.

Dengan suasana ekonomi yang muram, ditambah lagi meningkatnya pengangguran dan inflasi. Negara akan semakin sukar untuk mencapai status negara maju menjelang tahun 2020. Seperkara lagi adalah peningkatan dan kejatuhan kadar matawang ringgit Malaysia yang mempengaruhi pengiraan KDNK.

Amalan boros dan pembaziran kerajaan Umno BN dapat dilihat dalam dasar fiskal yang diamalkan. Acapkali pembentangan bajet tahunan, Kerajaan Persekutuan akan mengusulkan belanjawan defisit iaitu jumlah perbelanjaan akan melebihi pendapatan.

Meskipun Rahman Dahlan menyatakan bahawa jurang defisit semakin menguncup, hakikatnya Malaysia mempunyai pertambahan hutang negara yang semakin tinggi hingga menyebabkan Najib Razak terpaksa mengusulkan belanjawan tambahan.

Kenaikan kos sara hidup, pertumbuhan gaji yang rendah, jurang kaya-miskin yang melebar dan bertambahnya bilangan penerima bantuan kebajikan jelas menunjukkan bahawa data ekonomi yang digemburkan adalah retorik semata-mata untuk mengelirukan rakyat.

Saya sarankan Umno BN untuk berhenti mengelirukan rakyat dengan mengemukakan data-data ekonomi yang kononnya mengandungi angka-angka positif sedangkan rakyat secara realitinya berhadapan dengan suasana yang sukar.

Kerajaan Umno BN seharusnya menggubal polisi ekonomi yang mengutamakan kebajikan rakyat dan bukannya melebihkan poket kroni, kleptokrat dan hartawan yang sekian lama telahpun memiliki kekayaan yang lebih banyak berbanding rakyat kebiasaan.

Dato’ Saifuddin Nasution Ismail
Setiausaha Agung
Parti KEADILAN Rakyat

Anonymous said...

10.02
akaun yang dah mampus dihidupkan kembali..hehehehe..akaun yang sama ke? no akaun yang sama ye..suka sgt dengan keintelektuan saudara..heheheheh..akaun lama ditutup pada 31 ogos, sebelum tutup MO1 melalui wakil beliau, CEO SRC telah buka 3 akaun baru dengan no yang lain pada 31 Julai tahun yang sama. Duit yang dalam akaun lama telah dipindahkan ke akaun baru. Akaun2 tersebut sama seperti yang AG pandi tunjuk dalam carta aliran tunai waktu sidang akhbar membersihkan MO1. dalam keadaan di mana pekung makin banyak terbuka, masih ada org yang menyokong MO1..kalau org fitnah, tolong jawab dengan bukti..bukan sekadar hanya membiarkan org2 bawahan yang tak tahu seperti anon 10.02 untuk menjawab..sanggup MO1 biarkan pengikut2nya memperbodohkan diri untuk selamatkan diri dia sendiri..

Anonymous said...

Saman jer le baru tahu berapa akaun yg ade dan yg mana hidup dan mati...najib dan shafeei bisu ko dan musa hassan mengada2...2 peguam dah ngaku terima duit dari najib..
Khalid pon tak mahu tangkap rafizi...kalo tak boleh nak tangkap sr khalid yg patut buat sidang media nafikan fitnah...bukan polis pencen yg trrhegeh2 buat sidang media....senang jer kan?..hik3...

Anonymous said...

Najib kata dia tak tahu src masukkan 42 jota dlm akaun dia..ko kata ceo src plak bukak akaun untuk najib..ape jadahnye ceo tolong bukak akaun untuk najib?...ceo src dah cabut lari seblm subuh..hik4...

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates