April 19, 2017

81 Ucapan Ahok Di Pasca Kekalahan Jawatan Gabenor Jakarta


Banyak yang boleh kita pelajari dari pilihanraya Gabenor Jakarta kali ini. Sekali lagi, populariti di media sosial bukanlah merupakan indikator yang betul. Sama seperti apa yang terjadi di dalam pemilihan Presiden Amerika Syarikat yang lepas.

Kemenangan Anies Baswedan sebagai Gabenor Jakarta menunjukkan wang kapitalis Cina yang menguasai jentera propaganda media kovensional dan media sosial Indonesia masih gagal menumpaskan gerakan akar umbi orang Islam di Jakarta.

Apa yang menarik dan dapat dijadikan pedoman untuk Rakyat Malaysia adalah peribadi Ahok Mantan Gabenor Jakarta yang tewas. Di dalam ucapan kekalahannya, beliau meminta agar para penyokong beliau terus bagi sokongan kepada pimpinan baru.

Tidak seperti di Malaysia, apabila pembangkang kalah di dalam pilihanraya, mereka akan mencari 1,001 alasan demi alasan. Dan alasan yang diberikan diletakkan di bahu pihak yang memenangi pilihanraya iaitu Kerajaan yang memerintah.

Apa yang tidak disalahkan oleh pembangkang Malaysia. Pelbagai tuduhan dikempar dan tiada bukti diberikan. Kita tidak luoa dengan fitnah Bangla dibawa masuk untuk mengundi, 'blackout'  atau lampu dipadamkan di pusat mengundi untuk memalsukan undi, dakwat kekal disalahkan malah sperma pemimpin mereka berada di dalam dubur orang lain pun DS Najib Tun Razak juga yang salah. Inilah pembangkang yg paling jahil mukarrab di dunia.

Sila baca ucapan Ahok di bawah ini:
"Pertama, saya mau sampaikan terima kasih kepada kepolisian, TNI, tentu semua pihak, KPU maupun Bawaslu, juga ketua-ketua partai maupun relawan, termasuk media yang telah mendukung berjalan dengan baik. Jakarta bisa begitu baik.
Tentu kami harapkan ke depan, kami ingin semua lupakan persoalan selama kampanye dan Pilkada, karena Jakarta ini rumah kita bersama. Karena Jakarta ini kita bangun bersama.
Kami tadi, saya sudah sampaikan ke Pak Djarot, kami masih ada enam bulan sampai pelantikan. Kami akan bekerja dengan cepat, dengan baik, meletakkan dasar-dasar. Kami akan berusaha melunasi PR-PR, janji kami. Tentu tidak mungkin selesai PR-PR itu. Kita harapkan nanti Pak Anies dan Pak Sandi bisa meneruskan dengan baik.
Nah itu yang kita harapkan. Kepada pendukung kami, kami mengerti pasti sedih, kecewa, tapi nggak apa-apa, percayalah bahwa kekuasaan itu Tuhan yang kasih dan Tuhan yang ngambil. Jadi tidak ada seorangpun bisa menjabat tanpa seizin Tuhan. Jadi semua nggak usah terlalu dipikirkan.
Ini sangat baik, kami akan bekerja de
ngan cepat untuk enam bulan, kami akan terus bekerja, kami akan fokus mengejar PR tadi. Dan kami terbuka untuk Pak Anies dan Pak Sandi untuk minta data, apa saja. Kan open government.
Selamat untuk Pak Anies dan Pak Sandi, dan seluruh timses pendukung. Kita semua sama, kita ingin Jakarta baik, karena Jakarta rumah kita bersama. Terima kasih semua."

81 comments:

Anonymous said...

Satu ajer yg belum didengari lagi oleh rakyat Malaysia

"Kalau bini atau anak pempuan pemimpin pembangkang mengandung... ini salah orang UMNO...."... kikikiki..

Anonymous said...

Ahok mmg patut kalah. Persendakan agama Islam. Kalau di Saudi dh lama kn hukum pancung.

ted manoff said...

Ryezall.. Suasana politik disana berbeza..mereka lebih matang dlm meraikn demokrasi..berbeza dgn malaysia dimana pemerintahnya gemar meyusahkn rakyat.. Jokowi sendiri mendukung ahok..🎬📋📏

Johan said...

Tengok, tetap juga salahkan kerajaan wp rakyat yg mengundi!

Anonymous said...

hati kalo dah hitam .. hitam la sampai bila bila

Anonymous said...

Di Malaysia org tak kisah hati jadi hitam legam, janji ada bayarannya ..

Anonymous said...

Maksud ko tedbabie demokerasi ala dyna dn zairel joseph dapig tu lah bru demokerasi dikatakan subur matang..

Kena tolak umno yg dh cku bgus ni buat mcm2 kesepaduan agenda rakyat pstu jd buta kayu pilih wakil rkyt mcm dua ekor babi jntn betina tu?

Cmtu tu tedbabie?

Kalo Ahok yg bru sentuh hina skit bab Islam ditolak mentah.. Ko agk2 dapig tu brtnding di indon blh menang x? Skrew melayu?

Anonymous said...

Jht mcm dapig msh ada org melayu bodo mcm ust azhar bodo tu msh sokong?. Bodo2 sana sini tp jd barua kafir.. Mu xbrani kutuk dapig mu kutuk umno rasuah so kena tolak.. Mu pitnah umno ust bodo oii tp mu xsentuh skit pn citer kapir dapig duk bodohkn melayu xikut Islam.. Mu yg bodo ostad bodoo oiihh sbb mu pcaye kapir dapig tu suci xde dose ke rasuah ke.. Mu ostad munapik. Elok le ceramah mung mkin xde org.. Mu ske bodo kng org mcm mu bijok sgt..


Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin Abu Bakar percaya orang Melayu perlu melihat sistem kuota sebagai “penghinaan”.

Beliau berkata demikian selepas seorang belia India Malaysia berkata aspirasinya pada 2050 ialah sistem kuota untuk Bumiputera dimansuhkan.

* menteri umno pun takda semangat pertahankan hak melayu

Anonymous said...

Noh Omar membatalkan semua kelulusan projek BP 1, iaitu projek berskala kecil di peringkat majlis tempatan, di semua kawasan Parlimen yang BN tewas.

Ketua Pengarah Jabatan Kerajaan Tempatan Abu Bakar Johar dalam pekelilingnya berkata keputusan dibuat dalam mesyuarat 9 Mac lalu, untuk “penyelarasan peruntukan projek BP 1 2017”. Mesyuarat dihadiri Noh bersama datuk bandar dan yang dipertua pihak berkuasa tempatan di Malaysia.

* hasil cukai negara untuk bangunkan kawasan BN sahaja. Menteri umno paling sial dlm malaysia

Ted Manoff said...

Jenis Ustaz cari makan

Mat Gunong said...

Yang paling bangsat ,bila penyamun berlindung di sebalik kuasa. Itu yg dikatakan bersih lagi suci.

Anonymous said...

Ahok mempertikaikan surah al maidah...dapig mca gerakan dan kritian pertikai hukum hudud yg orang umno sendiri pon tak mau...
Adekah sama?...

Anonymous said...

Mcm hati ko laa..perompak masih disanjung di bela..tak mau dihukum...

Anonymous said...

Mca gerakan dan kritian yg ko sokong tak jahat?...kapir ni tak jahat cume sergah warning najib jangan bentang ruu...jangan buat hudud...kalo buat hudud kapir ni akan keluar bn...ko berani ke lawan kapir bn?...cakap serupa bikin laah..

Anonymous said...

Ade plak lobai yg sokong kejahatan penyamun bila disuap 90 jota...hik4..

Anonymous said...

Lobai pas pon takot lawan kapir bn bila dapat 90 jota dari najib..

Anonymous said...

Ust azhar fitnah umno?...memang betul najib merompak 1 mdb...hingga jadi bahan lawak dan berita antarabangsa...otak senget tak boleh beza fitnah ato betool..

Anonymous said...

Biasanye salah dapigs dan pembangkang...najib bodoh tak tau tingkatkan ekonomi dan tak reti nak naikkan nilai ringgit pembangkang yg salah...

Anonymous said...

KJ nak pakai prinsip DAP?...biar betool...umno perjuangkan hak melayu dlm umno sahaja..

Anonymous said...

Ahok senda ape...cuba jelaskan senda mcm mana?...ko ni hearsay angguk2.

Mat Gunong said...

Siang malam Tun konsisten menuduh najib perompak, penyamun,pencuri. Presiden Umno buat apa, sekadar tersengeh sengeh macam kerang busuk. Mana letak maruah ketua kabilah kamu tu?. Ahli umno tak rasa malu ke?, bila melihat ketua Kamu hilang kejantanannya. Macam ini ke pemimpin yg. diharapkan untuk memimpin umat melayu?. Piiirah

Anonymous said...

Sama la mcm kau...siang malam kutip tulang babi...kahkahkahkah.. Konsisten je jilat tulang babi..

Anonymous said...

Eloklah tu, konsisten mengumpul dosa fitnah hanya bersandarkan hearsay. Keep it up U-Tun M.

Anonymous said...

Dlm senyap Ko kutip tulang babi mca..tak sedar diri...ha4.... Kena sergah dengan babi mca terus bisu ketakutan..tapi masih nak melalak bak tunjuk brani kunun2 nye..

Anonymous said...

9.04..fitnah ape?...ko duduk dlm gua....tu pasal ko tak tau najib merompak 1 mdb..ko hearsay dan angguk2 najib tak merompak....tapi orang tak tau kerana duduk dlm gua
tak kena dosa sokong dan bela perompak....ha4...yg tau masih sokong kena dosa...betol tak?

Anonymous said...

Macai2 tsk malu sebab ramai duduk dlm gua...berita tak sampai...ajaran islam pon tak sampai ke gua..ha4..orang ini dikecualikan dari dosa..hs5

Anonymous said...

Mat gunong duduk atas gunung...berita sampai..sebab tu dia menentang kemungkaran merompak kerana takut Allah...betol tak bro mat gunong?..

Anonymous said...

Kerusi Dap 2 kali ganda saiz kerusi Melayu dalam PH. Bila Deanna bt Melayu buat kerja tak semiar, Melayu patut buka mulut dan beri dildo tapi itu tidak berlaku.

Ia tidak berlaku bukan kerana berat mulut tapi kerana Atok Kim. Bila Atok kata jangan buka mulut dan jangan memandai-mandai, ABU Melayu kenalah angguk-angguk dan zip mulut masing-masing.

Fenomena ini jadi begitu bukanlah kerana Atok Kim ada kuasa magis atau kuasa pukau. Apa yang Atok Kim ada ialah kemahiran bermain first fiddle.

Sebagai perbandingan, ABU Melayu yang paling veteran dalam PH dan mendapat jojokan 'mulut tempayan' seakan-akan disyaratkan muncung tempayan tadi hanya boleh diarahkan kepada Melayu non-ABU saja.

Semua itu adalah realiti. Realiti itu terbentuk bilamana Melayu ABU hanya mampu bermain 2nd fiddle. Dan pemain 2nd fiddle kenalah angguk dan akru cakap Supremo 1st fiddle.

Mat Gunong said...

Korang nk kata aku kutip tulang babi ke?, hatta makan babi sekali pun. Tak jadi kudis pada aku pun. Yg penting bagaimana aku nak berhadapan dgn Allah semasa hari pengadilan nanti.
Pada aku jika seorang pemimpin mempunyai 3 ciri ciri ini, iaitu zalim, pembohong dan penyamun, ianya tidak layak untuk menjadi khalifah.
Atas gunong ke? atau duduk dlm gua ke,? kalau kita mahu berfikir, pasti nampak mana yg haq atau yg bathil.

Anonymous said...

Bila najib kata serang..maka angkatan macai bodoo pon serang lah dengan peluru kosong...najib kata lawan siapa yg kata dia merompak dengan kata fitnah maka macai bodo pon angguk3.. fitnah..fitnah....najib bukan takut saman wsj dan tony pua cume najib tak brani..najib bukan takut madey...najib cume pengecut...macai berketuakan pengecut

Anonymous said...

Kalo dah buta hati takkan boleh beza yg haq dan yg batil..cume beh sebut jer.. Duit rompak pon kata derma...otak ade tp akai tarak...

Anonymous said...

Kalau penyokong dah ber'tuhan'kan 'Godfather of Corruption', apa yg akan keluar dari mulut 'godfather' akan terus disambut oleh penyokong dgn begitu yakin sekali.

Bak kata org tua2 dulu, hanya pencuri yg akan menuduh org lain mencuri utk menutup kerja2 terkutuknya.

Org yg tak pernah dan takut mencuri tidak akan menuduh atau menfitnah org lain mencuri krn dia pasti takut akan menerima balasan atas fitnahnya. Sedangkan org yg telah sebati dgn kerja mencuri tidak akan merasa apa2 salahnya krn pada dia mencuri itu satu pekerjaan yg mulia dan melambangkan kebijaksanaannya.

Inilah yg terjadi di Malaysia, utk menutup skandal2 rompakan demi rompakan wang negara yg telah mula muncul kepengetahuan rakyat, maka si 'Godfather of Corruption' pasti akan berterusan mempertahankan fitnahnya, supaya org yg difitnah akan terlihat sama spt dirinya yg telah merompak sakan wang negara semahu-mahunya semasa berkuasa.

Kpd penyokong tegar 'Godfather of Corruption', syabas diucapkan, krn anda belayar sekapal dgnnya, didunia fana dan diakhirat nanti. Syabas sekali lagi.

Anonymous said...

Aku dah bertahun2 tunggu puak jebon macai bangang bagi bukti NajIb rompak 1MBD....tapi hampa hanya diulang2 hearsay yang sama....pada hal yang tuduh tu kepala penyamun...yang angguk2 ulang2 dan sondol2 tu pula puak macai bangang harap kan upah..

Anonymous said...

.
Kalau ABU Kampung masuk kandang babi dan tak buat apa-apa, tidak ada apa yang hendak dikomentarkan. Tapi kalau ABU kampung masuk kandang babi dan menyondol, pastinya Marhaen berasa jiji'.

Pandangan Marhaen terhadap Dogs and Pigs (D&P) adalah tidak sama. Kalau D&G masuk kandang babi dan ikut menyondol, Marhaen akan kata 'kamu kamu dan aku aku', no hal.

Dan kalau D&P sanggup buang ego lalu mengembek ikhlas bila masuk kandang kambing, Dapig akan dapat bonus Marhaen. Bonus Marhaen adalah kritikal buat impian Dapig jadi kenyataan.

Satu ketika bila Mantan Gabenor Jakarta rendahkan ego hingga paras datar, dia dapat bonus Marhaen. Bila mantan tadi canakkan ego dengan perlian2 diluar perimeter, beliau akhirnya hilang bonus Marhaen (aka: hilang undi).

Kesimpulannya:

1.Superman D&G hanyalah snake oil seller.

2.Musuh utama PH adalah EGO.

3.Meley tanduk Meley bukanlah sumber markah bonus buat Dogs and Pigs.

4.Markah bonus buat D&P adalah kerkadar songsang dengan ego mereka sendiri!

Muahahaha.
.

Anonymous said...

Penjilat Lanun Bugis dapat habuan Haram dan hidop senang hasil penipuan besar2an.

Yang tak sokong cuma mampun makan KANGKONG itu pon sebab KANGKONG dah turun harga!!!

Anonymous said...

God father of corruption (GFOC) adalah satu tuduhan berat dan memalukan. Kalau tidak benar buatlah sesuatu.

Kalau PH ada kemaluan dan tak mahu kemaluan itu jatuh silalah saman penulis buku god father of corruption. Ada balls?

LOL

Anonymous said...

Tulang baby naik harga tak nak cerita ker bro.

Anonymous said...

Yg PENTING gua skrg ni x BIOL cm org PEMBNGKANG..

ADAM ROSLY mcmne??
Kne REMAN lgi ke...???

Kihkihkih

Anonymous said...

.
Lesson number 4:

LKY (pap) adalah realis yang sedar akan magis yang ada pada songkok. Kalau nak jadi pewaris legasi LKY dan bukanya penyambung legasi "the father of al-nepotism & al-cronyism", 'Songkok ada magis' usah di perbendilkan. If ya do, do it at your own peril. Kah5
.

Anonymous said...

Perempuan serba tahu hanya sebuah drama. Rupa rupanya Ustaz Ferari serba tahu adalah kisah benar. Hmm.

Anonymous said...

Kapir ada dua: satu kapir bn dan satu lagi kapir PH. Dua2 tak sama. Kapir bn tak boleh jadi 'imam'. Kapir PH dah konfem bakal jadi 'imam'. Buatlah pilihan.

Anonymous said...

Lebih teruk adalah cai penyamun yang bersembunyi atas gunung. Kik5.

Anonymous said...

Ada kuota hanya anak si polan saja jadi pemilik 500 syarikat. Org lain gigit jari.

Tanpa kuota waima, Melayu lebih kuat waima boleh raih takhta King of Keirin.

Anonymous said...

Ahok senda PH bakal ditolak oleh warga kota macam dirinya.

Anonymous said...

Osbama pun dukung Hilary, so what?

Anonymous said...

Perompak yg mana satu? Yang rompak wang Forex tu ker. Kalau yang tu biarlah Dapig yang hukum. Hi2

Anonymous said...

Kesiankan Melayu screw yang komen kt sini..kata ketua perompak lah..weii kalau ketua perompak...tempat dia kat penjara bukan kat seri perdana...itulah cakap gitu gini.suruh beri bukti senyap bila raja Salman datang senyap sunyi sepi mcm tikus mondok..dah tak ada modal..keluar balik..1 mdb..doj pun dah tutup kes..pendakwa raya Switzerland pun..senyap..singapore..lagi..lah..so sapa yang ckp kita oramg ni duduk gua..sebenarnya diri.mereka sendiri.tak boleh terima kenyataan bahawa fitnah yang.. Terancang gagal..dah cakap kita hanya manusia biasa.. Hanya mampu.merancang..tapi Allah yang menentukan...maka..terimalah..dgn hati yang terbuka...

Anonymous said...

Harga sekeping kertas kosong rm300 juta, macai kata tu hak... tak pernah pulak si bangang fuckatan tu satu rompakan... Hipokrit tahap tertinggi betul

Anonymous said...

Lama dulu ezam kotak kata god of corruption tu madey al-kutty... Sebelum dia sendiri pun corrupt kan parti orang lain untuk lantik diri sendiri jadi presiden...

Anonymous said...

Ade bang... Tunggu sepina dari perancis sampai... Dengar-dengar ada dalam 6 kotak tu...

Macai fuckatan suruh anggok2 kan je... Har har har

Anonymous said...

Kesian.... Jual nasi lemak pun terpaksa makan kangkong... Patut la boleh beli rumah banglo ala disneyland, kereta mewah bersusun depan rumah...

Kalau makan ayam hari-hari, aku rasa duduk bawah jambatan je kot...

Anonymous said...

'Ketua perompak' masih tak dapat dibuktikan... Tapi kalau ketua peliwat dah confirm berpuluh hakim kata memang sah berlaku dan mempunyai bukti yang sahih...

Rapiji Romli said...

Saya tak kenal adam rosly. Ni bukan gurauan

Anonymous said...

Ketua peliwat kalo nak sula jubok ko memang mudah sebab seifool pon mudah sangat kena rogol.
Ketua perompak berlindung dibalik kuasa yg ada...loyar buruk negara jadi hakim...nak tahu bersalah ato tidak bawak dulu mahkamah...tak payah main silap mata...otak ade akai tarak..

Anonymous said...

Yang bertempiaran lari meninggalkan bahtera adalah Madey. Yang tak pernah nak saman WSJ dan pembangkang meskipun macam2 pembangkang buat kat Madey adalah Madey jua. So siapa yg kecut?

Anonymous said...

Peluru kosong umno membolehkan menang pilihanraya di sungai besar, kuala kangsar, sarawak, tanjung datu, teluk intan, rompin.... Wow, hebatnya.

Peluru betul pembangang hanya mampu menang apa?? Menang kuburkan pakatan rakyat kot.... Har har har har

Anonymous said...

Macai auta..bila doj tutup kes?..
Raja salman datang buat pengesahan bagi derma?...bodooh sangat macai ni..kenapa najib tak suruh salman buat oengesahan dan umumkan 2.6 billion tu dia yg derma?...bongok..

Anonymous said...

Perempuan serba tau bukan drama, malah bukan juga pelipurlara... Dalam pembangang dah ada, siti kassim namanya.... Cakap mufti pun dia boleh tolak seadanya...

Anonymous said...

Jadi imam sambil baca surah al-aura... Hmm

Anonymous said...

Dulu kata rakyat adalah hakim. Sekarang ubah kata pandi lak. Apapun rakyat dah hukum Tok Lee Watt. Terimalah seadanya.

Anonymous said...

Ko jeles?..adam kena dakwa kerana rasuah?...berapa billion dia songlap?...2.6 billion?

Anonymous said...

Ketua peliwat dah sula juboq mat sabu dulu... Tu sebab dapat gelaran AL-JUBOORI... Melekat sampai ke mati....

Har har har

Anonymous said...

Sekarang sudah beza...masa tu bersatu blm wujud...undi umno akan pecah...ngok..

Anonymous said...

2:37,

Atok kau tu dah mengadappun dan dapat pengesahan derma. Cuma dia malu nak umumkan jer.

Anonymous said...

Masuk akaun saper...bangang bengong macai bodooh ni....sprm dah siasat?

Anonymous said...

Najib bapak oerompak...mudah jer masuk akaun 2.6 billion dan 42 jota
Macai tak ngaku..najib sendiri takot nak saman orang tuduh dia rompak..

Anonymous said...

Mat sabu dah tua..sefool muda lagi..jumpa najib 24 hb bagi tau jena rogol 26 hb...puak2 kartun..

Kalo najib difitnah ...tony pua dah panggil najib suruh saman...berani hantar surat warning...
Gebang kebih tapi puak2 pengecut...

Anonymous said...

Madey merompak semahu2 nye masa berkuasa?...daah 15 tahun madey tak de kuasa kenapa madey rileks jer...sprm ato polis tak siasat pon...madey tak de kuasa nak halang ko ker sorm ker ato polis ker nak siasat dan tangkap....bongok betul...melalak jer ...

Anonymous said...

atok peliwat tua kutuk meliwat lubang jubur tapi dia salahkan pulak umno...bodoh punya peliwat.

Anonymous said...

Balik kpd tajuk :

Ahok kalah bukan krn dia tidak bagus mentadbir, bukan krn dia mengamalkan kronisme, bukan krn dia tidak bersikap adil atau sbgnya,

hanya disbbkan sokongan padu yg diterimanya membuat dia terlupa diri dan menjadi ego sekejap mempertikaikan sepotong ayat Al-Quran, yg berkait dgn dirinya sbg seorg pemimpin. Dia terlupa sbhgn besar sokongan padu kpdnya dtg dari penganut Islam sendiri. Kira2nya "Kerana pulut santan binasa, krn mulut badan merana", akibat tercelupar mulut.

Di Malaysia, PH dgn pemimpin de-facto nya amat berharap akan sokongan majoriti Melayu/Islam utk ke Putrajaya. Ttp secara terang-terangan, mrk menentang apa saja yg berkait dgn Melayu dan Islam. Mrk gunakan pulak Melayu2 liberal, Melayu2 lupa daratan dan batasan agama utk screw Melayu, dgn harapan org Melayu dan mrk yg beragama Islam akan memberi undi kpd mrk.

Agak2nya berjaya tak mrk menang dlm PRU yg akan datang? Adakah majoriti org Melayu dan penganut Islam akan menyokong mrk?

Cuba fikir2kan bengap ke tak bengap pemimpin2 PH ni? Sbgmana 'hanya sipencuri saja yg akan kata org lain mencuri', begitulah juga halnya dgn pemimpin PH yg bodoh berfikir yg sentiasa menganggap org lain setaraf bodohnya atau lebih bodoh dari diri mrk sendiri.

Krn itu ramai meramalkan, slps PRU14 nanti BN - 14, PH - 0.

Anonymous said...

Kapar Sing dah suruh tobat. Nak kata apa lagi.

Anonymous said...

Takkanlah ikan bilis boleh songlap 2.6 bilion. Tak lojik. Kalau bos ikan bilis (PGR) lojiklah.

Anonymous said...

Mungkin tak sampai hati. Even LKS pun dah tak sampai hati. Maafkan jer lah wang 100 bilion tu. Kita buat lain.

Anonymous said...

Siapa yang siasat? Sibahri tu ker. Hmm

Anonymous said...

Tak payah main silap mata laa pasal bukti rompak 1 MDB.....sape berani cabar fbi?...khalid kpn pon tak berani cakap bukti fbi tak betoll...ko tu sape?...cume 2.6 billion pasti tu bukan derma bapak ko..

Anonymous said...

Pecah pakai tukul?

Anonymous said...

22 TAHUN JADI PENGECUT..TAK MAU CITER. YANG TULIS GODGATHER OF CORUPTION TAK MAU SAMAN. APASAL LKS DAH PICIT TELOR MADEY?

Anonymous said...

PERLI MADEY KE CAI....

Anonymous said...

KALAU DAP BERTANDING DI JAKARTA NESCAYA KENA BAMBU RUNCING AGAKNYA.

Anonymous said...

DI PENANG ADAKAH MUDAH KERAJAAN NEGERI MELULUSKAN TANAH UNTUK MEMBINA RUMAH MURAH OLIH KERAJAAN PUSAT?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates