November 7, 2016

52 Suara Rakyat For Dummies - RM9 Billion Masuk Poket Siapa?


Portal pembangkang 'Suara Rakyat' telah mempersoalkan jumlah yang terkurang sebanyak RM9 billion di dalam pembinaan keretapi laju ECRL dengan pertanyaan wang berkenaan masuk poket siapa? Mari kita belajar macam mana nak buat pengiraan sendiri:

1. Tanya Encik Google dan buat carian 'CCCC China Communications Construction Economy'.

2. Masuk laman web syarikat tersebut dan cari infomasi yang berkaitan dengan pelaburan di Malaysia. Masuk di bahagian 'News Centre >> Company News'

3. Terdapat dua pengumuman yang  berbeza, pertama:

- untuk pelaburan bernilai 46 billion; dan kedua,

- untuk pelaburan bernilai RM8.9 billion di mana portal Suara Rakyat pura-pura tidak nampak.

4. Ambil kalkulator, buat pengiraan anda sendiri, nilaikan dan hadam.

Selamat mencuba semua.

52 comments:

JHO JIB said...

Hidup najib, mati umno

Anonymous said...

bagi pembangang 46 + 8.9 = 46... ni salah microsoft excel tak pandai kira la...

Anonymous said...

Khalid, Azmin bertikam 
lidah di laman Twitter


Tidak cukup berbalas debat ketika sidang Dewan Undangan Negeri (DUN), bekas Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim dan Menteri Besar, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali kini bertikam lidah dan meneruskan perbalahan mereka di laman sosial Twitter.

Kelmarin, Abdul Khalid telah memuat naik status dalam akaun Twitternya mahu Mohamed Azmin memberi penjelasan berhubung lebihan tawaran bernilai RM2.4 bilion kepada Syarikat Pengeluar Air Selangor Sdn.Bhd. (Splash) dan berhenti untuk mengalihkan isu.

Kenyataan itu turut mendapat perhatian pengguna laman twitter apabila status milik Abdul Khalid itu telah menerima like sebanyak 120 kali dan pengulangan status (retweet) sebanyak 143 kali di laman sosial itu.

Dalam pada itu, soalan yang diajukan Abdul Khalid pada 4 November pukul 11.30 malam itu dibalas oleh Mohamed Azmin pada pukul 12.57 tengah malam yang mempersoalkan kembali tentang pinjaman Bank Islam dan mahu penjelasan juga dibuat berkaitan perkara itu.

Bagaimanapun, jawapan Mohamed Azmin itu dikecam oleh pengguna Twitter yang lain kerana disifatkan tidak menjawab soalan, sebaliknya cuba mengalihkan isu.

Namun selang seminit, Mohamed Azmin memuat naik status mahu Abdul Khalid menghentikan kelantangannya di luar sidang DUN serta mengingatkan bekas Menteri Besar itu supaya hadir ke sidang DUN kerana beliau dibayar oleh rakyat.

Semalam seperti yang dilaporkan Utusan Malaysia, Abdul Khalid dalam kenyataanya membidas Mohamed Azmin yang didakwa akan membayar pengambilalihan ekuiti Splash berjumlah RM2.975 bilion iaitu 10 kali ganda lebih tinggi daripada tawaran asal sebanyak RM250.6 juta.

Isu itu dibangkitkan selepas Mohamed Azmin dilaporkan mengeluarkan kenyataan bahawa jumlah tawaran RM2.975 bilion itu sebenarnya telah dibuat kepada Splash semasa pentadbiran negeri sebelum ini menerusi dua surat rasmi bertarikh 25 Jun dan 19 Julai 2009.

Sebaliknya, Abdul Khalid menjelaskan, dakwaan yang dibuat oleh Mohamed Azmin itu tidak benar dan tidak wujud sama sekali kerana kerajaan negeri menerusi Kumpulan Darul Ehsan Berhad (KDEB) telah menerima cadangan untuk mengambil alih aset serta ekuiti empat syarikat konsesi air di Selangor iaitu Puncak Niaga Sdn. Bhd., Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Splash dan Konsortium ABASS Sdn. Bhd

Anonymous said...

Kan aku beritahu VIRUS BIOL ni mmg MERBAHAYA...tpi cai2 BIOL n DEGIL xprcaya...mata bole buta,otok jd lembam n sembab n angguk2 n mngejek sprti BURUNG KAKAKTUA...

jauhi diri n klorga anda dri VIRUS BIOL ini..

AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS AWAS

Anonymous said...

mb gaduh dengan bekas mb, rakyat minum air lombong dan air ujan pun takpe... cukurrrrrrr...

Anonymous said...

4. Ambil kalkulator, buat pengiraan anda sendiri, sudah dapat jawapan, cepat-cepat rebus kalkulator tu. Setelah cukup 5 minit, tutup api dan sejukkan air rebusan, kemudian minum dan hadam. Baru hilang sikit benak tu.

Jangan salahkan excel tak pandai kira.

Anonymous said...

Wahai mereka yang sentiasa membenci, insaflah dari menabur provokasi serta perkara perkara yang boleh mendatangkan fitnah.
Insya Allah UMNO akan terus memerintah

Anonymous said...

Bapa ayam @ ular patut ambil kesempatan ni utk spin .....last kopek mana tahu boleh kepoh mcm isu 1mdb.....selamat mencuba bapa ayam

Anonymous said...

2.975bil - 250juta = 2.725 bil..
Wahhh... banyak tu asamin ko sauk..
Blh tambah lagi keta ferrari ko min...hehehe

Anonymous said...

Pembanggang dan fitnah berpisah tiada...klw tak fitnah cer mane nak hidop der...

Anonymous said...

Rujuk ke court case singapore dok bicara now.. barapo banyak duit 1MDB disonglap oleh JHLow melalui proxynya....

Anonymous said...

Kalu btul JHLow bersalah, dialah bersalah sbb songlap duit 1mdb. Kalau sabit kesalahan, 1mdb jd mangsa. Jd, ape madalahnya?

Anonymous said...

Yg riza anak aziz makmah jibo tu dah kenapa ada kat sana?

Anonymous said...

Kalau jabatan kerajaan... sampai ke kerani kena siasat yek macai... bukan berenti stakat jolok je... mana jolok? Tak dpt2 tangkap lagi yek

Anonymous said...

KUALA TERENGGANU, 3 Nov (Bernama) -- Pembangunan Projek Rangkaian Rel Pantai Timur (ECRL) yang memperuntukkan perbelanjaan sejumlah RM55 bilion disifatkan sebagai strategi serampang dua mata kerajaan dalam membangunkan lagi ekonomi negeri Terengganu dan meningkatkan taraf hidup rakyatnya.

Projek yang memperuntukkan perbelanjaan sejumlah RM55 bilion bagi laluan sepanjang 600 kilometer itu diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak


....

Yg jibo ckp 55b tu utk ecrl je.. takde plak gabung projek lain dlm 55b tu... kalau ada, sebut la skali... paham dak nih?

Kat atas tu laporan dari bernama.com

Anonymous said...

http://limsiansee.blogspot.my/2016/07/the-rm60-billion-rail-link-bailout-that.html?m=1

Anonymous said...

http://www.spad.gov.my/sites/default/files/ecrl_map2.png

Anonymous said...

FBI tak tangkap jho lo lagi ke? Kesian kat para pembangang...

Anonymous said...

Baru dapat tau dari kawan yg duduk kat Washington DC,

Rupa2nya FBI tak berani nak tangkap Jho Lo dan Riza Aziz sbb saman yg dikemukakan oleh DoJ tidak punya pembuktian kukuh, dan apabila DoJ meminta kedua2 pembuat laporan hantar bukti sahih, dua2 diam membisu.

Jadi Lynch DoJ malu dibuatnya dan tidak mau (buat masa ini atau sampai selesai pemilihan Presiden USA) dihubungkaitkan lagi dgn sesiapa berhubung isu 1MDB. Sebab itu WSJ senyap sepi, dan kisah sensasi saman sivil di Malaysia jadi sejuk dan cair ....

Anonymous said...

huk aloh... guano nak pake nama DOJ ni.. tak boleh harap, kelabu asap...

Anonymous said...

xpe la, DOJ tak boleh pakai.. kita tunggu sepina dari perancis, tu boleh diharap. Dah nak sampai dah tu... tinggal dua jengkal dari sempadan malaysia-thailand je tu..

Anonymous said...

dia cari pelakon seakan-akan muka nuar berahim yang ngentot chinadoll tak lama dulu tu.

Anonymous said...

Kenapa Najib tak bagi Husam Kambing buat itu railway....angkat
cangkul sama kereta sorong kemudian taruk batu asas kasi resmi
dengan meriah....nanti projek gotong royong....kan jimat...

Anonymous said...

UMNO TUMBANG NANTI KAU JILAT PUNGKOK SAPE LAK EH???

Anonymous said...

Bila UMNO tu nak tumbang?
Apasal nak tumbang pulak?

UMNO kan ke pokok yg paling tua, paling besar dan paling tinggi.
Macam mana UMNO boleh tumbang?
Malah pokok yg hidup bawah pohon rendang UMNO yg mati meragan.

Baik cek otak, dah dijangkiti virus BIOL 'kuttydap' ke?

Anonymous said...

Kesian dh tua2 bangka kena jdi banduan kat amerika....cepat2 sikit fbi keluarkan waran tangkap....

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia (BNM) berjumlah RM405.5 bilion (bersamaan AS$97.8 bilion) setakat 31 Oktober 2016 berbanding RM405.6 bilion (bersamaan AS$97.8 bilion) setakat 14 Oktober 2016.

Menurut kenyataan BNM hari ini, paras rizab itu mencukupi untuk membiayai 8.4 bulan import tertangguh dan ialah 1.2 kali hutang luar negeri jangka pendek.

Komponen utama rizab antarabangsa itu adalah rizab mata wang asing (AS$89.9 bilion), kedudukan rizab Tabung Kewangan Antarabangsa (AS$0.8 bilion), Hak Pengeluaran Khas (SDR) (AS$1.1 bilion), emas (AS$1.6 bilion) dan Aset Rizab lain (AS$4.4 bilion).

Aset bank pusat termasuk emas dan pertukaran asing dan rizab-rizab lain termasuk SDR (RM405.541 bilion), Kertas Kerajaan Malaysia (RM1.643 bilion), deposit dengan institusi kewangan (RM1.167 bilion), pinjaman dan pendahuluan (RM7.782 bilion), tanah dan bangunan (RM2.113 bilion) dan aset lain (RM5.857 bilion).

Liabiliti dan modal pula terdiri daripada modal berbayar (RM100 juta), rizab (RM123.21 bilion), mata wang dalam edaran (RM92.442 bilion), deposit oleh institusi kewangan (RM172.292 bilion), deposit oleh kerajaan persekutuan (RM10.388 bilion), deposit lain (RM847.23 juta), Kertas Bank Negara (RM5.65 bilion), peruntukan SDR (RM7.759 bilion) dan liabiliti lain (RM11.415 bilion). - BERNAMA

Anonymous said...

Habis lah mlysia kali ini.
Jon ma tokei ali baba da jumpa HARTA KARUN berbentuk ketetapi spnjang 600km..DREBAR keretapi madey..KonDUKTOR midin sembab blur..PENGAWAL BENDERA boboi button.PENUMPANG LOKOMOTIF jijah KIPAS,zmin AIR,fzi SOROS,lge Developer..

Nak mkan angin ke dorg ni smue???
Kihkihkih

Anonymous said...

lembab betul fbi keluarkan waran. Macam kes sepina perancis jugak ke?

Anonymous said...

tak boleh... mat sabun tak bagi

Anonymous said...

sejak tahun 1998 dulu aku dah dengar soalan dongeng ni.

Anonymous said...

Umno bakal tumbang ler... tumbangkan lembu buat kenduri rasmi ECRL. Mamakkutty dan seangkatan dengannya tak payah nak tergedik-gedik nak datang la... lebih2 yang jaga gombak tu...

Anonymous said...

abis la.. jack ma pun pening nanti. Naik keretapi kena tol. Nenek jijah yang cakap

Anonymous said...

ah tipu betul. Malaysia kan ke dah bangkrap, mana ada duit rizab-rizab ni... malaysia pun dah kena jual dengan china. Najib tak lama lagi nak lari ke sana la...

Anonymous said...

Nenek Kipas dah ada kipas hikmat Jepun pun masih perlu naik keretapi ke?
Ingatkan dia kemana-mana pakai seru kipas hikmat aje..

Anonymous said...

958am - Najib rasanya bolehlah mintak tolong dgn Nenek Kipas Hikmat dan bawa dia dan seluruh famili terbang ke negeri Antah-Berantah, yg nun jauh diangkasa sana, dan mrk hidup disana dlm suasana penuh kegembiraan dan kebahagiaan, utk selama-lamanya.

Saman DoJ US dan Sepina Perancis pun takkan sampai dan mengganggu dia disana.

Anonymous said...

kipas nenek tu kene rapat dengan abg non baru menjadi. Kalau duduk jauh-jauh atau ada hadangan kaca antara mereka, hikmat ke nikmat ke pasti tak menjadi.

tu sebab abg non minta mahkamah saman pengarah penjara, menteri dalam negeri sebab tak bagi abg non bersentuhan dengan nenek jijah kat penjara...

Anonymous said...

berakar satu famili aku tggu dgn penuh percaya fbi nk tngkap Najib.. anniversary dhpon.. xtngkp2 lg.. hdoii.. perancis lg xtau kpla ekor.. nyesal jd machai kutty-dapig.. hukhukhuk

Anonymous said...

sambung sikit dari komen anon 8:44 am diatas.

Yg sebetulnya saman sivil yg dikeluarkan oleh DoJ US tu HANYA bertujuan utk menggertak Najib supaya rasa tertekan, malu, dan akhirnya menjemput TM datang berbincang menyelesaikan masalah berbangkit. Itulah cara yg TM mahu dan usahakan supaya Najib mengikut kehendak dan kata2nya (demi Boboi).

Pada mulanya semua yg dirancang berjalan baik tapi tanpa diduga tak semena-mena Najib pergi buat POTONG STIM semua, baik DoJ maupun TM. Semua ingat Najib akan letak senjata dan berunding gencatan senjata.

Najib hubungi DoJ bagitau, dia sentiasa akan beri kerjasama apabila diperlukan, walaupun dia terpaksa ke AS utk tujuan itu.

Kata2 hikmat Najib inilah yg buat DoJ jadi serba-salah tapi teruskanlah jugak drama sandiwara (dibayar kan ...) sedangkan di Malaysia TM dan ANC dah tau, rancangan gunakan DoJ US utk tekan Najib diperingkat antarabangsa dah temui kegagalan total, HANCUS ...

Anonymous said...

tunggu la kalau si empunya kipas hikmat dan abg non nanti boleh bersentuhan balik. Kalau setakat sekarang ni, kipas tu punye hikmat tak menjadi...

kalau menjadi, kajang dan penang tak banjir juga selama-lamanya... semua air banjir di lencongkan ke negeri antah berantah...

Anonymous said...

sabar bang sabar... tak esok lusa, tak lusa minggu depan, tak minggu depan tahun depan sampai la. Paling lewat pun 50 januari pasti sampai punye...

Anonymous said...

betul jugak tu ..
kalu tak 50 Januari, pasti 30 Februari pasti datang gak tu ..
ok ok ..

Anonymous said...

hehe... pasti punye...

Anonymous said...

aku agak drama fbi tngkap najib ni jd mcm drama 16 september arahan Ketom dlu.. kering punya hanceng... satu donia kena tipu.. xsngka taktik mahabodoh gitu Ketom blh main. chinadoll lover lh katekn.. hahaha

Anonymous said...

bg tarikh byk2 lg la.. baru siyokk.. haha.. machai ade smgt nk spin.. TM sibuk polish kepala botak boboi utk jd piii emm tuu..

Anonymous said...

1049am,

nampaknya drama 'Aku PM 16 September' dgn drama 'Sila Tangkap MO1 Untukku' tu plot dan jalan citernya tak jauh berbeza.

Dua2 masuk kategori drama 'kencing kering hancing' le ...

Anonymous said...

Penyamun tetap penyamun..kenapa tak post berita pasal pegawai bank BSI sedang didakwa..kenapa tak lapor dalam TV3??zahid bila ditanya bila nak tangkap Jho low pun tersengih tanpa jawapan..kenapa tak war2 kan ttg tindakan AG Swiss..

Sudah2 le cai..bangga dengan projek ECRL sedangkan hutang makin bertambah..zaman pak lah hutang kerajaan lebih kurang 300b..najib perintah sekejap je dah tambah hutang 700b. itu yg saudara cai2 banggakan..hutang sana, hutang sini. kenapa tak tunggu sehingga kewangan negara ok sikit..apa yg najib nak tunjuk..ooo lupa nak hapuskan legasi tun M sampai sanggup berhutang..bagus untuk cai2 tp tak bagus untuk malaysia..

kalau nak dibandingkan jibbo dgn tun M, macam langit dengan bumi..tunggu PRU nanti kita kasi BN ketar lutut..insya Allah

EX UMNO

Anonymous said...

masa zaman mad dey dan pak lah..hutang kira macamana? kira tak sekali hutang swasta dan hutang mak nenek. zaman najib segala hutang habis dikira sekali. hutang kerajaan, hutang swasta dan hutang segala mak nenek campur sekali.
rupa nya dah jadi macai madey ni jadi pelupa jugak.

Anonymous said...

penyamun tua tu...tak nak cerita ke? Dah lupa ke..atau buat2 lupa. Maklumlah dah masuk geng pelupa....

Anonymous said...

hutang zaman najib masih dibawah 55% dari kdnk. Hutang zaman atok kerala pernah mencecah lebih 100% dari kdnk. Masa tu ko dalam umno ke atau masih berhingus lagi?

Anonymous said...

kesiannnnn EX UMNO. rupanya inilah yang mad dey kata yang bodoh bodoh tu...
eloklah keluar.....

Anonymous said...

RUPANYA NAK JATUHKAN NAJIB...NAK NAIKAN PROKSI. GUNAKAN SEGALA MACAM CARA. DARI HANTU TOYOL DALAM NEGARA HINGGA YANG DILUAR NEGARA. YAHUDI PUN YAHUDI LA.... JANJI NAJIB JATUH. BARU PUAS HATI. PEJAM RAPAT MATA BILA MATI.

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates