November 25, 2016

42 Tahniah Pulau Pinang - RUU 355 Ditolak, RUU Penternakan Babi 2016 Diterima Serta Merta


16/10/2016, Ketua Menteri DAP Pulau Pinang, Joseph Lim Guan Eng telah membuat membantah keras ke atas Rang Undang-Undang (RUU) Akta 355 iaitu Memperkasakan Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) Akta 1965. Begitu juga dengan PKR, yang sehingga kini masih bermain wayang dalam isu RUU 355 yang diusulkan oleh Presiden PAS, DS Abdul Hadi Awang. Sehingga kini Presiden PKR, DS Dr Wan Azizah Wan Ismail masih belum menyatakan pendiriannya.

25/11/2016, di dalam persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Pulau Pinang telah diluluskan Rang Undang-Undang (RUU) Perternakan Babi 2016, iaitu satu RUU yang rasanya tidak pernah kita dengar selama ini. Lebih mengejutkan apabila RUU itu dibentangkan oleh EXCO Melayu iaitu Dr Afif Bahardin, ADUN PKR Seberang Jaya dengan alasan bahawa enakmen tersebut diperkenalkan bagi mengawal selia dan memastikan industri babi berkenaan berkembang dengan sihat dan lestari pada masa akan datang.

Kawasan yang diluluskan oleh RUU Penternakan Babi 2016 pula terletak di kawasan Jawi, tempat majoritinya kaum Melayu. Kenapa kawasan penduduk Melayu menjadi korban untuk pembangunan projek ternakan babi? Tiada langsung soal sensitiviti Agama dan kaum diambil kira dalam hal ini? Mampukah penguatkuasaan yang serius dijalankan terhadap penternakan babi ini selepas RUU babi diluluskan terutamanya hal melibatkan pencemaran air sungai, iaitu satu isu yang selama ini membelengu penduduk di negeri berkenaan?

Menyedihkan apabila RUU Penternakan Babi itu diluluskan oleh PKR dan DAP namun mereka membantah RUU Memperkasakan Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016  atau RUU 355, sedangkan RUU 355 jelas untuk umat Islam sahaja. Mungkin satu hari nanti Pulau Pinang tidak lagi digelar Pulau Mutiara sebaliknya Pulau Babi.

42 comments:

Anonymous said...

Rupa2nya ada jugak adun babi kat malaya ni yer....

Anonymous said...

Wahai Blogger, hang ni orang islam ka?

Anonymous said...

Apahal 11:21? Hang pulak kafir babi ka?

Anonymous said...

Hee ... montelnya penternak babi Melayu tu .. tengah tidur dgn mulut terbuka lagi .. mcm moncong babi ..

Anonymous said...

tokong kali ni dah nekad, nak pastikan pulau pinang menjadi sebuah negeri paling kaya raya di malaysia ini dan semua rakyat di negeri itu menjadi jotaaaaawan dalam tempoh 5 tahun mendatang. Setakat ini bisnes yang difikirkan mampu menjana ekonomi negeri dan merekonomikan rakyat pulau pinang ialah dengan menjadi negeri menJUAL BABI termaju dan terbeasar dunia......

Selamat datang ke Pulau Pinang Babiland.....

Muahahahahahahahahaha

Anonymous said...

MACAI BERKATA DALAM SATU CERAMAHNYA...

"Siapa sokong RUU355 kita tuduh mereka makan dedak Najib.."

"Akan teTapi siapa sokong RUU BABI.. mereka ialah bersama 'rakyat...kita jamin SOROS pasti akan tolong.."

Anonymous said...

Usaha jahat Pakatan Haram dlm memecahbelahkan BN.

Untuk Rekod.... UMNO dn BN dh pernah bentangkan Akta RUU355 ni pada 1976 dan 1984. itu bkn zmn Madey.. tp zaman PM lain..berjaya tanpa sebarang masalah!

maknanya rekod ini mmbuktikan UMNO konsisten dgn perundangan Islam. tapi cuba dibohongi macai Pakatan seolah2 UMNO xpernah terlibat dlm RUU Akta Syariah.

Pd zaman Madey undang2 Islam dibakul sampahkan. Akibatnya UMNO terpalit sama.

Manakala penangguhan Pembentangan Usul RUU355 dilakukan kerana perlukan perbahasan untuk elak polemik politik yg di hasut Pakatan Haram Laknatullah

mereka ini berusaha memecahbelakan BN. dan org Islam.

kita doakan bantuan Allah SWT. musuh2 Islam kini mcm tkpercaya Islam akan terus bangkit.. UMNO atau PAS hanyalah wadah.. yg pasti puak2 sekular dan anti Islam Pakatan Haram akan mengerang kesakitan!

Balas

Anonymous said...

lalalala...wa support RUU BABI !!!

wa tentang itu RU355 (macai madey + macai dapig)

lalalalala....

Anonymous said...

afif lahanat ni sudahlah dia hina PM dan UMNO kaw2 dlm ADUN 2 hari lepas..

hari ini dia tambah lagi 'rekod' pembaruaan tertingginya pd rejim tokong lim evangelist dgn menyokong RUU BABI.. diulangi RUU BABI!!!

aku rasa sama ada dia teringin untuk merasai BABI made in Pulau Pinang.. atau pun dia sudah ditawarkan saham industri BABI Penang yg sgt lumayan..

ingt.. org2 PKR ini lagi kuat mereka menyalak..lagi byklah penyelewengan dna rasuah tersembunyi.. mcm Mak Lampir!!

Anonymous said...

Bersemangat betol tukang JILAT DAPIg-Madey dlm media sosial cuba untuk spin fitnah usaha UMNO PAS dlm hal RUU355... tpi akhirnya dgn takdir Tuhan mereka terjebak dgn RUU BABI .. satu bentuk penghinaan yg Allah SWT turunkan kpd mereka..secara tiba2..

tp apakah mereka sedar?? apakah rakyat nampak???

TIDAKK.. mereka tetap nampak ini semua Najib Razak 'sgt hebat' boleh atur semua...kunun.. syirik lagi sekali puak2 ini!

Anonymous said...

Wah gembiranye puak2 ph projek ternak vavi terbesar....dapatle syer 100 ekoq sorang...bagi bapak kerala bolehle tambah koleksi haiwan peliharaan kesayangan dia....kawaine...kawaine...comelnye kata orang jepun..he3

Anonymous said...


Dah rakyat PP sendiri memilih babai untuk menternak.

Anonymous said...

Hang Anon 11:22 pula orang kafir ke? Harbi ke zimmi?

Ted Manoff said...

Rupa babi juga ke? Ish ish

ted manoff said...

GEORGETOWN - Persidangan Dun Pulau Pinang hari ini meluluskan Rang Undang-undang Perternakan Babi 2016.

Exco Pertanian dan Industri Asas Tani, Pembangunan Luar Bandar dan Kesihatan negeri, Dr Afif Bahardin ketika membentangkan rang undang-undang itu berkata, enakmen tersebut diperkenalkan bagi mengawal selia dan memastikan industri berkenaan berkembang dengan sihat dan lestari pada masa akan datang.

"Kerajaan menyarankan semua penternakan tradisional bertukar kepada penternakan moden dan berteknologi," katanya pada persidangan Dun Pulau Pinang di sini.

Beliau berkata, kaedah penternakan sekarang selain menyebabkan pencemaran alam sekitar, turut menimbulkan isu keselamatan penyalahgunaan ubat-ubatan terlarang.

Sidang Dun yang berlangsung sejak 15 November lepas, kemudian ditangguhkan ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

Sepanjang persidangan tujuh hari itu, 76 soalan lisan dan 634 soalan bertulis dikemukakan, manakala dua rang undang-undang serta dua usul tergempar diluluskan. - Bernama


Hek elleh apakejadahnya nii semua..kerajaan negeri nk penternak khinzir kumpul satu tempat..baguslah tuu biar takde pencemaran sungai dn dll..macaii plk fikir kerajaan negeri nk bela khinzir plk..



Anonymous said...

Selamat menternak babi 1 jotaaa...
Muahahahahaha...
Jangan lupa buat pintu gerbang besar2... SELAMAT DATANG KE NEGERI BABI.. Ted kentot jgn lupa selfie kat pintu gerbang tu tau.. Upload kt fb... Bangga..bangga...kehkehkeh.. Kembang idung pn dh sama mcm idung babi.

NordinabilaH said...

Kenapalah penjilat umno ini sibok sangat pasal babi tu bawa bersabar banyak lagi benda haram yg boleh dibenteras terutamanya kpd org islam seperti rasuah merompak duit rakyat melalui 1mdb dapat duit derma dari dermawan yg entah dari mana tidak jujur salah guna kuasa itu semua haram tidak pula dibantah tetapi dibanggakan pula jadi sedih melihat telatah org melayu islam ini ada lagi benda yg lebih haram tetapi tidak ada pun yg bersuara agaknya dpt brim tu dah cukup allahhuakbar sedih sedih pemikiran org melayu ini amat sempit kerana dedak bawa bertenang ikut rasa binasa ikut nafsu lesu bukan ke begitu he he he

Anonymous said...

Ted Babi Manoff, sedap nama tu.

Anonymous said...

Hoi Norbabilah fitnah tu lagi haram campur babi jadi
HARAMJADAH.....

Anonymous said...

yang ko ni...bukan penjilat DAPigs jugak ke? kalau semua perkara berkenaan DAPigs ko sokong.
perkara berkenaan islam bermacam alasan dibuat.
mungkin Allah hendak memperlihatkan perangai2 hipokrit manusia2 ini. mahu kita nilaikan sendiri.

apa yang heranya untuk menjaga kebersihan kenapa mesti bina dikawasan melayu. sama seperti disepang. kawasan melayu jugak? elok rasanya nordinbabilah duduk jugak kawasan babi tu. sedut udara dan sungai yang tak tercemar itu. itulah manusia hipokrit.

Anonymous said...

Brim untuk rakyat dianggap dedak seperti untuk haiwan adakah
kau menganggap rakyat miskin sebagai haiwan...betapa sombong dan bongkak nya kau menghina....semuga Allah memberi pengajaran
setimpal pada kau sehina babi...

Pakcu Rantau panjang. said...

Pencetus kebaikan akan menerima ganjaran yang berterusan dari Allah dalam buku catatan biarpun dia telah meninggal dan sebaliknya pencetus kemungkaran tetap akan menerima dosa-dosa yang dipalitkan oleh orang lain hasil dari jelmaan idea mahupun tindakan yang dilakukan hingga ke akhirat... berhati-hatilah dengan tindak tanduk kita ...walahualam

Anonymous said...

nordinbabilah ni penjilat tegar DAPigs. tak heran. nanti dia mati pun ahli DAP arak dengan muzik dong dong ceng dan ditanam diatas bukit supaya nyaman tenteram jauh dari ladang babi. ahli DAP beramai2 bakar lilin.

Anonymous said...

Masuk ke nibong tebal, korang nmpk signboard kelip2. Mcm hebat. Sbnrnya lalat lg bnyk dr kelip2. X kira siang@mlm.
Masuk nibong tebal, ada satu bau pelik dr kilang tisu Premier. First timer pasti demam kalau duk lama kt sini.
Masuk nibong tebal, tol jawi, lane plg kiri. Ade bau busuk kalau korang turun tingkap time bayar tol.
Nanti, masuk nibong tebal, ada bau lg hebat. BABI.

Anonymous said...

DAPigs masa demo harami Beershit dulu, melalui propaganda ted kentot yg bertali arus, tak jugak berjaya kumpulkan 1 jota penyokong ...

skrg mrk ubah strategi, kumpulkan 1 jota babi dlm satu tempat, dgn ted kuntot jadi pengembalanya ..

Di Selangor, kat Bukit Saujana Putra, dua ekor (sepasang) 'babi' Beershit telah berjaya dibebaskan oleh adun DAPigs melalui campurtangan politik di MPSA. Bolehlah dijadikan babi baka.

kahkahkahkahkah ...

Anonymous said...

Bela lembu komersial ditentang dan dimusnahkan oleh melayu
bela babi komersial disokong oleh melayu...dah lahir melayu
DAP....hasil ternakan...

Anonymous said...

itulh rupa golgn MUNAFIK.
Puak ni burukkn RUU ISLAM dgn bgitu dhsyt tiba2 RUU BABI mereka support dn ckp rilekla...

bhyanya golgn ni jika dibiar mmbiak dlm negara.. rosak Aqidah dn msa dpn generasi Islam akn dtg

Anonymous said...

babi lumayan bro..madey suka bnda lumayan.. jtuhkn najib naikkn boboi trlalu lumayan wpn haram. halal haram itu citer kt masjid kata macai madey..luar masjid diorg bntaii laa.. sbb tu RUU BABI mreka sokong bulat2.. RUU355 mereka hentam hbis2an..dn pastikan sabotaj spy gagal... Allah Ada tggulh saat jtuh hina puak ini

Anonymous said...

babi diternak ckup byk dh skg ni wpn tnpa ruu babi.bygkn apa jd lps ni lulusnya ruu babi.. sstu kaedah baru nk halau melayu dr penang scara besar2an.. ruu babi ini aktanya.. xkn ada org melayu yg akn duduk ditnh yg sblhnya ada bau BABI... mudahknn..mnyk cerdik tokong lim.. sbb ada barua tegar mcm drAfif. celaka kau pkr

Anonymous said...

ala status level sma mcm si sofea betina sundalan zairil dapig tu lah.. dn buncit lari pegi uk... hbis jhnm mcm tu je la ank melayu di celah kngkang dapig.. tgk madey n ank betina die jilat bershit pn thu mudhnye dianjingkn

NordinabilaH said...

Kesian akau tengok org umno org melayu katanya beragama islam ni cakap bukan main hebat lagi tetapi klu tanya mereka apa itu ruu355 itu mungkin dia pun tak tahu klu penting sangat dah lama dikuatkuasakan jgnlah nak tunjukan mereka itu islam sangat banyak2lah muhasabah diri jgn sebab dedak semuanya ikut islam tk atas komen anda dan berfikirlah secara matang bukan ke klu org islam begitu aaammmiiinnnn

Anonymous said...

sedih sgt msa tgk madey mnghina brim. mnghina org2 miski yg xmmpu beli porche cayenne mcm dia dn ank2 dia lmboghini mmg brim tu mcm serbuk je bg mreka.

msa dia jd pm dlu jg hrp satu sen pn dia akn bg free kpd rkyt susah mlainkn semua dana krjn billion2 akn dijdkn projek kroni.. wrga asing yg dtg. rkyt hbuk pn xdpt.. inilh yg org lupa dn xigt siapa yg baik sispa yg mnipu rkyt

Anonymous said...

aku rse kesian kt ko sbnrye. jelas trg2 ko duk dlm golgn amt hina. bergkus lumus nk perjua gkn ruu355 utk keberkatan fn nsa dpn ank cuci umat Islam spy trplihara dln RahmatNya. tp puak.munafik mcm ko brhmpas pulas jd pengkhianat sabotaj non stop2.

rupanya nk alihkn tmpuan utk pstikn RUU BABI ditegakk dgn sgera. xsempat bnthn rkyt dibuat ruu BABI kau dh brjya

Anonymous said...

macai ruu babi.. Islam bkn utk ditnjuk2 mcm yg ko meroyan tu. Islam utk diamalkn. apa hitam fn jht sgt hati ko hina ruu355 sbg mainan politik dn dedak?

tp RUU BABI ko tk lwn pulak? itu dedak jnis babi mkn kot? ko mkn jamah brsama2 dgn babi berkpla mnusia pakatan hprak??

Anonymous said...

Israel pun dah terbakar...tunggulah puak pakatan ni akan dilaknat Allah....
Yang tak tahu RUU 355 hanya kau wahai Nordinbabila yang tegar
sokong Dap yang aku kasehan....hasil ternak Dap...

Anonymous said...

setiap zarah utk menegakkn kebaikan adalh saham akhirat utk dptkn Rahmat Tuhan.

tiba2 mkhluk2 berjiwa kafir ber ic kn nma melayu pkr dn pakatan haraprak buat gerak saraf utk mnjhnmkn kebaikn slt usaha utk memartabatkan Akta Mahkamah Syariah.. di mana hati perut macai2 pro bershit ini..mna sekelumit Aqidah yg ada utk rsa mahu tegkkn bnda ini. tnpa mmbwa sntimen politik kepartian sbb ia utk kbaikn umt Islam..

sudhle mnentng usaha ini lps tu pegi sokong pulak kafir utk RUU BABI...ini jelas siapa dia syaitan bertopeng.. klu brkaitn hal Islam di tekan2 dirobek2 smpai hncur biar xjadi tp utk kafir.. sggup mndi darah utk protect kjht mereka.. apa penting sgt RUU BABI? boleh mampos ke ktrunan lim kit dial.klu xde ruu BABI??

apa nk jd politik jijik pktn haraprak.. mreka pstu akn jtuh truk dn dihukum Allah!!

Anonymous said...

Takbirrr...

Anonymous said...

diternak oleh PGayR utk jd balaci DAPig

Anonymous said...

Oleh itu marilah wahai umat Islam kita sama sama berdoa agar dlm Pru 14 nanti Allah kalahkan YBYB yang nama jer Melayu nama jer Islam tapi otak komunis agar mereka ni kalah teruk..pertama sekali Afif ni..then Azmin then wan jijah then Mat sabu then.khalid gereja then nenek lampir then nurul izzah then..tak tahu lagi...mereka ni adalah kalangan wajah Melayu...Islam tapi otak komunis.. Ada yyng nak selamatkan laki ada yng nak selamatkan papa..tp paling ramai nak mentedarah utk tembolok sendiri...bukan utk rakyat...so InsyaAllah Allah dengar doa kita rakyat Selangor dan Penang yang ditekan ditindas...dizalimi lebih2 lagi mereka yang duduk kawasan penternakan babi d Sepang dan Penang...berdoalah....

Anonymous said...

mereka2 ini lah musuh Islam dn Melayu dlm selimut. pkt bertudung belaka tp itu dsblknya mereka penntang Islam, pemuka2 pnjilat kafir dn perosak minda umat. ini munafik moden.. pgayr pan bersatu .. mreka sgt benci pd Islam.. lidah mreka brcbg2 dgn mggunakn alasan2 sekular utk memujuk rkyt mngikuti ideologi mreka.

pru14 ayuh kita benamkan 100% puak2 ini jk kita mahu negara ini sejahtera dibwh lembayung Rahmat ILAHI. Aminnn!

Alan Syah said...

KETIKA RUU PENTERNAKAN BABI DI P. PINANG (UTK MEMASTIKAN TERNAKAN BABI TIDAK MENJEJASKAN ALAM SEKITAR). USUL INI DIBAWA OLEH *PIHAK KERAJAAN* P. PINANG DIBENTANG UNTUK DIBAHASKAN DAN SETERUSNYA DIBUAT PENGUNDIAN DAN *SEMUA ADUN* BERSETUJU (TIADA YG BANGUN MEMBANTAH) TERMASUK ADUN2 PEMBANGKANG IAITU 5 ADUN UMNO DAN *SATU ADUN PAS*

MEJAR B ZAIDI
Pegawai Penerangan
Ketua Menteri Pulau Pinang
0174164728

Anonymous said...

Mudah2an Allah benamkan dap, pkr, pan, ppbm dan sekutu dgnnya dan memberi kekuatan segar pd bn yg sdg membetulkan yg sekian lama dirosakkan angkara pemikir songsang yg hanya memikirkan tomboloknya saja. Dialah yg menjadi Melayu serupa skrg ni berfahaman matlamat menghalalkan cara menghina diri, menjual agama, memainkan sentimen perkauman, memusingkan/memainkan fakta/ayat, menfitnah, mencaci didalam parlimen, diluar parlimen, dimedia masa, mengunakkan media asing, menggunakan doj luar, bersongkongkol dgn Soros demi mengambil harta, pangkat, kedudukan hanya kepentingan diri. Hiduo bn dulu, kini dan selama, semoga Allah merestuinya dgn izin. Amiin.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates