May 10, 2017

76 Edisi DAP Tipu Rakyat - Peruntukan Hal Ehwal Islam Pulau Pinang Meningkat Hampir 100%


Lidah rasmi DAP, Roketkini spin lagi. Kali ini mereka membuat dakwaan bahawa peruntukan hal ehwal Islam Pulau Pinang meningkat hampir 100%. Betulkah atau hanya untuk mengambil hati balaci-balaci Melayu?

Hakikatnya, walaupun peruntukan dilihat meningkat setiap tahun, tetapi jika dibandingkan dengan Bajet tahunan ianya menurun sebanyak 60% dari tahun 2008. Ini bermakna Bajet tahunan meningkat, tetapi peratusan kepada hal ehwal Islam sebenarnya menurun.

Sebagai contoh (perbelanjaan mengurus):

Bajet 2008 = RM283.15 juta, hanya 9% sahaja untuk Agama Islam atau RM25.49juta

Bajet 2013 = RM832.42juta, hanya 6.6% sahaja untuk agama Islam atau RM55.13juta

Bajet 2017 = RM1.35bilion, hanya 3.36% sahaja untuk agama Islam atau RM49.37juta.

Dalam masa yang sama, Kerajaan Persekutuan Barisan Nasional tidak mengabaikan Pulau Pinang dari segi pembangunan Syiar Islam dengan membelanjakan sebanyak RM462.1juta dari tahun 2008 hingga 2016, ataupun secara puratanya RM57.7juta setahun. 

Jumlah tersebut melebihi dari peruntukan Rejim DAP Pulau Pinang sendiri, yang sepatutnya menjadi tanggungjawab mereka.

Pecahan peruntukan oleh kerajaan BN Persekutuan:

RM85.6juta = membina 19 buah masjid
RM 207juta = projek & program Syiar Islam.
RM169.5juta = pembayaran elaun guru Kafa, Imam & Guru Takmir. (Imam = RM850/bulan, Guru Kafa = RM900/bulan)

Kesimpulan, Joseph Lim Guan Eng hanya bermain wayang dengan menampakkan kerajaan DAP tidak sehaluan dengan masyarakat Cina, bagi membangkitkan kemarahan orang Cina kepada umat Islam. 

Apa yang lebih penting mesej Lim Guan Eng adalah beliau sedang meraih sokongan orang Islam dan Melayu kepada DAP di seluruh Malaysia supaya ada orang Melayu akan berkata "tengok DAP lebih memahami Islam dari UMNO". 

76 comments:

Anonymous said...

Tipu tapi tiap tahun tambah peruntukan...orang tipu ni bagi setakat 2 ato 3 kali jer..prejudis rasis....negeri lain tak tipu tp bagi bajet ciput...hu4..

Anonymous said...

Bangkali pas bagi bajet kpd islam dikelantan paling besar di mesia..sekolah pondok semua moden..yer tak?...

Anonymous said...

Dap pon bagi bajet untuk islam?..biar betool...kan Dap rasis...Dapa tindas dan anti islam...Dap kata dia bagi bajet lebih banyak dari zaman..gerakan/BN bagi...berul ke?..

Anonymous said...

Aku tak percayalah Dap bagi bajer kpd islam di penang..Dapigs tu musuh islam no 1 didunia...ini CTS tipu...cts pakat dengan PH nak sabotaj..

Anonymous said...

Tanah pulau itu milik rakyat. Tiap2 tahun berbilion pendapatan diraih dari jualan tanah. Wang itu berhak sampai pada rakyat dan bukan masuk poket kroni.

Anonymous said...

Sape BOLEH PERCAYA dapig13may akn MENINGKATKAN SYIAR ISLAM dpenang??

Sile angkt tangan...

Azan pon kene "slow" kt penang,nikan plk nk bantu islam..
Kihkihkihkih

Hanya org islam BIOL yg bole prcya dap..

Huaaaaaa

Anonymous said...

Di penang orang islam tak sampai 50%...negeri lain lebih 50%...banyak mana bajet untuk islam tiap tahn?

Anonymous said...

Aku dengar ade ostad pas wan rosli kata azan kena ban di penang...

Anonymous said...

Disebalah tanah besar seberang perai sku azan kuat mcm biada..sbelah pulsu aku tak tau lah...dlm bandar penang ade masjid besar..orang penangboleh bagi komen?

Anonymous said...

Kalau A4 boleh dinilai dengan harga 300 juta makanya apalah sangat beberapa hinggit di keluarkan atas nama token sebagai menghargai sokongan yang diberi oleh totok pkr, pan dan cop bunga. Siapalah LGE selepas ini tanpa totok pkr, pan dan cop bunga, kan kan.

Anonymous said...

Dengar citer ostad ni tarik balik statement bila kerajaam penang nak saman...takut dia buat fitnah..

Anonymous said...

Ooo gitu..ko tak dapat bahagian 300 juta?

Anonymous said...

Mukmin dibuat agar angkat kaki secara licik dari pulau itu tapi apa yang Pkr buat? Goyang teloq!

Anonymous said...

Ini kira terlajak mahal laa mcm MARA beli aset di ostralia...lebih kurang sama 100 juta lesap di kementerian khairy..

Mat Gunong said...

Tahniah CTS, secara tidak lansung posting kali ini menunjukkan ketakutan orang melayu pada corak pentadbiran Dap tidak berasas, semua agensi bergerak seperti sediakala, malah penambahbaikan dalam mengembangkan syiar Islam mendapat sokongan dari Kerajaan Negeri dan Kerajaan Pusat. Apa masalahnya ???. Jangan jadi seperti yang 'telunjuk nya lurus ,tapi kelingkingnya berkait,'
Dap pun hormati dan akui apa yang termaktub didalam Perlembagaan Negara. APA MASALAHNYA.???. YG NYATA PRU 14, PERTANDINGAN ANTARA 2 BLOK PARTI POLITIK. Pilih A atau B. Yang C je dok pening nak masuk blok atau sendirian.
** C~longgar kan ikatan serban tu sikit, agar Otak dapat lebih Oksigen untuk berfikir dengan waras. Ku Nan jemput bersama pun si Tontowi nak pangkah. Celaru dalam kecelaruan.


Anonymous said...

Ade kes ketua umno dipenang saman lge kerana fitnah jual tanah melayu...sekerat jalan tarik balik saman...ade yg melayu yg duduk atas tanah milik..bila pemilik cina nak buat hotel melayu ni kena hslau..herannye masa bn perintah kenapa tak bagi tanah...lge kena tahan tokey cina ni tak lulus buat hotel..
.

Anonymous said...

Heranye bukti taman manggis kat mana?...tak masuk mahkamah pon
.

Anonymous said...

Orang melayu umno luar penang jer gembar gembut...melayu penang rileks jer
..sekarang umno pon dah tak buat demo lagi depan komtar...dah abis modal?..

Anonymous said...

Awalnya anjing pemburu dap ni bertugas

Anonymous said...

mudahnye Melayu kena tipu.Cinapek pakai songkok disangka Melayu...dapat title calipeh bagai
Bajet poket sendiri boleh bagi tahu berapa?
Sayangnye caiharbi ngan si celeng.

Mat Gunong said...

Antara tajuk yg mat gunong baca pada hari ini, beberapa kakitangan PPZ Pulau Pinang ditahan berkenaan RASUAH. Memalukan betul. Melayu dan Islam. APA PUN TAK BOLEH. KORUP SANA KORUP SINI.

Anonymous said...

Hari ni cuti umum, tapi anjing pemburu Dap bertugas awal cari duit lebih.

Anonymous said...

Kalo syak repot ler sprm..sprm alu2 kan repot anda...melalak tak selesaikan syak wasangka anda...

Anonymous said...

Meskipun unmo adalah anti cauvinist tapi bila berkuasa unmo kenalah support sume cauvinist2 tu.

Sama jugalah dengan dapig. Meskipun anti isle tapi bila berkuasa kenalah support malik itik kalau nak kekal berkuasa.

Ya untuk kekalkan kuasa dapig akan berimbang. Dap akan berikan tulang buat Abu dan buat para kroni daginglah buat mereka.

Anonymous said...

Hehe..anjing belaan najib kelaparan
.dedak dah kurang..yeyeyeh..

Anonymous said...

Dap bagi duit utk diamkan mulut melayu di pp.

Anonymous said...

Awalnye anjing najib memaki hamun..

Anonymous said...

Itu story tahun berapa..mcm ko mudah diklentong najib ler..

Anonymous said...

Israel pun bg duit pd rakyat Islam di negaranya. Tapi dlm masa sama bunuh juga islam palestin. Samalah mcm Dap laknatullah penana.

Anonymous said...

Ini melayu dap kot?...ajk masjid di melaka pon kena caj dengan sprm..

Anonymous said...

Kata pembangkang yg maki hamun dan fitnah..rupanye macai yg marah2 tersepit tak dapat bagi hujjah balas...anjing najib memang bodooo..

Anonymous said...

Ko yh kuat makan tulang..hi4.. Hari2 merapooo..

Mat Gunong said...

Kalau bab bajet poket soalan Encik boleh tanya pada Umno " pocket rocket man " jangan tanya pada wira negara Azizul Awang "rocket pocket man". Na hu hampir sama , maksud je yg berbeza.

Anonymous said...

Wow berapa ribu islam dah mati kena bunuh di penang?..islam penang rileks jer...umno penang rileks jer..macai ni me.ang bodooo nak auta...

Anonymous said...

Termasuk mulut melayu umno ler...bodooh jugak umno penang..

Anonymous said...

Sasaran Dapig bukanlah pulau mutiara saja. Ia lebih luas.

Sasaran itu tidak akan tercapai kalau prisip sekularism jadi pegangan. Untuk capai sasaran lebih luas Dapig akan lupakan sekularism.

Apapun bajet di atas adalah bukti bahawa Dapig cakap tak serupa bikin. Itu yang Shamser Thind naik bara.

Anonymous said...

Melayu penang mudah kena tipu..ini termasuk melayu umno penang mudah kena tipu..patut umno tak berdemo lagi..umno penang kena tipu dengan dap rupenye..bodooh jugak melayu umno penang...hi3... Tak ku sangka...ato melayu penang dah sokong dap plak..

Anonymous said...

Shamsir tu bodooo sama mcm ko ...ko ajak dia masuk umno leer plak..

Mat Gunong said...

Sudah lah! Umno sekarang tak ubah seperti MENGKARUNG MENGHISAP CURUT. Mengunakan penyamaran demi Alif Ba Ta KONON....,terkantoi dengan asap curut yang berkepol kepol ke udara.
** tentu curut mahal dari CUBA.

Anonymous said...

Hutang yg ditinggalkan gerakan/bn penang 900 jota...kerajaan dap penang langsaikan hutang taik bn..tinggal 60 jota lagi dl tempoh 8 tahun....odit negara lapor kerajaan dap penang bagus urus pentadbiran kewangan negeri...

Chef wan puji pentadbiran bandaraya pulau pinang...patutlah penang jadi tumpuan pelancong seluruh dunia...

Peniaga cina lebih ramai dikenakan tindakan oleh majlis bandaraya penang kerana tidak ikut peratoran..peniaga melayu di belakang cina.. Macai bodoo kata dap tindas peniaga melayu penang...bongok..

Di kl peniaga indon dan bangla bertambah ramai..

Anonymous said...

Curut cina kominis kot..dulu macai panggil dap cima kominis....dejak najib sembah cina kominis
..mintak utang macai tak berani lagi sebut kominis
..penakut sangat macai boddoo...

Sekarang cina kominis yg dipooja2 macai tipu najib....najib tak boleh nak bayar utang 1 mdb yg macai bodoo kata fitnah...hi3..

Anonymous said...

Bodooo lebih dari taik yg macai taik selalu ratib...hi3..

Anonymous said...

Baguih ulasan anjing belaan Dap ni

Anonymous said...

Dapusi dan sekularism berpisah tiada.

Persoalan yang akan dilontarkan oleh totok Dapusi terhadap Dapusi ialah apakah Dapusi akan buang sekularism dalam longkang semata-mata kerana akur akan kemahuan ABU atau Dapusi sememangnya telah berubah dari matlamat asal bagi mengukuhkan kuasa.

**sebagai rujukan: negara sekular seperti AS tidak sponsor aktiviti kegerejaan.

Anonymous said...

Macai maki lagi...dah terbalik kpd diri sendiri..padan muka ngata orang..

Anonymous said...

Nrgara sekular di eropah biayai kegiatan gereja di asia timor daa..kalo iman kita kukuh peduli ape dengan gereja...tapi merompak melanun lebih dari orang kapir..

Anonymous said...

Dulu macai panggil dap cina kominis...sekarang macai panggil dap cina taik..mcm pan macai panggil pantaik..kesian dap dan pan..hi3.

Anonymous said...

RBA adalah anti teokrasi yakni pro sekular. Totok PGayR, KUALI dan Bunga-Bungaan adalah pro teokrasi. Setakat ini regim Kim berjaya tolak idea sekular RBA sebaliknya ambil idea teokrasi totok2. Ke depan? Tanpa adanya Parti Isle dalam pakatan seribu harapan, apakah pihak regim akan terus ikut kemahuan totok2 atau tunduk pada RBA?. Apa analisa anda?

Anonymous said...

Sama ler macai taik suka main taik dan cuci taik cina jho lo..hi3.

Anonymous said...

Dap dah lapor polis siasat RBA...polis senyap jeer..rupnyer RBA milik umno patut pis tak berani usik..

Anonymous said...

Analisa macai bodoo..

Mat Gunong said...

Nampaknya saudara setuju lah dengan pendapat Kassim Ahmad. Yg berpendapat,' sesebuah pentadbiran harus bebas dari pengurusan hal ehwal agama?'.. untuk mengelakkan Prejudis antara rakyat

Anonymous said...

Macai ni 1 skru otak tercabut...tak faham ape yg dia nak sampaikan..

Anonymous said...

LEbih kurang nek tempoyak yg dah kena ban seumor hidop...ha4.

Anonymous said...

Macai ni kaki pil kude..nulis dlm khayal..teori entah ape2...macai najib yg lain pon tak paham..

Anonymous said...

Baguih kerajaan khalifah guan eng ni. Eloklah macai dap dan pakatan sembah tokong pulak.

Anonymous said...

Umno nak kerjadama dengan pas...jadi umno setujulah amanat hj hadi..

Anonymous said...

Baik sembah cina kominis dapat hutang lepas tu kena tipu...ha4..

Anonymous said...

Lepas kena tipu ngan cina kominis kita sembah presiden benua keling plak...boleh belajar ilmu belit3...ha4....ha4...ha4...

Anonymous said...

Dhaifnye melayu sembah cina kominis sembah raja arab sembah presiden benua keling...lepas ni sembah saper plak?...hasil bumi melimpah ruah..songlap sana songlap sini

Mat Gunong said...

Idea Teokrasi DAP lebih baik, dari Idea Kleptokrasi UMNO

Anonymous said...

Esok ke majlis angkat sumpah mb baru selangor dari PUKI..?

Anonymous said...

Setuju bro mat...dah klepek kata fitnah plak..

Madey lawat negara orang bawak balik idea nak majukan mesia..

Najib lawat keluar negara bawak balik barang2 shopping rosmah...bayar kad kredit pakai duit klepek 1 mdb dan src..

Anonymous said...

Mlm ni lah pukimak kau.

Anonymous said...

Amanat hj hadi zaman madey. Start Zaman pak lah dah tak pakai lg. Apa punya bodo pengikut madey ni.

Anonymous said...

sejak bila manusia bodoh belaan Parti Babi DAP cam kau percaya kat SPRM ?? ����

Anonymous said...

Sekular dan komunism sama saja iaitu pemerintah tidak akan keluar belanja untuk institusi seperti rumah2 ibadat. Berbeza dengan teokrasi yang mana pemerintah akan keluar belanja untuk pembangunan berkaitan keagamaan.

Jadinya timbul persoalan apakah yang boleh dilakukan oleh 3 stooges (de facto, Mader dan Mat kuali) kalaulah diktator Kim bertegas tolak teokrasi sebaliknya akan impose sekularism setotal-totalnya?

Anonymous said...

Tak mudah untuk atok Kim melupakan impian suci mewujudkan sekularism namun bila atok jadikan Madey BFF, atok sebenarnya mahu melupakan impian sekularism berkenaan. Cumanya boleh caya ker.

Anonymous said...

Meskipun peratusan peruntukan telah turun dari apa yg diberi di era Tsu Cone, totok PgayR dan Pan hanya angguk. Hanya Mca saja yang bersuara. Kalaulah selepas ini totok regim pulak yang komplen kat LGe kemungkinannya ialah peruntukan akan tinggal ciput ciput kot. Hmm.

Anonymous said...

Apa yang Dap cuba sampaikan dalam isu peruntukan 2 kali ganda dari sebelumnya ialah mereka lebih prihatin dari Tsu Cone. Ewah wah.

Atau dalam konteks lebih luas, Najib jauh lebih prihatin dari Mader dalam konteks sekolah vernakular. Ehem bior betik.

Mana tidaknya, Mader hanya beri 20 sen untuk sekolah vernakular tapi Najib beri 60 sen. Aha fakta tu beb.

Ini bermakna Najib beri peruntukan 3 x ganda dari Mader. Fu yo.

Makanya kalau Dap layak dapat kredit dan bukan Tsu Cone makanya kredit juga layak buat Najib dan bukan Mader!

Atas sebab itu tsunami 13 adalah simbolik untuk Mader kerana beri peruntukan ciput dan bukan untuk Najib yang pemurah itu.

Wakakaka.

Anonymous said...

Semua ini hanyalah pertunjukkan angka bagi menampakkan adanya kebaikan dan penambahan padahal secara peratusanya ia adalah satu penurunan dan sekaligus menampakkan keburukan.

Kalau umum boleh tak nampak penurunan dan keburukan yang tersembunyi ia boleh difahami kerana Dapig dilahirkan untuk memanipulasi data bagi keuntungan maksima.

Bagaimana dengan Abu2 (Pkr, pan dan Cop Bunga)? Apakah mereka jua tak nampak adanya penurunan dan keburukan? Pentingkan dedak dari segalanya?

Anonymous said...

Di beri pilihan antara cai2 dan RBA (superman dll), LGE tak perlu fikir dua kali untuk ambil pandangan superman dan tolak pandangan cai2.

Anonymous said...

Begitulah nasib Islam di negeri dikuasai DAP...sungguh malang..

Anonymous said...

betuii ka ostad tu nak tarik balik..atau citer kosong je...hahaha

Anonymous said...

hahaha..citer kosong...

Anonymous said...

hang tu org penang ka...main sedap cakap ja..

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates