February 11, 2017

80 Cakap Putar Belit Jagdeep Singh Deo Mengenai Perumahan Rakyat Di Pulau Pinang

Tahun lalu, pada 14/03/2016 Malaysiakini, baca di sini, melaporkan EXCO Kerajaan Negeri yang bertanggungjawab bagi perumahan, Jagdeep Singh Deo  sebagai berkata:
"Dalam tempoh 2008 hingga 2015, sebanyak 8,092 unit rumah mampu milik berharga RM42,000 (dahulu dikenali Kos Rendah) dan sebanyak 8,107 unit rumah mampu milik berharga RM72,500 (dahulu dikenali Kos Sederhana Rendah) dibina di Pulau Pinang,"
Oleh itu, dari kenyataan beliau di atas, jumlah keseluruhan adalah sebanyak 8,092+8,107=16,199 unit.

Jumlah rumah Kos Sederhana Rendah (KSR) yang dinyatakan ini adalah tidak sama dengan jumlah yang dinyatakan oleh Jagdeep semalam. Pada 2016, Jagdeep menyatakan jumlah rumah KSR adalah 8,107 unit, dan semalam jumlahnya hanya 6,266 unit sahaja. Mustahil rumah KSR boleh hilang atau lesap dalam tempoh tidak sampai setahun? 

Jagdeep Singh sebagaimana laporan Malaysiakini semalam, baca di sini, menyatakan jumlah rumah Mampu Milik Kategori A (KR) dan Kategori B (KSR) yang telah disiapkan sehingga kini pada 15,889 unit.

Pecahan agihan rumah KR adalah 5,686 kepada orang Melayu, 3,029 unit kepada orang Cina, 872 unit kepada orang India dan 36 unit kepada yang lain-lain bagi rumah KR yang memberikan jumlah sebanyak 9,623 unit. Manakala pecahan agihan rumah KSR adalah 2,188 Melayu, 3,498 Cina, 550 India dan 30 yang lain-lain yang memberikan jumlah 6,266.

Baiklah, rasanya tidak perlu dahulu pertikai angka yang diberikan oleh Jagdeep Singh itu walaupun telah banyak kali dibuktikan DAP kalau bab angka selalu silap kiraan. Paling klasik, silap kiraan dalam jumlah undi pemilihan CEC partinya sendiri.

Di Pulau Pinang ada 6 kategori Rumah Mampu Milik dari harga serendah RM42,000 untuk Kategori A @ Kos Rendah (KR) hinggalah kepada RM 400,000 seunit untuk Kategori F. Mengikut polisi perumahan Kerajaan Negeri yang diperkenalkan oleh Kerajaan Barisan Nasional Negeri Pulau Pinang terdahulu dan diteruskan polisi berkenaan oleh Kerajaan Negeri semasa, setiap pembangunan perumahan melebihi 100 unit perlu membina 30% rumah KR (RMM Kategori A) atau KSR ( RMM Kategori B).

Terkini, Jagdeep Singh menyatakan 15,889 unit (Rumah KR dan KSR) telah dibina dan diagihkan kepada pembeli yang layak dalam tempoh 2008-2015 oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang. Apakah jumlah rumah-rumah mewah (melebihi siling harga RM400,000 seunit) yang dibina di Pulau Pinang adalah 37,074 unit? Dan jumlah ini melebihi rumah-rumah Mampu Milik?

Perlu diambil maklum juga, Kerajaan Negeri turut memberikan pelepasan kouta Rumah KR dan KSR kepada pemaju-pemaju yang memohon pelepasan untuk tidak membina kouta KR dan KSR yang disyaratkan dalam garispanduan pemajuan perumahan. Pemaju-pemaju cuma perlu membayar pampasan atau "gantirugi" dalam bentuk tunai kepada Kerajaan Negeri. Adakah ini bermakna jumlah KR dan KSR yang siap dibina kurang daripada jumlah yang sepatutnya?

Kalau Kerajaan DAP Pulau Pinang betul-betul komited untuk membuat perumahan mampu milik untuk Rakyat, tirulah projek-projek Kerajaan Barisan Nasional Pusat seperti di bawah:

80 comments:

Anonymous said...

Kalu x pandai "PUTAR" cmne nk putar TOCANG kat dpan RAMBUT tuuu

Kihkihkih

Anonymous said...

sendiri kira undi pemilihan parti pun hanyut. ni lagi nak kira puloh2 ribu.

Anonymous said...

tu semua salah excel la... excel dah makan dedak najib

Anonymous said...

Azmin bohongi rakyat, Anifah tak letak jawatan

KOTA KINABALU 11 Feb. - Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi hari ini menyifatkan dakwaan ada menteri kanan meletak jawatan sebagai satu pembohongan oleh Menteri Besar Selangor.

"Saya ingin mengesahkan bahawa tidak ada sebarang peletakan jawatan oleh mana-mana menteri kanan. Saya tahu Menteri Besar Selangor (Datuk Seri Mohamed Azmin Ali) merujuk status laman sosial beliau (kepada) Datuk Seri Anifah Aman (iaitu) Menteri Luar, telah meletak jawatan," katanya di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Ahmad Zahid berkata, Anifah ada bersama beliau di sini malam tadi sebelum Menteri Luar itu berangkat ke Brussels, Belgium hari ini atas kapasitinya selaku menteri.


"Ertinya Menteri Besar (Selangor) itu cuba membohongi rakyat terhadap (melalui) berita yang tidak benar," katanya dalam sidang media selepas merasmikan Sambutan Hari RELA ke-45 Peringkat Kebangsaan di Padang Merdeka, Kota Kinabalu.

Turut hadir Ketua Menteri, Sabah Datuk Seri Musa Aman, menteri-menteri persekutuan dan negeri serta Ketua Pengarah RELA Zulkifli Abidin.

Menurut Ahmad Zahid, malam tadi beliau dan Anifah bersama-sama menghadiri program UMNO Sabah dan gambar beliau bersama Anifah kemudian ditularkan oleh Musa menerusi laman sosial Twitter.

Timbalan Perdana Menteri itu juga menjangkakan lebih banyak pembohongan akan dibuat seperti yang berlaku pada dua pilihan raya umum lalu.

Semalam, Mohamed Azmin memuat naik status berbentuk pertanyaan menerusi akaun Twitternya mengenai seorang menteri kanan telah meletak jawatan.

Susulan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengeluarkan kenyataan menafikan dakwaan Menteri Besar Selangor tersebut selain meminta Mohamed Azmin mengemukakan nama menteri yang dimaksudkan. - BERNAMA

Anonymous said...

PPBM beri masa sebulan untuk Pas buat keputusan

ALOR SETAR 11 Feb. - Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) memberi tempoh sebulan dari hari ini kepada pemimpin PAS untuk memutuskan sama ada mahu menyertai pakatan harapan ataupun tidak, kata Pengerusinya, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau berkata, walaupun perkara itu masih di peringkat perbincangan dengan Pas susulan pertemuan kedua-dua parti pada 1 Feb lepas, keputusan segera harus diperolehi bagi menentukan strategi seterusnya.

"Kalau Pas tak nak masuk (pakatan harapan) pun, terpulanglah," katanya kepada pemberita selepas menghadiri wacana PPBM-DAP di sini, hari ini.

Dalam pada itu, Tun Mahathir turut menyatakan kekesalan terhadap Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang enggan bertemu dengan Presiden PPBM Tan Sri Muhyiddin Yassin untuk berbincang mengenai perkara itu. - BERNAMA

Anonymous said...

Hubungan Mahathir, Anwar benci tapi rindu

Anggota Majlis Tertinggi Umno, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz menyifatkan pertemuan antara Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Tun Dr Mahathir semalam adalah kelangsungan hubungan cinta tapi benci mereka selama ini.

Nazri yang juga Menteri Pelancongan dan Kebudayaan itu berkata apa yang dilihat semalam adalah episod kedua hubungan kedua-dua tokoh terbabit.

Namun, berdasarkan sejarah silam, Nazri menjangkakan episod ketiga nanti, kedua-dua pemimpin hebat itu akan bergaduh pula.

"Mahathir dengan Anwar ini macam inilah, mereka ini sebenarnya love hate relationship (hubungan cinta tapi benci).

"Ada masa mereka benci, ada masa mereka (saling) cinta. Macam sekarang ini tengah love-lah, dulu pun masa Mahathir jadi perdana menteri, Anwar timbalan perdana menteri - love.

"Sebelum itu semasa Anwar jadi pemimpin pelajar - hate. Lepas tu, love. Kemudian hate balik. Itu biasalah," katanya pada sidang media selepas melancarkan majlis pelancaran Indera Gajah Pahang di Kuala Lumpur hari ini.

Menganggap perkembangan terbaru kini sebagai episod kedua hubungan "cinta benci" antara Dr Mahathir dan Anwar, Nazri menjangkakan kedua-dua pemimpin itu akan bergaduh pula pada episod ketiga nanti.

"Lepas itu saya tak tahulah," katanya.



Nazri berkata demikian ketika diminta mengulas pertemuan terbaru antara Dr Mahathir dengan ketua umum PKR itu semalam.

Dr Mahathir hadir di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada kira-kira jam 11.45 pagi dan duduk di samping Naib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar.

Anwar berada di mahkamah untuk menghadiri perbicaraan samannya terhadap Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin Abu Bakar.

Pertemuan tersebut berlangsung semasa mahkamah berhenti rehat.

Dalam pertemuan selama 45 minit itu kedua-dua mereka bersetuju mengenai keadaan politik semasa negara dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak harus berundur.

Ini adalah pertemuan kali kedua membabitkan kedua-dua tokoh berkenaan sejak Anwar dipecat oleh Dr Mahathir pada 1998

Anonymous said...

Anwar: Dr M said ‘don’t touch’ Nor over RM30b forex losses

KUALA LUMPUR, ― Datuk Seri Anwar Ibrahim revealed today that it was Tun Dr Mahathir Mohamad who had ordered him not to punish Tan Sri Nor Mohamed Yakcop despite his role in the 1992 Bank Negara Malaysa (BNM) forex scandal, which cost the central bank some RM30 billion in exchange losses.

Anwar explained that his jurisdiction as the finance minister at the time had only allowed him to force Nor’s resignation from the bank and order for his removal from any involvement in the country’s financial affairs, whether public or private.

“Dr Mahathir ordered, ‘don’t touch him (Nor)’. The prime minister at the time did not agree with taking action because he said, ‘If we make profits, you praise him (Nor), when we make losses, you want to torture him’,” he told a press conference in Parliament today.

Anwar, who now leads the federal opposition Pakatan Rakyat (PR), was forced today to divulge details of his role in the multibillion ringgit BNM scandal, which had taken the central bank a full decade to recoup its losses.

The issue was revived during Question Time in Parliament this morning when Lim Guan Eng (DAP-Bagan) asked the government to state the actual losses suffered by BNM in the foreign exchange market between 1990 and 2012.

The DAP secretary-general later stood to ask why Nor, who has been named as among those to blame for the losses, had not been punished for his role but was instead made the second finance minister under the Abdullah administration.

Nor is currently a minister in the Prime Minister’s Department within Datuk Seri Najib Razak’s Cabinet.

Anwar explained that when he first took over the finance portfolio in 1991, BNM had never filed any report indicating that it was involved in forex trading to the sum of billions.

He said when the matter was first exposed internationally, he had sought an explanation from then-BNM governor Tan Sri Jaffar Hussein, who denied any knowledge or involvement in currency speculation.

“Jaffar told me he had no information, apart from what is being handled by Nor whose work scope evolves specifically around the forex trade and who has a direct channel to the PM and the Finance Ministry.

“Like what Dr M repeatedly said when he was PM, we are not involved in forex trading, except a minimal amount in order to protect the value of the ringgit,” he said.

“That is why, when we first debated BNM’s reports in Parliament in the earlier stages in 1993, we only read the bank’s statement that said these losses are under control, that they were only paper losses,” he added.

Anwar said it was then that he had, “for the first time in Malaysian history”, directed BNM to halt all forex trading activities, after it was discovered that the bank had recorded colossal losses in the foreign money market.

Anwar said although he was certain that Jaffar had no direct involvement in the matter, the latter moved to resign his post as BNM chairman.

“Since then, every year, BNM had to amortise, cut from the budget around half a billion ringgit to foot the losses incurred.

“There are estimations saying that the losses had run up to between RM20 billion and RM30 billion and I believe (current BNM governor Tan Sri Dr) Zeti (Akhtar Aziz) can validate that now because she is among those who believe the losses could be up to RM30 billion... BNM took 10 years to recoup its losses,” he said.

But despite the scandal, the veteran politician pointed out that Nor was later appointed by Dr Mahathir to be the finance ministry’s adviser.

When Tun Abdullah Ahmad Badawi took over in 2004, Anwar recalled that Nor was elevated to the position of second finance minister.

“Imagine, a person who caused the country RM30 billion in losses had his record deleted, his position restored and then promoted from an adviser to a full minister,” Anwar said.

He said he was “very certain” that BNM has all the records on the scandal that would validate his claims.

Anonymous said...

Bunga raya ni ahli2 dorg berapa ramai???

Ada 2 juta ahli ker??
Saje je tnya..

Hehehehe

I LOVE ROSMAH. said...

cian aku nengok ternakan abg najid nih...dh la buat umah pr1ma memahal utk melayu,bank pon nyampah reject loan.pepatah melayu >> dedak n najits n rasuah berpisah tiada...cian kat DOP masih menyayangi abg najits...kurr...kokoko

Anonymous said...

kalau masuk ted kentot dan anjing freethinker kokoko, kira ramai juga.... ada la dalam 20 jota... jembalang..

Anonymous said...

malaysia kan ke dah bangkrap, ade ke bank luluskan loan jual rumah ni anjing freethinker kokoko????

kah kah kah kah kah kah.... jual reban kat ko pun belum tentu lepas...

Anonymous said...

benci tapi rindu... dulu konspirasi tertinggi jatuhkan saya.... kini kuch kuch hota hai... ucapan dari seekor peliwat tegar al-jubori..

I LOVE ROSMAH. said...

pakcik mesti cayang najits ketat2 kan kan...jgn memalu pakcik.cian kat ko DOP...kurrr...kokoko

Anonymous said...

alamak... jadi 18 hb ni atok madey tak pergi padang merbok la ye.....????

Sia-sia boboi botak berlakon bagai nak rak buat kerjasama dengan pas... mahafiraun selamba je kasi warning kat pas, macam la pas kisah sangat.....

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

tahun lepas dakwa negeri sembilan sabotaj sumber air sungai negeri selangok, sampai hari ni tarak bukti setakat tembak + kencing je la...

kali ni pun sama jugak... tapi macam biasa la macai 93.4% tetap percaya kata-kata mintanggang jamban tu...

Anonymous said...

hehe... anjing freethinker kokoko punye sayang sama peliwat lagi hebat... tiada berbelah bahagi....

Anonymous said...

anjing kokoko... bila anwar nak buat permohonan pengampunan diraja ek???

Sian ko, keseorangan je kat reban tanpa abang nuar jadi peneman....

Apsal ko punye biodata dah takde pasal favourite hal-hal freethinker ek?? Malu nak tulis ye???

Kah kah kah kah kah

I LOVE ROSMAH. said...

peliwat??parah sungguh pakcik dedak nih...dedak kurang vitamin ye pakcik..cian kat ko DOP asik kena titik je gan fan kak mah nih...kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

mana bini pakcik tu..makcik dedak?rindu nk titik dia lak...cian la kat korang DOP..kurr...kokoko

Anonymous said...

hehehe.... malu-malu pun anjing freethinker sekor ni... malaysia dah lama bangkrap, ade lagi ke orang jual dedak kat ko???

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

ko nak makcik dedak pergi jumpa sama nek jijah... sambil-sambil tu tanya mana jam omega??? Tak jumpa-jumpa lagi dalam reban ke????

Kah kah kah kah kah kah

I LOVE ROSMAH. said...

cuba pakcik dedak bawak bertenang...tak klakor pon nk gelak...sy serius nih.sy tau pakcik stress tapi jgn la ketik hp tu sambil genggam dedak...cian kat ko DOP...kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

jijah?? nuar??pakcik stress lg ke ngan dorang?takde kena mengena la ngan sy pakcik.pakcik makan je la dedak tu bior tambah tenang sikit ye...cian kat ko DOP..kurr...kokoko

Anonymous said...

Rba...mkn tak cukup k..maklumlah..PRU 14 tak lama.lagi so mesti bayaran masuk blog pro Umno dan Bn ni double triple..kan kan kan..sbb tu guna nama samaran..senang sikit kira..tak pelah..yang penting kami yang komen ni ikhlas free of charge..no need letak nama..orang lain..semata mata nak bayaran..mcm i love rosmah..tp perkataan nya..mmg Nauzubillah.. Saja nak malukan isteri Ds Najib..siap tunjuk foti..admin..patut komen..i love rosmah tu kena delete sbb dia menghina..isteri Ds Najib..terang terang...admin..tak kan tak perasan

I LOVE ROSMAH. said...

RBA??? salah eja ke pakcik? camni ejaan betui pakcik<>REBAN...cian kat ko DOP kena titik lagi....kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

sy mana ada kutuk kak mah...sy peminat dia la pakcik...sy kutuk najits je..cian kat ko DOP...kurr...kokoko

Anonymous said...

reban tu tempat ko berkawal pagi-pagi buta nanti. Waktu orang tido, ko jadi jaga.... bodoh punye anjing kokoko

kah kah kah kah kah kah

I LOVE ROSMAH. said...

ryjal tu member lama kamcing la pakcik..ni dh kira menghasut ni pakcik dedak.yang pakcik tu letak nama anony tu tak marah pon.kalo letak nama ONANI sy marah la...cian la kat ko DOP..kurr...kokoko

Anonymous said...

hehehe... anjing freethinker masih malu nak mengaku... best sangat ke jadi freethinker tu anjing kokoko???

Muahahahahahahahahhaa

I LOVE ROSMAH. said...

pendedak kat sini memang suka gelak yer..kena titik pon gelak sampai bergegor reban..cian la kat DOP ketagih dedak...kurr..kokoko

Anonymous said...

Nak tanye skit, sbb pe madey naik FLIGHT TAMBANG MURAH??

duit madey tinggal DUIT SYILING je ker???

Jgan MARAH yer,skdar bertanya jer utk MENAMBAH ILMU...

I LOVE ROSMAH. said...

kenapa pendedak takut benor ngan ongtua tun tu.dia jalan pon dh terketor.cian la nengok pendedak nih tu pon nak stress...cian DOP...kurr..kokoko

pelet santet said...
This comment has been removed by a blog administrator.
I LOVE ROSMAH. said...

mak aiii...pendedak kalo stress jgn la panggil mbah santet...cian ko DOP dedak plus santet...kurr...kokoko

Anonymous said...

Ooooo madey da tua ker, ingatkan bru "UMO" 43tahun..
Minta maaf ler.
TERKASAR BAHASA..

Kihkihkih

Anonymous said...

Mbah santet ni kawan madey, sepupu VINCNT TAN..

cai xknal lgi ke mbah santet..???
Da TULAR dlm FB 93.4% org biol..

Huaaaaaa

I LOVE ROSMAH. said...

zaman madey dah berlalu...skang zaman najits...pakcik cayang dia ke? jawab ngan tawaduq ye pakcik...cian ko DOP..kurr..kokoko

Anonymous said...

zaman madey dah berlalu... macam dah mampus je orang tua tu kan... hehe

I LOVE ROSMAH. said...

betoi tu pakcik dedak...dia dh puas idup hampir seabad..pakcik baru pencen silap2 besok dh gol..baru nak merasa daun baru ye tak pakcik.cian ko DOP asik kena titik je...kurr...kokoko

I LOVE ROSMAH. said...

pakcik ni betoi2 tertekan stress ye ngan atok madey tu...sy tak bleh bantu la pakcik ..cian ko DOP ..kurr..kokoko

Anonymous said...

Sabah ubah baa..musa dan anifah tak aman lagi..kinabatangan bung mokhtar pun susah tidur maa..

Anonymous said...

Baru2 ni Jahid pujuk KJ jangan letaj jawatan..sekarang Jahid ahli nulum plak...anifah tiada kaitan dengan 1mdb...anifah takkan lepaskan jawatan sewenang2nye mcm salleh kruak jugak..

Anonymous said...

Nazri aziz kuat ngada2..peluk sakan dengan Dap..

Anonymous said...

Buat apelah bising2 tun madey suruh siasat tak jugak siasat...15 tahun madey tak ade kuasa...asik sembang...forex,bmf,perwaja dll...kerja macai hari2 sembang jer..dok biarkan yg bersalah...hi3

Anonymous said...

Adelah 30 orang...ahli ramai tak penting...yg memangkah tu lebih..penting...ahli 3 juta tp yg memangkah tak sampai separuh..

Anonymous said...

Peluwat dah hantam jubor macai...kokok kuat2..

Anonymous said...

Anjing upahan pengawal najib dah marah tu..sebab ade orang kata bangkrap...tak bankrap tapi mcm bankrap...duit ringgit jatuh metudum..jepe
Un pun tak mau terima ringgit...di golok dah tolak ringgit..

Anonymous said...

Cakap RBA..Dap cabar suruh siasat senyap macai...penakut sembang kencang

Anonymous said...

Semua macai takut dengan madey mcm najid...sape macai2 berani debat dengan madey?.hi3...bukan ade telo pun..ade yg plastik jer..berani kokok jer kunun2nye berani..muahahahahaHA

Anonymous said...

Zaman madey dahberlalu...jadi najib bebas meropak laa...bagi makan macai2 sebagai upah menyalak dan kokok...

Anonymous said...

Pembela perompsk dh melenting..

Anonymous said...

AHMAD BASHAH RESAH: TAKUT UMNO DAN BN BUNGKUIH JIKA PEMBANGKANG BERSATU DI KEDAH.

1. *_Ternyata ketakutan Umno Kedah_*(jiwa kacau) kian menyerlah apabila Menteri Besar Kedah,YAB Dato' Seri Ahmad Bashah Md Hanipah yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Kedah menyatakan UMNO Kedah sedia berkerjasama dengan PAS.

Saya percaya kenyataan Ahmad Bashah yang umpama memujuk 'ayam masuk seron' itu adalah datangnya dari hasil kajian UmnoBn menunjukan, *_jika parti pembangkang bersatu dalam satu pakatan politik (grand coalition) sudah pasti logiknya UmnoBn akan bungkuih tersungkur dalam PRU 14_*.

2. Kesediaan UMNO untuk bekerjasama dengan PAS bukannya satu kesungguhan dari UMNO.Ianya sekadar 'janji manis' untuk helah memujuk masuk 'seron' yang telah diketahui rakyat penuh dengan 'taik'.

*_" 'Trik' yang digunakan Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah ini semua orang boleh 'baca' dan sayangnya semua sudah terlambat kerana rakyat hari ini lebih bijak menilai 'yang mana kaca yang mana permata' "_*.

Apa yang penting dari kesediaan UMNO itu adalah agar *_PAS tidak kembali kepada pakatan politik pembangkang_*.Bagi Umno jika PAS tidak kembali kepada pakatan pembangkang,ianya sudah cukup untuk UMNO terus menerajui kerajaan selepas PRU 14 nanti.

3. Bagai bulan jatuh ke riba jika Umno mendapat respon dari pihak *_PAS bahawa PAS tidak akan bekerjasama dengan UMNO dan pakatan pembangkang_*.

Ini akan mengekalkan *_PAS bersendirian asalkan tidak kembali menyertai pakatan pembangkang_* dan menjadikan PRU 14 nanti pertandingan 'tiga penjuru' dan undi pembangkang diharapkan akan berpecah.

Anonymous said...

GEMPAR:

1. Isu penjualan tanah di Dataran Lang untuk pembinaan condo mewah yang akan dibangunkan oleh kontractor China hanyalah sebahagian dari projek menjadikan Langkawi sebagai ‘Monaco of the East’ yang tentunya lebih hebat dari Singapura yang juga mahu menjadi ‘Monaco of the East’. Apakah yang akan terjadi kepada 99 buah pulau-pulau Langkawi Geopark, dengan gunung ganang berumur 550 juta tahun di Langkawi yang tentunya adalah khazanah yang sangat tinggi nilainya? Akan tergadaikah jua?

2. RM43 billion off-shore trading port (atau military port?) di Melaka dikenali sebagai Melaka Gateway akan menggantikan Singapura sebagai pelabuhan dagang utama di Asia Tenggara. Pelabuhan ini nanti mengesahkan hak dan tuntutan negara China ke atas seluruh laluan Selat Melaka.

3. RM100 billion Bandar Malaysia a.k.a Bandar China adalah bandar bawah tanah terbesar di dunia. Bandar Malaysia / Bandar China ini akan melengkapkan laluan sutera koridor China antara Asia Tenggara dengan Asia Timur, Asia Barat dan Asia Selatan. Dibina di atas tanah 486 acres yang dulunya adalah Sg Besi Airport, tanah ini adalah milik China sepenuhnya.

4. RM100 billion Forest City di atas lautan yang ditambak di Johor Bahru adalah bandar buatan China yang menakutkan masyarakat dunia kerana gahnya pembangunan di situ. Dengan menempatkan hampir sejuta rakyat China dan Singapura, Forest City bakal menjadi Shenzhen ke 2.

5. RM55 billion pinjaman dari China untuk membina Laluan Kereta Api Pantai Timur (ECRL) akan membawa lebih ramai orang China ke Malaysia. Sebidang tanah bernilai RM5.85 bilion juga akan terjual dan berpindah milik kepada China untuk membolehkan pembinaan ECRL.

6. RM1.58 billion Pembangunan pelabuhan mega membesarkan Pelabuhan Kuantan mengiktiraf penguasaan China terhadap Laut China Selatan yang ingin dikuasainya selama ini. Apatah lagi telah terbina struktur-struktur kepunyaan China di Pulau Spratly di Laut China Selatan.

EPILOG

Lengkap sudah kehadiran dan penguasaan China di Malaysia. Ini akan memudahkan 1.4 billion penduduk China mempunyai penempatan baru sebagai alternatif untuk berpindah ke sebuah negara kaya yang dulu dikenali sebagai Tanah Melayu.

http://www.edisiviral.com/news/ingatkan-dap-yang-akan-menchinakan-negara-malaysia-tapi-bn-yang-laksanakannya?uid=39926

Anonymous said...

951 Si Bahalol umnonok dulu kini dan selamanya bahalol bagi komen bahalol

Anonymous said...

Exco atau menteri mendapat butiran dan satistik dari pegawai...elok cts hubungi Deo...kekadang cts pun sama stail dengan Deo berputarbelit..

Anonymous said...


Dah Masuk Tahun 2017, Kerajaan Masih Gagal Selesaikan Kekurangan Bekalan Minyak Masak Bersubsidi -

Oleh : Rozaman Ismail (Utusan)

SEPANJANG beberapa minggu ini timbul lagi isu kekurang­an bekalan minyak masak peket bersubsidi di seluruh negara. Rak-rak minyak masak peket plastik satu kilogram di kebanyak­an pasar raya kosong.

Yang ada hanyalah minyak masak tanpa subsidi botol lima atau 10 kilogram sahaja. Se­perti biasa alasan yang diberikan ialah kerana musim pera­yaan. Kebetulan minggu lalu ada sambutan Tahun Baharu Cina.

Seperti yang lepas-lepas juga sambutan musim perayaan dijadikan ‘kambing hitam’ oleh pihak berkuasa setiap kali berlaku masalah kekurangan atau ketiadaan bahan masak itu di pasaran.

Sejak langkah ‘rasionalisasi’ harga minyak masak dilaksanakan 1 November tahun lalu, bermacam-macam rungutan timbul. Bekalan peket satu kilogram yang tidak terlibat dengan ‘rasionalisasi’ sentiasa putus dan berkura­ngan di pasaran. Memang minyak masak jenis tersebut menjadi rebutan para pengguna. Dalam keadaan kos sara hidup yang naik setiap hari, bahan masak pek plastik itu menjadi pilihan keba­nyakan pengguna.

Pertama, har­ganya masih sama dan tidak meng­alami kenaikan sebagAimana dalam botol lima dan 10 kilogram yang berkali-kali ganda harganya. Bagaimanapun jaminan pihak berkuasa bahawa bekalan minyak masak bersubsidi itu tidak akan mengalami kekurangan di pasaran sebenar tidak berlaku. Dalam kebanyakan keadaan, peket satu kilogram masih sukar diperoleh.

Di sesetengah tempat seperti yang dilaporkan, kekurangan dikatakan meruncing! Hampir semua kedai runcit dan pasar raya juga masih mengehadkan pembelian kepada lima peket sahaja bagi setiap pembeli.

Sejak hari pertama rasionalisasi harga diper­kenalkan, syarat seumpama itu sudah ditampal di rak-rak minyak dan kekal sampai sekarang. Kenapa perlu diletakkan syarat sedemikian kalau bekalan sentiasa ada dan mencukupi?

Anonymous said...

Berapa kerusi parlimen cap bunga ada? kerusi curi xle kira...nak bagi amaran kejadah...ada air liur je...ciri2 hewan politik gila kuasa.Dolu peliwat tua didewa-dewa pas...kena terajang kedalam baru percaya...nih nak suruh presiden pas nak berjumpa ngan siselingkoh...sekali kena liwat ngan dapigs dan pkr dh serik...tak kan nak kena liwat lagi ngan cap bunga.

Anonymous said...



Zaid kata Mahathir KETUM PH
Deo Singh bukan Mahathir KETUM PH ... mungkin Anwar?
Najib kata LKS KETUM PH Sebab DAP mempunyai kerusi terbanyak

Hanya pendapat Njib saja yg betul sebab ia memberi sebab terhadap pendapatnya. Yang lain2 yellek

Anonymous said...

WAN AZIZAH: JIKA MAHATHIR CUKUP BAGUS BELIAU TIDAK PERLU BERTEMU ANWAR IBRAHIM


Akhirnya Kak Wan mengesahkan Tun M perlukan Anwar.

Tanpa Anwar, Mahathir tak boleh buat apa-apa?


Jika Tun Dr Mahathir Mohamad cukup bagus menyatukan pembangkang, bekas perdana menteri itu tidak perlu bertemu Datuk Seri Anwar Ibrahim, kata presiden PKR hari ini.

Bercakap kepada media, Datuk Ser Dr Wan Azizah Wan Ismail memberitahu dalam keadaan sekarang Dr Mahathir masih berjumpa dengan bekas timbalannya pada suatu ketika dulu.

“Beliau (Dr Mahathir) berjumpa Anwar. Saya fikir, kalau beliau begitu bagus menyatukan (pembangkang) beliau tidak perlu datang.

“Tetapi beliau datang (berjumpa Anwar di Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur semalam). Ada sesuatu yang lebih daripada bersemuka,” katanya di Subang Jaya.

Dr Wan Azizah ditemui pada majlis pelancaran buku veteran politik, Dr Syed Husin Ali.

Pertemuan Dr Mahathir dan Anwar itu berlangsung kira-kira 45 minit. Ia adalah pertemuan terbuka kedua mereka sejak Anwar dipecat Dr Mahathir daripada jawatan timbalan perdana menteri pada 1998.

Pertemuan pertama mereka – juga di mahkamah – berlangsung pada 5 September 2016.

Dr Wan Azizah sebelum itu ditanya mengenai kemungkinan Dr Mahathir kini mengambil tugas sebagai pemimpin sebenar pembangkang kerana dilihat lebih ke depan berusaha menyatukan pelbagai parti bagi menghadapi BN.

Untuk rekod, Dr Wan Azizah adalah ketua pembangkang ketika ini.

Kata anggota parlimen Permatang Pauh itu, tugas sebagai ketua pembangkang memang mencabar namun pujian patut diberikan kepada Anwar.

“Saya rasa ia (tugas sebagai ketua pembangkang) tidak mudah kerana kita sudah dilihat berpecah-belah.

“Berikan beliau (Anwar) sedikit penghargaan kerana mengambil tanggungjawab itu untuk suatu tempoh tertentu,” katanya.

Anwar dianggap berperanan menyatukan pembangkang bagi menghadapi BN pada pilihan raya umum ke-13 pada 2007.

Tindakan itu berjaya membuat BN menguasai Dewan Rakyat hanya dengan majoriti mudah.

Bagaimanapun pakatan pembangkang bermasalah selepas Anwar dipenjara untuk kali kedua pada 2015 atas tuduhan meliwat yang didakwa sebagai bermotifkan politik.

Anonymous said...

Pembangkang ni..sejak habis pru 13 hingga nak.masuk.Pru 14 kerja mereka.hanya politik jer 24 jam..ntah bila mereka.nak.jaga rakyat.
Tu yang.Selangor dah jadi negeri rumah urut dan judi penang pulak dah jadi negeri always got swimming pool bila hujan..maklumlah..tanah.. Kampung bukit cerun.habis diredah digondol utk dijual kat orang Singapore dan Hong kong.Rba tak bising pulak yer

Anonymous said...




Nie , mana ADUN PAS yg gatal nak besekonkol dg madey, aku nak cakap terang. Aku akan undi BN faham dak?

Anonymous said...


Tujuan madey tu, dia nak suruh PAS tidak bertanding di kawasan yg PPBM bertanding, Dan nak suruh semua ahli PAS undi PPBM.
Dia ingat org2 PAS bodo kut nak dengar cakap dia

Anonymous said...

Sedang siasat lah tu, bukan senang nak korek rekod 25 thn dulu. Sebahagian entah telsh di lesabkan.

Anonymous said...

Umah yg Najib buat tu lebih murah dp Azmin buat. makcik ooi.

Anonymous said...

Aku ada banyak minyak sawit, aku tak nak jual sama korang, aku nak export, export mshal.
Siapa nak jual sama korang, korang nak murah saja.

Anonymous said...



DAP tu harbi.... China di Negara China adalah zimmi,
Sebab ITU hukamak berkata belajarlah walaupun sampai ke negara China sekali pun.

Anonymous said...

Ellooo.. geng BANGANG 93.6... byk sungguh dedak ditabur mamak kerala bulan nih...

full time macai tetap dihantar ambush kt CTS ..kah..kah..kah lama aku tak masuk.. lawak tgk gelagat geng BANGANG 94 parsentt ni.. gelabah semacam minggu dpn pru14.. kah..kah..

troll Asimin Jamban mkn diri.. exco dia yg letak jwtn kot.. yg pasti SPRM sudah mulakan kes Adam jambu Mak Lampir.

SPRM ambik masa lama bermksud ckup byk lah dokumen siasatan.. tungguuu... ada lgii yg sangkut..gelabah.ohh gelabahhh.. keh keh keh

Anonymous said...

inilah masalah pembangang ni. minyak sawit mahal pun bising. buah sawit mahal bising. diorang nak biar sawit sentiasa murah. biar orang kampung dan felda marah kat kerajaan. ini babi namanya.
ekonomi malaysia biar lingkup. itu kehendak mereka. setan itu namanya.
sabotaj 1mdb dan sabotaj ekonomi negara sendiri. itu dajjal namanya.

pelet santet said...

KAMI SEKELUARGA TAK LUPA MENGUCAPKAN PUJI SYUKUR KEPADA ALLAH S,W,T
dan terima kasih banyak kepada AKI atas nomor yang AKI
beri 4 angka [4192] alhamdulillah ternyata itu benar2 tembus .
dan alhamdulillah sekarang saya bisa melunasi semua utan2 saya yang
ada sama tetangga.dan juga BANK BRI dan bukan hanya itu KI. insya
allah saya akan coba untuk membuka usaha sendiri demi mencukupi
kebutuhan keluarga saya sehari-hari itu semua berkat bantuan AKI..
sekali lagi makasih banyak ya AKI… bagi saudara yang suka PASANG NOMOR
yang ingin merubah nasib seperti saya silahkan hubungi KI JAYA,,di no (((085-321-606-847)))
insya allah anda bisa seperti saya…menang NOMOR 750 JUTA , wassalam.

Anonymous said...

Pengerusi Felda yang baru dilantik Tan Sri Shahrir Abdul Samad mempersoalkan ke mana baki RM4.3 bilion hasil penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) dibelanjakan.

"Felda mendapat RM6 bilion hasil penyenaraian FGV iaitu harta bisnes Felda. Daripada jumlah itu, RM1.7 bilion kita belanjakan sebagai durian runtuh.

"Kita sampaikan kepada peneroka dan keluarga mereka iaitu RM15,000 satu keluarga dan ada bakinya RM4.3 bilion lagi.

"Jadi RM4.3 bilion ini mana pergi?," katanya, lapor Sinar harian.

Anonymous said...

Pengerusi Felda yang baru dilantik Tan Sri Shahrir Abdul Samad mempersoalkan ke mana baki RM4.3 bilion hasil penyenaraian Felda Global Ventures (FGV) dibelanjakan.

"Felda mendapat RM6 bilion hasil penyenaraian FGV iaitu harta bisnes Felda. Daripada jumlah itu, RM1.7 bilion kita belanjakan sebagai durian runtuh.

"Kita sampaikan kepada peneroka dan keluarga mereka iaitu RM15,000 satu keluarga dan ada bakinya RM4.3 bilion lagi.

"Jadi RM4.3 bilion ini mana pergi?," katanya, lapor Sinar harian.

Anonymous said...

Bab2 hal ehwal Melayu, Bumiputera dan Islam macam Felda, Tabung Haji dan lain2 elok ko tanya pondan serba tahu Ratu Fitnah botak bulat, rapussy gundik Raja Liwat.

Anonymous said...

Tapi jgn tanya pasal hal ehwal rasuah bungalow kapir, tanah tambak haram kapir dan kajian terowong 400jota kapir, jangan tanya rapussy sebab anjing kapir LGBT memang setia kepada pemberi tulang babi kapir....DAN LGBT.

Betul tak Jing dapigs baka Uganda?

ted manoff said...

Jadi RM4.3 bilion ini mana pergi?,"

Anonymous said...

Bahalol bahalol umnonok dulu kini dan selamanya bahalol ...shahrir samad tanye..mana perginye RM4.3 billion duit felda?

Anonymous said...

12:46 Si Bahalol umnonok dulu kini dan selamanya bahalol, tetap dan berpencen

Anonymous said...

Sial 12.40, mana perginya rm4.3 billion IPO fgv?

Anonymous said...

Akhirnya...1 ahli parlimen dan 2 adun DAP keluar parti. itu yang azmin jamban cakap hari tu. kah kah kah kah kah....

ted manoff said...

Bahana cash is king...๐Ÿ™ˆ๐Ÿ™‰๐Ÿ™Š


Ahli Parlimen Kota Melaka, Tiga Adun Keluar DAP


MELAKA: Empat pemimpin DAP negeri, termasuk Ahli Parlimen Kota Melaka, Sim Tong Him bertindak keluar parti.
Mereka yang lain merupakan tiga ahli dewan undangan negeri (Adun), iaitu Goh Leong San (Duyong), Lim Jack Wong (Bachang) dan Chin Choong Seong (Kesidang).  

Bercakap pada sidang media di sini, Ahad, Tong Him berkata, mereka hilang kepercayaan terhadap parti dan kecewa dengan barisan kepimpinan.

Beliau berkata, DAP telah menyimpang dari matlamat dan objektif parti.

Menurut Tong Him, mereka akan terus menjalankan tanggungjawab dan berkhidmat sebagai wakil rakyat bebas.

Jawatankuasa Disiplin DAP menggantung keahlian Tong Him dan Leong San selama setahun sejak 7 Februari tahun lalu kerana merosakkan reputasi parti.

celahgelegar at 1:54 PM

Anonymous said...

Hangpa nak masuk ke keluar ke, ada aku kisah

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates