November 27, 2016

113 MCA Tidak Menentang RUU 355


Terdapat salah faham bahawa parti komponen Barisan Nasional (BN) iaitu MCA menentang Rang Undang-Undang Memperkasakan Undang-undang Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 2016  atau RUU 355. Polemik isu ini menjadi semakin parah apabila DAP mengambil kesempatan mengapi-apikan parti MCA untuk keluar daripada komponen BN sekiranya RUU 355 ini diluluskan.

Semalam, Presiden MCA DS Liow Tiong Lai menegaskan bahawa partinya tidak menentang RUU 355 persendirian yang diusulkan PAS bagi memperkasa Mahkamah Syariah dalam melaksanakan hukuman jenayah. Menurut beliau, apa yang MCA mahukan adalah RUU 355 dilaksanakan mengikut Perlembagaan Persekutuan.

RUU 355 bukanlah satu undang-undang baru. Ianya hanyalah merupakan pindaan kepada undang-undang Mahkamah Syariah yang telah wujud sejak 1965. Akta ini mula-mula dikanunkan pada tahun 1965 dan waktu itu, ia dikenali sebagai Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965. 

Akta 355 adalah suatu akta untuk memberi bidang kuasa jenayah kepada mahkamah yang ditubuhkan bawah mana-mana undang-undang negeri bagi maksud membicarakan kesalahan jenayah bawah Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah. Hukuman yang tersenarai dalam akta ini ialah denda RM1,000 dan penjara 6 bulan.

Pindaan yang pertama dilaksanakan pada tahun 1984 [yang dinamakan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Pindaan) 1984], untuk meluaskan lagi kuasa menghukum Mahkamah Syariah kepada tiga tahun penjara, RM5,000 denda dan enam kali sebatan.

Selepas itu, akta ini dipinda lagi pada tahun 1989 untuk diluaskan ke Sabah dan Sarawak [dinamakan sebagai Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah (Pindaan dan Perluasan) 1989]. Pindaan terakhir berlaku pada tahun 1997, tetapi pada tafsiran sahaja, dan ia digelar Akta Tafsiran (Pindaan) 1997. Kesemua pindaan bermula tahun 1984, 1989 dan 1997 diusulkan oleh pihak kerajaan.

MCA sebagai parti yang berteraskan menjaga kebajikan Masyarakat Cina di dalam komponen BN pastinya meneliti RUU 355 ini dengan rapinya. Ianya mungkin tidak menjadi isu sekiranya pindaan ini dilakukan oleh Kerajaan seperti pindaan-pindaan yang lepas. Apabila RUU 355 ini diusulkan oleh Ahli Parlimen Marang daripada parti PAS, tidak ada salahnya MCA membuat semakan rapi sebelum mengeluarkan kenyataan rasmi.

Untuk rekod, RUU 355 (Pindaan 2016) ini pastinya mengikut perlembagaan Malaysia dan ianya tidak melibatkan mana-mana penganut Agama lain di Malaysia. Ianya jelas diterangkan di muka surat hadapan usul pindaan berkenaan. RUU 355 ini hnaya bertujuan untuk meningkatkan bidang kuasa jenayah Mahkamah Syariah.

113 comments:

Anonymous said...

Kalau tidak menentang, sila buat pengumuman rasmi bahawa MCA bersetuju dengan RUU 355 itu.

Saya secara peribadi bersetuju dengan RUU 355 dengan syarat kaedah pelaksanaannya dijalankan dengan jujur dan teratur mengikut syariat.

Kita tak mahu hanya orang biasa buat maksiat kena tangkap, tetapi VVIP di hotel-hotel dan kelab-kelab ekslusif mewah buat maksiat tidak dikenakan tindakan kerana serbuan tidak dibuat ditempat-tempat tersebut.

Wujudkan dalam Akta RUU 355 itu untuk memberi kuasa kepada penguatkuasa agama untuk melakukan pengeledahan di mana-mana premis yang disyaki menganjurkan aktiviti maksiat samada zina, arak, judi, dan sebagainya.

Dalam menegakkan hukum Allah, kejujuran dan melaksanakan syariat Allah secara ikhlas adalah penting, tak guna kalau kata nak perkasakan undang-undang agama, tetapi hanya terhad kepada golongan tertentu, kerana sedarlah wahai pemerintah dan ulama yang buat undang-undang hanya untuk rakyat biasa tetapi golongan VVIP bebas buat maksiat, kamu semua akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak atas perbuatan kamu itu.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Saya berharap agar RUU 355 memberikan keadilan kepada semua pihak, hukuman yang dikenakan hendaklah tidak membezakan antara rakyat kebanyakan dengan golongan VVIP termasuklah golongan kerabat Istana.

Sekiranya PAS benar-benar ikhlas hendak memartabatkan undang-undang syariah di negara ini, sila jangan bezakan di dalam RUU 355 itu darjat mana-mana manusia kerana di sisi Allah manusia itu adalah sama, tak kira la dia tu tukang cuci ka, tukang sapu ka, pegawai daerah ka, tukang bancuh air ka, sultan ka, raja ka, perdana menteri ka, menteri ka, semuanya sama, kerana yang perbezaan bagi setiap manusia di sisi Allah hanyalah berdasarkan tahap ketakwaan, darjat ciptaan manusia tak ada makna di sisi Allah Taala.

Harapnya jangan la pula ada yang tuduh saya menghasut, kerana apa yang saya nyatakan di atas adalah kebenaran, apa yang saya nyatakan di atas adalah berdasarkan ajaran agama Islam, tak tau la kalau ada orang yang paham ajaran Islam cara lain menuduh saya menghasut sebab bangkitkan isu puak-puak VVIP pula.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Tak payah kecoh lah hal dalaman BN..kamu tu...belai jer cina DAP.....Penang dan Selangor jadi pusat bela Babi..kamu relak jer...RUU tu pula yang kamu sibukkan..kesianlah nilah syaitan bermuka manusia nama jer Melayu agama Islam tapi otak berkiblat kan Alkafirun....

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 9:41:00 AM, apa yang saya komen tak ada kena mengena pun dengan Cina DAP, malahan Cina DAP pun makhluk Allah juga, bab depa berlainan agama tu itu hal mereka la, semoga mereka dapat terima hidayah Allah dan menjadi Islam.

Apa yang saya bangkitkan adalah keadilan dalam hukuman syariah, kita mahu undang-undang hukuman yang dijalankan itu adalah adil, kita tidak mahu undang-undang dan hukuman dibuat secara tidak adil kerana berdasarkan darjat ciptaan manusia, kita tidak mahu ada sebahagian dihukum dengan keras kerana darjat ciptaan kepadanya adalah rendah, dia bukannya VVIP, tetapi kalau golongan VIP, VVIP mereka diberikan keringanan dalam tindakan undang-undang dan hukuman walaupun kesalahan yang dibuat adalah sama, kerana darjat ciptaan manusia mereka lebih tinggi di pandangan masyarakat.

Sedarlah Rasulullah sendiri pernah didatangi oleh seorang sahabat Baginda yang memohon supaya diringankan hukuman terhadap seorang wanita kerana darjat keluarganya, tetapi jawab Baginda, jika Fatimah, anak kesayangan Baginda mencuri sekalipun, maka Baginda tetap akan memotong tangan Fatimah, begitu tegas dan ikhlas Rasulullah dalam menjalankan hukum Allah.

Itulah yang saya mahukan, pelaksanaan undang-undang biarlah adil, biarlah merangkumi semua tanpa mengira darjat ciptaan manusia.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

La..hidup lagi ahli perkasa ni rupanya..nape tak sekongkol dengan DAP? Malu ka?

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 9:51:00 AM, sila fokus kepada isu, apakah kamu setuju dengan pandangan saya supaya hukuman berdasarkan RUU 355 itu diseragamkan tanpa mengira darjat ciptaan manusia?

Jika ya, katakan ya, jika tidak, sila berikan penjelasan anda, saya nak tahulah apakah pendirian anda dalam isu ini.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Ted Manoff said...

Tak ikut Madey join DAP ke?

NordinabilaH said...

Kalau org cina ke org melayu ke hendah tentang ruu355 itu hak dia ini negara demokrasi yg heboh sabgat apa pasal buatlah undang2 apa pun kalau sudah kaki rasuah kai penyangak penyamun kaki botol kaki nombor ekor sama saja entah2 org yg komen itu tin kosong saja eh eh eh kesian ditipu Mca pun nak percaya

Anonymous said...

Sudah sudahlah...jadi batu api...cap bunga raya jgn sibuk hal dalam Bn boleh tak..Ruu dah terang lagi bersuluh..RUu 355 tu untuk orang Islam jer..mcm mahkamah syariah uruskan tuntutan cerai pasangan Islam..so bukan utk orang kafir pun..dan norboleh belah..memanglah kalau tu kaki fitnah kaki batu api... Dah itu pilihan dia tapi sekurang kurangnya bila ada undang2. Ni dikuatkuasakan merekabyang jahil mcm kamu ni tahu takut...maklumlah kalau fitnah orang tanpa bukti hukumnya sebat sampai mampus kan bagus

Anonymous said...

Tak payah sibok RUU355 tu..jaga RUU babi kamu tu..nanti susah nak jadi negeri babi terbasar...hahaha kokkokkok

Anonymous said...

RUU babi tu adil ke..semua diternak di kaw melayu islam...
Cer cadangkan ternak kat singapo cina ramai nak makan..hahaha

Anonymous said...

En. Ted Manoff, isu yang dibincangkan di sini adalah isu mengenai RUU 355, bukannya isu Tun Dr. Mahathir, bukannya isu DAP, jadi sila jawap apa yang saya tanya, apakah kamu setuju dengan pendirian saya supaya pelaksanaan RUU 355 itu hendaklah tidak mengira darjat ciptaan manusia, tetapi hendaklah adil berdasarkan syariat Allah.

Saya pernah dengar satu ceramah oleh seorang ahli agama, dia kisahkan di zaman Bani Umaiyah, sebuah kerajaan dinasti yang pertama dalam sejarah Islam, raja yang pertama Dinasti Umaiyah ini iaitu Muawiyah bin Abu Sufyan, selama tiga kali dalam khutbah menyatakan bahawa "harta negara adalah milik kami, yakni milik pemerintah, harta rampasan perang juga adalah milik kami, yakni milik pemerintah, jika ada sesiapa di kalangan kamu, yakni rakyat, mengambil harta itu, maka nescaya kami, yakni pemerintah akan hukum kamu dengan hukum Allah".

Kali pertama beliau berkhutbah, tak ada siapa yang menyanggah, kali kedua beliau berkutbah mengenai perkara yang sama, tak ada sesiapa yang menyanggah juga, tetapi kali ketiga beliau berkhutbah dengan ucapan sedemikian, ada seorang anak muda bangun menyanggah dengan menyatakan bahawa berdasarkan Al-Quran, harta adalah milik Allah, harta negara adalah amanah Allah kepada pemerintah, dan rakyat mempunyai bahagian di dalam harta tersebut, demi Allah, pada minggu hadapan, dan minggu-minggu seterusnya, kami tidak akan membiarkan tuan mengulangi perkara ini.

Orang ramai yang mendengar ucapan anak muda tadi terdiam, semua bimbang apa tindakan yang akan diambil oleh Muawiyah, raja Dinasti Umaiyah terhadap anak muda itu, tetapi selepas ucapan anak muda itu, Muawiyah meneruskan khutbahnya, selesai sahaja khutbah, Muawiyah turun dari mimbar dan mendapatkan anak muda tersebut, Muawiyah memeluk anak muda tersebut dan mengucapkan terima kasih.

Muawiyah berkata bahawa dia pernah mendengar Rasulullah bersabda bahawa akan datang di kemudian hari selepas Baginda, zaman di mana pemimpin yang boleh berbicara, berpidato, berkata macam-macam, tetapi orang yang mendengar apa yang pemimpin itu kata semuanya diam tidak menyanggah apa yang salah dicakapkan oleh pemimpin itu, maka di hari kiamat kelak, pemimpin yang bercakap sesuka hati itu dan orang yang diam semasa pemimpin itu bercakap sesuka hati itu, akan melompat-lompat di dalam neraka sebagaimana beruk-beruk melompat di dunia ini.

Bersambung ..................

Anonymous said...

Sambungan..............

Muawiyah meneruskan bicaranya bahawa dia hanya menguji rakyatnya, dan dia bersyukur kerana ada rakyat yang berani sanggah kata-kata dia yang tak betul itu menunjukkan dia bukanlah orang yang akan melompat-lompat dalam neraka seperti beruk, dan orang yang menyanggah itu juga tak akan melompat-lompat dalam neraka seperti beruk.

Berdasarkan kisah ini, kita perlu jujur, kita perlu ikhlas, apa yang betul kita sokong, apa yang tak betul kita perbetulkan menjadi betul, bukannya biarkan perkara yang salah tanpa ditegur kerana dia tu VVIP, dia tu menteri, dia tu raja, dia tu sultan, maka jika kita membiarkan perkara mungkar tanpa ditegur, maka kita juga akan menerima dosa akibat membiarkan kemungkaran tanpa sebarang pencegahan.

Sebagaimana hukum dan undang-undang juga, perlu ditegakkan tanpa kira darjat ciptaan manusia, kalau orang biasa kena rotan secara syarie 40 kali sebab minum arak, maka orang yang darjat ciptaan manusia sebagai VVIP, tak kira la menteri ka, raja ka, sultan ka, dato ka, tan sri ka, pun kena rotan secara syarie 40 rotan juga kalau minum arak.

Tak boleh ada beza membeza dalam melaksanakan hukuman syariah, kerana kalau ada beza membeza dalam pelaksanaan hukuman, maka sila kaji balik, undang-undang yang digubal itu ikhlas kerana Allah atau ada unsur-unsur yang membohong kepada masyarakat.

Ini yang saya minta, nak buat undang-undang syariah tu, biarlah ikhlas kerana Allah, bukannya kerana nak main politik, kerana kalau nak politik tu politiklah, jangan sampai agama dijadikan alat politik untuk menang pilihanraya pula.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 10:21:00 AM, saya pun faham bahawa RUU itu untuk orang Islam sahaja, saya tak pernah kata pun nak hukum Cina atau India yang bukan Islam mengikut RUU 355 itu.

Apa yang saya jelaskan dari awal adalah pelaksanaan RUU 355 itu hendaklah ikhlas kerana Allah, pelaksanaannya hendaklah menyeluruh tanpa membezakan darjat ciptaan manusia kepada mana-mana kelompok manusia, itu yang saya tegaskan.

Saya mahu tak kira la rakyat biasa ke, tokey besar ke, menteri ke, perdana menteri ke, kerabat diraja ke, sultan ke, raja ke, selagi dia beragama Islam, hendaklah dilayan seadilnya berdasarkan RUU 355 itu, tak boleh la ada pilih kasih, hanya orang biasa sahaja kena hukum ikut RUU 355, tetapi geng VVIP diberikan bermacam-macam kelonggaran pula.

Kamu patut faham apa yang saya bahaskan, bukannya menghentam saya kerana melihat saya adalah ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia tanpa menilai apa yang saya bahaskan.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Ted Babi Manoff

Anonymous said...

Wah panjangnya..malas nak baca..oklah..cap bunga raya..saya sokong..Ruu355 ni dikenakn ke atas semua orang yang beragama Islam sahaja tak kiralah mereka tu cina Islam.. India Islam..Iban Islam.. Murut ke.. Janji Islam...tapi..nak tanya ni..Presiden Cap Bunga raya si sembab tu yang patut kamu... Korbankan sbb skandal dgn Asoh Nika Gee....kamu wakil cap hunga raya dibuk pasal MCa yang presiden kamu...tu apa cerita.. Dah ckp jgn sibuk hal Bn...presiden kau tu..lagi...teruk..menggatal dgn bini orang berpuluh tahun... Kau tak nampak ke atau buat2 bodoh...so kau uruskan presiden kau tu dulu dah tu baru kau boleh sibuk hal Ruu tu..Vvip ke..tukang sapu sampah ke...kalau ada bukti memang kenalah.. Tak kira kau anak raja ke... Anak menteri ke...si sembab ke...tapu satu jer undang2 ity berjaya jika ada bukti tanpa bukti susah..tapi ingat malsikat kiri kanan mencatit.. Di dunia kau lepas di akhirat..belum tentu..

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 10:43:00 AM, kamu ada bukti sahih ka yang Tan Sri Muhyiddin ada melakukan perbuatan maksiat dengan Nika Gee?

Berdasarkan hukum syarak, menuduh sesorang melakukan zina tanpa sebarang bukti, maka perlu dihukum sebatan secara syarie sebanyak 80 sebatan.

Saya tidak membela mana-mana orang yang melakukan maksiat, jika yang menuduh ada bukti, dipersilakan untuk membawa kes ini ke mahkamah dan sila bentangkan bukti anda di mahkamah untuk diadili.

Mengapakah kamu panas sangat apabila saya meminta supaya undang-undang syariah berdasarkan RUU 355 ini pelaksanaannya hendaklah menyeluruh tanpa mengira darjat ciptaan manusia?

Jika kamu benar-benar jujur untuk menegakkan hukum syariah ini, maka sudah tentu kamu menyokong apa yang saya utarakan itu, bukannya mengutuk saya tanpa ketahuan punca pula.

Kebimbangan saya bahawa RUU 355 ini dijadikan sebagai alat untuk berpolitik ada asasnya berdasarkan kelakuan kamu ini, jadi janganlah mempergunakan agama untuk politik, kerana politik itu sebahagian dari agama, dan politik sewajarnya digunakan untuk kepentingan agama, bukannya agama diperalatkan untuk kepentingan politik.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Hoi Mohd Faiz pekasam jemu la kau punya bahas ...elokla kau
duduk dalam kelompok hearsay anguk2...Blog CTS untuk santai2
aja..gurau2...garu2...

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 10:43:00 AM, adakah kamu bersetuju pelaksanaan RUU 355 ini adalah menyeluruh tanpa mengira darjat ciptaan manusia samada seseorang itu rakyat biasa, golongan VVIP, golongan VIP, sultan, raja, kerabat Istana, apakah kamu setuju pelaksanaan RUU 355 selaraskan tanpa ada pilih kasih? Maka selagi seseorang itu beragama Islam dia hendaklah tertakluk kepada undang-undang ini tanpa mengira darjatnya.

Sila beri penjelasan anda.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BESATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 11:08:00 AM, apa yang jemunya pula? Sila berikan pendirian kamu, tak payah nak putar belit sana sini la, nak buat sesuatu tu biarlah ikhlas kerana Allah, bukannya nak bermain politk sampai memperdagangkan agama, kerana kamu kena ingat kamu bertanggungjawab atas yang apa kamu lakukan.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagain Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Hilang selera aku nak membaca masuk budak pekasam ni...

Anonymous said...

Saya menantikan pembentangan RUU 355 di mana ahli parlimen BN sendiri menyokong supaya pelaksanaan RUU 355 ini adalah menyeluruh kepada semua lapisan masyarakat tanpa mengira darjat ciptaan manusia.

Apakah ahli-ahli parlimen BN yang beragama Islam akan ikhlas memperjuangkan RUU 355 ini kerana Allah atau mereka sanggup memperdagangkan agama untuk kepentingan politik dengan rakyat dikelirukan dalam isu ini, kini sudah dua kali penggal persidangan parlimen ditangguhkan perbahasan mengenai RUU 355 ini, kali ni beri alasan pindaan pula.

Pelik la, 6 bulan sebelum ini, beri alasan tak sempat bahas, sekarang beri alasan perlu pindaan pula, dalam tempoh 6 bulan sebelum ini, pasal apa tak fikir pasal pindaan tersebut? Pasal esok hari akhir sidang parlimen, kemudian hari ini baru nak sibuk nak pinda, 6 bulan lalu pasai apa tak pinda?

Sewajarnya, Datuk Seri Hadi Awang perlu memberikan penjelasan, mengapakah tetiba sahaja nak pinda, sebelum ni pasai apa tak pinda?

Saya bukanlah nak menuduh, tetapi apa yang berlaku mengenai isu RUU 355 ini adalah tak lebih dari nak bermain politik untuk terus mengumpan orang ramai supaya mempercayai PAS dan BN.

Dari segi PAS, mereka gunakan isu RUU 355 ini untuk tunjukkan kepada ahlinya bahawa PAS masih perjuangkan Islam, di pihak BN pula, untuk mengelakkan perbalahan serius dalam parti komponen di mana jika dibahaskan parti seperti MCA, MIC, Gerakan, dan parti komponen di Sabah dan Sarawak awal-awal lagi menentang, malahan Liow Tiong Lai Presiden MCA mengugut akan meletakkan jawatan jika usul RUU 355 ini diluluskan.

Sangat memalukan dan amat menyedihkan apabila agama didagangkan untuk kepentingan politik.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 11:19:00 AM, kalau hilang selera tak payah baca, malahan lebih elok tak payah komen.

Bila kamu komen, ini menjelaskan kamu dah sentap dengan apa yang saya komen itu, apa yang kamu nak sentap sangat, kerana saya komen perkara yang benar, bukannya suka-suka hati saya komen itu dan ini.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Kalau diikutkan berdasarkan artikel oleh Khairul Ryezal Cucu Tok Selampit ini, sebelum ini sudah tiga kali pindaan terhadap Rang Undang-Undang Mahkamah Syariah, kesemuanya di zaman Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri iaitu pada tahun 1984, 1989, dan 1997 di mana pindaan tersebut adalah untuk meningkatkan hukuman melibatkan kesalahan jenayah syariah.

Berdasarkan perkara ini, kerajaan di zaman Tun Dr. Mahathir adalah prihatin kepada perundangan Islam hingga melakukan tiga kali pindaan untuk memartabatkan undang-undang syariah di negara ini.

Apa yang lebih menarik adalah parti-parti dan ahli parlimen yang bukan Islam tiada masalah dengan penambahbaikan undang-undang syariah di zaman Tun Dr. Mahathir menjadi Perdana Menteri itu.

Tetapi mengapakah sekarang ini payah sangat nak pinda, sebelum ni alasan tak cukup masa untuk bahas, 6 bulan kemudian bila dah boleh bahas, PAS pula selaku pihak yang membawa usul, hari ni hari terakhir persidangan, maka hari tu juga nak buat pindaan terhadap usul mereka, pasai apa jadi macam ni, apakah PAS serius dalam isu RUU 355 ini atau sekadar main tarik tali supaya isu ini tergantung supaya isu RUU 355 ini boleh dijadikan modal dalam kempen PRU 14 kelak?

Berdasarkan apa yang berlaku, terlalu banyak sangat main tarik tali dalam isu ini hingga akhirnya sudah dua penggal persidangan parlimen isu RUU 355 ini ditangguhkan, perkara ini adalah tidak sihat kerana boleh mencetuskan pelbagai polemik di kalangan masyarakat, tetapi pihak PAS dan BN seolah-olah selesa dengan perkara ini seperti suka perkara ini tergantung dan mencetuskan polemik di kalangan masyarakat.

Tindakan PAS dan BN dalam isu RUU 355 ini adalah tidak wajar kerana sanggup membiarkan perkara ini tergantung hingga merosakkan masyarakat yang terus berbahas perkara ini secara pemahaman mereka sendiri tanpa berdasarkan apa yang sebenarnya yang diusulkan itu.

Sudah-sudahlah main tarik tali dalam isu ini, nak bentang usul RUU 355 itu, bentang lah, buatlah dengan jujur kerana Allah, bukannya untuk main politik, kerana rancanglah macam mana pun untuk menang pilihanraya, kena sedar juga, Allah jua adalah sebaik-baik perancang dan niat yang tak elok tidak akan diredhai.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Berdasarkan apa yang berlaku sekarang ini, dengan pelbagai masalah yang melanda negara ini, dengan sikap parti politik seperti PAS dan BN yang tidak serius dalam isu RUU 355 ini, maka sewajarnya rakyat menolak PAS dan BN dalam PRU 14 yang akan datang kerana mereka lebih suka bermain politik, bawa usul mengenai RUU 355, lepas tu hari terakhir parlimen bersidang, dibuat pindaan pula dan tunggu lagi 6 bulan lagi parlimen bersidang untuk bahas, apa cerita semua ini, sebelum ini pun di penggal parlimen yang sebelum ini usul yang sama juga dibawa, tak jadi bahas tak cukup masa, dalam tempoh 6 bulan, pasal apa tak dikaji, tak dibuat apa-apa pindaan? Apakah PAS serius atau main-main dalam isu RUU 355 ini?

Dalam isu kerajaan pula, dengan kenaikan kos sara hidup yang melampau, dengan ekonomi yang merudum dengan teruk, maka suatu peralihan kerajaan kepada kerajaan yang baharu perlu dilakukan.

Rakyat perlu jelas bahawa kerajaan yang ada sekarang ini banyak menjalankan dasar pemerintahan yang merosakkan negara ini serta menyusahkan rakyat.

Untuk membetulkan perkara ini, maka dalam PRU 14, rakyat kena tukar kerajaan, undilah Parti Pribumi BERSATU Malaysia dan parti-parti pembangkang lain untuk membentuk kerajaan baharu selepas pengumuman keputusan PRU 14 kelak.

Kita perlukan kerajaan baharu yang lebih bertenaga, untuk membetulkan segala masalah yang berlaku di dalam kerajaan sekarang ini. Negara kita perlu diselamatkan.

Undilah Parti Pribumi BERSATU Malaysia dan parti-parti pembangkang, kecuali PAS yang kini lebih suka bersekongkol dengan UMNO dan banyak bermain wayang politik.

Rakyat Malaysia sekalian, anda mampu mengubah keadaan negara kita yang kucar kacir dan caca marba dalam pemerintahan dan dasar ekonomi kini, anda mampu lakukan perubahan untuk Malaysia yang lebih baik, buatlah keputusan, tanamkan di dalam pemikiran bahawa semasa PRU 14, undi anda adalah untuk Parti Pribumi BERSATU Malaysia dan rakan-rakan gabungan.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

ted manoff said...

Terbaiiiikkkkk...👍✌terdiam terus caii2 mappadulung..kihkih😃😄😅

Anonymous said...

Bukan terdiam..terlelaplah...memang tak ada bukti tapi bekas laki asoh nika tu dah buat akuan bersumpah yang mengatakan si sembab tu menggatal dgn bini dia..nak bukti apa lagi...cuba kau tanya si sembab tu dengar dengar dia dah bernikah dgn asoh tu..kat luar negara cer kau tanya..kita orang ni malasnak layan csp bunga raya kau sbb kita orang ni tak suka menyibuk..tp cubalah ksu tanya tak pun suruh si sembab sumpah laknat..ada berani...dia kan anak tok guru...tobat lahum banyaklsh cikadak dia nak mengelak mcm raja liwat..tak pelah..kami pun bukan heran sangat si sembab ni yerlah..ahli cap bunga raya ni..entahlah dah berapa puluh ratus ribu agaknya... Orang melayu dan Islam tak bodoh dan bangang wahai sedara..so simpan simpanlah sikit bangang tu ok

Anonymous said...

Sendri copy paste pastu sndri komen...kahkahkah... Taktik lapuk ted babi kentot...

Dah lantik pm baru ke belum..??
Lembu 1 jota dh jumpa le belum..??
Kikikiki

Anonymous said...

Macam kau la...post komen bodoh.. Tin kosong ok lagi dari tong taik babi...kikikiki

Anonymous said...

Merapu je geng babi ternak ni.. Parti cap bunga dah berapa jota ahli..??

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 1:20:00 PM, astaghfirullah hal azim, apa dah jadi ni?

Isu di sini adalah apakah pendirian sebenar UMNO dan parti-parti komponen Barisan Nasional dalam isu RUU355?

Malahan apakah pendirian PAS dalam isu RUU 355 ini? Mengapakah tetiba sahaja di hari akhir persidangan parlimen bagi penggal baru-baru ini dibuat pindaan, sedangkan 6 bulan sebelum itu, di mana RUU 355 ini dikatakan tak sempat nak bahas, pasai apa tak buat pindaan? Takkan PAS hanya tersedar sehari sebelum hari akhir penggal parlimen baru-baru ini pasal pindaan itu?

Dalam isu berapa juta ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia, itu tak ada kena mengena, isunya di sini adalah apakah pendirian sebenar UMNO dan parti-parti komponen BN serta PAS dalam isu RUU355 ini, apakah ikhlas nak memartabatkan hukum syariah ini kerana Allah, atau nak bermain wayang politik?

Ini yang perlu diperjelaskan.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Sila merapu kat blog pakatan ye.. Ckupkan dlu ahli cap bunga 1 jotaa ye... Kikikiki

Anonymous said...

Tu dia cakap pung pang pung pang Ruu 355 biaq dikenakan kepada semua tak kira darjat tak kira usia.. Tang kena presiden.. Cap bunga raya tang kena hidung sendiri pandai beri bukti tahupun nak bukti...so yg geng kau orang fitnah Pm Najib merompak duit rakyat buktikanlah..when.. How much and how..cerita fitnah Najib ni dah hampir 2 tahun tak kanlah bukti tak dapat dikumpulkan lagi..pasal si sembab kau tu..nanti bila tiba waktu nya kes penceraian asoh nika gee tu..kau tengoklah bukti apa bekas laki dia stanley tu tunjuk kat mahkamah.. Dengar cerita asoh nika gee offer bekas laki dia rm20 juta utk tutup kes..maklumlah si sembab kan banyak duit Bes1 net..kan...lantaklah kalau Allah nak bukak aib si sembab tutuplah mcm mana pun.. Bakal terlondeh dan terburai jugak...so..ingatlah...Allah tu ada

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 1:03:00 PM, akuan bersumpah tu boleh jadi bukti yang sahih ka? Pasai apa hanya akuan bersumpah tetapi tidak difailkan kes berkenaan di mahkamah?

Tak kisahlah kamu nak kata saya bodoh ka apa ka, itu hal saudara, kerana saya rasa saya tak bodoh pun, mungkin saudara yang bodoh kot.

Sekarang Tan Sri Muhyiddin sudah tiada apa-apa jawatan dalam kerajaan, maka sila bawa kes ini ke mahkamah.

Tetapi macam biasa la, mana berani kerajaan Najib Razak nak bawa kes ini ke mahkamah, kerana macam isu tuduhan bahawa Tun Dr. Mahathir sorok emas 20 ribu tan di Itali dan harta yang disorok oleh Tun Dr. Mahathir di luar negara kononnya sebanyak USD 1 trilion, sampai ke sudah tak ada pun kes difailkan terhadap Tun Dr. Mahathir, kerana Bank Negara sudah tentu ada bukti jika Tun Dr. Mahathir melakukan perkara sedemikian, malahan arkib negara sudah tentu ada bukti mengenai perkara ini, pasai apa tak bawa kes ini ke mahkamah?

Sebab semuanya adalah wayang BN untuk memburukkan kepimpinan tertinggi Parti Pribumi BERSATU Malaysia, sikit-sikit skandal seks, lepas tu tuduh ambik duit negara bagai, tetapi bila diminta bukti tak ada, sekarang BN berkuasa, boleh dapatkan bukti dengan mudah, tetapi bila takut nak kemukakan bukti, jelas bahawa BN hanya membohong untuk memburukkan pihak yang menjadi penentang mereka sahajalah.

Saya sendiri pun tak mustahil jika satu hari nanti kerana banyak sangat mengkritik BN, nanti tak pasal-pasal keluar cerita saya ada skandal seks, saya buat benda salah itu, saya buat benda salah ini, kerana nak burukkan reputasi saya, sedangkan hanya sekadar tuduhan, bukti tak ada sebab saya tak terlibat dengan perkara itu semua.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 1:34:00 PM, siapa yang merapu? Komen saya sarat dengan fakta, kamu pula lihat komen kamu tu, merapu tak tentu hala.

Jika kamu ni salah seorang ahli cybertrooper UMNO di bawah kelolaan Ahmad Maslan, sia-sia sahajalah UMNO membayar orang seperti kamu ini elaun untuk beri komen jika komen kamu ni lebih rendah tarafnya dari sampah.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Sarat dgn fakta..?? Kikikiki... Lembam btul la dia ni..

Anonymous said...

Tongong bin biol rupanya budak ni...tgok dia tadi ckp..Mca.. Dah tu melalut ke Vvip.. Tukang sapu sampah..dah tu melalut pulak..ke Umno...rupanya ahli cap bunga raya ni biol.. Wei..klau Umno tak setuju Ruu 355 tu kenapa Ahmad Zahid buat sidang khas utk bicarakan hal ni..sekarang tak sempat nak bahas sbb geng kau beruk mak yeh mcm Dap dan Pan tak faham2. Yang usulkan. RUU TU PAS so hadi awang yang nak bawa usul tu ke tahun depan.takan Umno pulak terhegeh hegeh...kita orang ni ada maruah bukan mcm ahli parti cap bunga...

Anonymous said...

Takat komen panjang2 mcm karangan budak tingkatan 3 pastu ckp sarat dgn fakta baik ko masuk tong angkat sndri la..

Anonymous said...

Sorry.. Kita orang ni bukan mcm kau..kita orang ni berjuang Kerana Allah...free of charge sebenarnya diaorang ni dah malu..presiden cap bunga mereka terpalit skandal menggatal dgn bini orang..Dah tu Ruu 355 diriuhkan..Ruu Babi..menikus..mcm tikus mondok....

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 1:48:00 PM, sila beri hujah, kalau merapu tak tentu hala, siapa pun boleh buat.

Sila jawab la apa yang saya bangkitkan, bukannya merepek tak tentu hala pula.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 1:46:00 PM, kalau sekadar buat sidang khas untuk bicarakan hal ini, pasal apa tetiba sahaja Hadi Awang buat pindaan selepas itu? Apakah perkara ini benar-benar mahu dilaksanakan atau sekadar wayang politik untuk mengelirukan masyarakat?

Pelik la, kalau kerajaan lihat ada isu dalam RUU 355 perlu dibuat pindaan, pasal apa Zahid Hamidi atau Najib tidak jumpa dengan Hadi Awang 6 bulan yang lalu selepas RUU 355 itu tidak dapat dibahaskan kerana tak cukup masa?

Malahan jika kerajaan ada komitment untuk menyokong RUU355 itu, pasal apa RUU itu diketepikan perlahan-lahan, daripada usul no. 4, kemudian jadi no. 7, lepas tu tak boleh bahas langsung apa cerita?

Orang bodo boleh lah kamu kamu nak tipu, sudah-sudahlah nak putar belit, jawab isu, tak payah nak merapu tak tentu hala.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 1:51:00 PM, betul ke berjuang kerana Allah? Jangan di hati lain, tetapi komen lain pula, kerana bila kau dah babitkan Allah dalam isu ini, maka kau perlu tanggung kesan dan akibatnya jika apa yang dihati kau lain tetapi apa yang kau komen lain itu.

Dalam isu kes skandal seks yang dituduhkan kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin, pasal apa tak ambil tindakan jika betul ada Tan Sri Muhyiddin Yassin buat perkara yang salah?

Macam tuduhan kononnya Tan Sri Muhyiddin Yassin songlap duit dalam program BestriNet, sekarang ni Tan Sri Muhyiddin tak ada kuasa, kerajaan Najib ada akses terhadap dokumen kerajaan, sila tangkap dan hadapakan Tan Sri Muhyiddin ke muka pengadilan kalau benar dia buat perkara salah.

Tak payah la nak putar sana sini, tapi bukti tak ada asyik tuduh itu dan ini.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Kepada Datuk Ahmad Maslan selaku Ketua Unit Media Siber UMNO, sila semak dan buat penilaian terhadap kualiti cybertrooper UMNO ni bila mereka memjawab isu-isu yang dibangkitkan, bukan apa, banyak sangat komen merapu, kualiti macam sampah, komen merapu ke laut, kalau beginilah kualiti cybertrooper UMNO, buang duit betul la kalau UMNO bayar mereka ni upah.

Ada la juga mengaku kononnya buat ikhlas kerana Allah, tak tau la betul ke tidak, kalau betul tu tak apa la, tapi kalau dia dibayar duit dan buat kerana duit, tetapi mengaku kata ikhlas kerana Allah, hat tu dia tanggung sendiri la.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Beza bila kita melakukan perkara yang betul dengan melakukan perkara yang salah adalah bila kita buat perkara yang betul, maka penjelasan kepada perkara tersebut adalah konsisten sepanjang masa, tetapi kalau buat perkara salah, maka penjelasan akan jadi caca marba dan bertentangan antara satu sama lain.

Saya bagi contoh la, dalam isu penentangan Tun Dr. Mahathir terhadap perilaku Datuk Sri Mohd Najib mengenai isu 1MDB, RM 2.6 bilion dan urusan pentadbiran negara, penjelasan Tun Dr. Mahathir adalah jelas dan konsisten.

Tetapi dari segi penjelasan pihak kerajaan pula, tunggang terbalik sana sini, macam isu RM 2.6 bilion, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi kata wang itu derma dari kerajaan Arab Saudi kepada kerajaan untuk melawan IS dan kerana Malaysia mengamalkan ahli sunnah wal jamaah, tetapi Datuk Aziz Kaprawi Timbalan Menteri Pengangkutan / MP Sri Gading pula kata RM 2.6 bilion itu adalah derma kepada UMNO untuk melawan Yahudi dan DAP, apa yang peliknya adalah jika derma itu kepada kerajaan atau kepada UMNO sekalipun, mengapakah wang itu dimasukkan ke dalam akaun peribadi Datuk Seri Mohd Najib, dan mengapakah Datuk Seri Mohd Najib sesuka hati memulangkan sebahagian besar wang itu kepada penderma sedangkan itu didermakan kepada UMNO atau kerajaan mengikut kata Datuk Seri Ahmad Zahid dan Datuk Aziz Kaprawi.

Saya dari awal fokus dengan komen saya kerana saya berhujah dengan jujur dan tidak putar belit, tetapi lihatlah hujah-hujah cybertrooper UMNO, mereka merapu tak tentu hala, bila tak boleh jawab, mereka memaki hamun saya pula dengan kata-kata kesat.

Itu hal mereka la, tetapi rakyat boleh menilai mana yang betul, mana yang salah.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Ko gi cakap dengan dia sendri la.. Kikikiki...

Anonymous said...

Mengantuk la baca komen kau ni.. Isi tarak.. Level macai parti cap bunga nak tunjuk pandai.. Alahai.. Ahli je pn.. Lagak mcm ahli majlis tertinggi... Kahkahkah

Anonymous said...

Cybertrooper umno..? Sori la beruk.. Kitaorg bkn cybertrooper.. Just rakyat biasa yg benci dgn sgala mcm fitnah yg x jemu2 org mcm ko ni tabur..

Anonymous said...

Org jnis mcm ko ni bg jawapan or penjelasan bribu kali pn ko takkn terima... So..? Ape lg yg ko nk..? Lebih baik ko ckupkan dlu ahli cap bunga tu 1 jota dlu..kikikiki.. Gi sembang sesama geng cap bunga tu..

Anonymous said...

MCA ulangi ikrar tolak RUU355 depan Najib


Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai hari ini berkata parti itu akan menolak rang undang-undang persendirian dibawa presiden PAS yang mahu meningkatkan tahap hukuman mahkamah syariah.

Kenyataan Liow itu dibuat ketika mesyuarat agung tahunan ke-63 MCA di Kuala Lumpur.

Lebih menarik ikrar itu dibuat di depan Presiden Umno Datuk Seri Najib Razak yang masih berteka-teki mengenai pendirian mereka terhadap rang undang-undang berkenaan.

Kata Liow cadangan dibawa Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu bercanggah dengan dasar penubuhan Malaya yang perlembagaannya disokong MCA.

"Kita mesti hormat dan mematuhi sistem sedia ada. Kita akan menentang keras, sebulat suara dan tanpa soal, sebab (hudud) bercanggah dengan perlembagaan persekutuan," katanya.

Beliau yang juga menteri pengangkutan berkata komuniti Cina di negara ini sangat bimbang dengan cubaan PAS melaksanakan hukum hudud yang didakwanya akan menyebabkan sistem perundangan terbahagi kepada dua.

Bagaimanapun dalam ucapannya selepas itu Najib tidak menyentuh langsung tentang rang undang-undang Abdul Hadi untuk meminda Akta 355 atau bantahan MCA itu.

Rang undang-undang itu didakwa PAS untuk memperkasa mahkamah syariah, dan dibawa ke Dewan Rakyat selepas diluluskan sebulat suara oleh DUN Kelantan tahun lalu.

Ironinya langkah itu dibantu oleh sebuah jawatankuasa teknikal yang ditubuhkan dengan kerjasama Putrajaya dan kerajaan negeri.

Rang undang-undang itu - jika diluluskan - bakal membatalkan kekangan pusat untuk pelaksanaan hukum hudud di peringkat negeri.

Liow juga berkata PAS memperoleh kedudukan, kuasa dan pengaruh dengan bantuan daripada DAP.

Katanya PAS tidak pernah memenangi sebarang kerusi DUN di Selangor sepanjang tempoh 1978 hingga 2004.

"Bagaimanapun pada 2008 PAS tiba-tiba memenangi lapan kerusi dengan sokongan DAP. Lebih teruk pada 2013 PAS memenangi lebih banyak kerusi. Sekarang mereka ada 15 kerusi.

"Kita boleh lihat hari ini walaupun mereka tidak berada dalam satu pakatan, DAP masih bekerjasama dengan PAS dalam kerajaan Selangor," katanya.

Anonymous said...

Lagi banyak cybertrooper UMNO nak membohong, lagi banyak terbongkar pembohongan mereka itu.

Apa yang jelas adalah RUU 355 ini dijadikan alat oleh UMNO dan PAS untuk mengumpan orang-orang Melayu supaya menyokong mereka.

PRU 14 nanti satu sahaja caranya, berikan undi anda kepada calon Parti Pribumi BERSATU Malaysia dan rakan-rakan gabungan supaya Parti Pribumi BERSATU Malaysia boleh menang pilihanraya bersama rakan-rakan gabungan untuk membentuk kerajaan baharu di negara ini.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Macai2 umno dibayar untuk merapu...kokok tak ada fakta...

Anonymous said...

Jika benar MCA, MIC, Gerakan, PPP, dan parti dari Sabah dan Sarawak di dalam komponen Barisan Nasional menerima RUU 355 itu, maka dalam Perhimpunan Agung UMNO kelak, sila adakan sidang media di PWTC untuk memberikan jaminan bahawa mereka menerima RUU 355.

Tak payahlah UMNO dan parti komponen dalam BN nak putar belit sana sini, hingga Hadi Awang Presiden PAS pun terbelit sampaikan tetiba sahaja Presiden PAS itu pada hari terakhir sidang parlimen baru-baru ini, buat pindaan terhadap RUU 355 ini hingga menyebabkan usul itu tidak dapat dibentangkan dan tidak dapat dibahaskan dalam sidang parlimen yang baru berakhir minggu lepas.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Persoalan menarik memerlukan jawapan....lks akan bentangkan ruu355? sepertimana mat pkr bentangkan ruu babi kat penang yg secepat kilat...chap bunga ni bile diterima ph dlm pakatan?..setiap ruu apatah lagi diusulkan secara persendirian perlukan pembacaan kali pertama,kedua dibahaskan diundikan sebelum diluluskan...

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 2:48:00 PM, bila tak boleh jawab, tak payahlah merapu sampai macam ni pula.

Dalam isu RUU 355, saya pun tau itu usul persendirian yang memerlukan bacaan kali pertama, kedua, dan diundi sebelum diluluskan.

Persoalannya kini adalah apakah pendirian UMNO dan parti komponen Barisan Nasional mengenai isu RUU 355 ini?

Begitu juga, pasal apa Presiden PAS tetiba sahaja pada hari terakhir sidang parlimen membuat pindaan hingga menyebabkan usul itu tidak boleh dibentangkan pada sesi parlimen yang baru berakhir pada minggu lepas?

Lebih pelik lagi adalah pindaan itu dibuat selepas perjumpaan dengan UMNO dalam sidang tertutup.

Sila jawab isu, tak payah la merapu tak tentu hala pula.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Putar selagi boleh...kikikiki..

Anonymous said...

Saya putar lagi halim... Wang besar..wang besar...1 jotaaa..kikikiki

Anonymous said...

Adenan arahkan MP Barisan Sarawak tolak RUU Hadi Awang
Oleh Hamzah Ali - November 24, 2016



KUCHING:  Ketua Menteri Tan Sri Adenan Satem mengarahkan Ahli-ahli Parlimen Barisan Nasional  (BN) Sarawak, termasuk yang beragama Islam supaya menolak usul Rang Undang-Undang (RUU) Persendirian oleh Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai pindaan Akta Mahkamah Syariah.

Presiden Sarawak United People’s Party (SUPP) Datuk Dr Sim Kui Hian berkata, parti komponen  BN  tidak akan menyokong RUU itu yang akan dibaca untuk kali kedua pada minggu ini.

Dr Sim bersama-sama dengan Timbalan Ketua Menteri  Datuk Amar Douglas Uggah Embas, Datuk Amar Abang Johari Tun Openg dan Tan Sri James Masing bertemu dan berbincang dengan Adenan pada persidangan DUN, Rabu.  

Pada Jun lalu, Setiausaha Agung Barisan Nasional (BN) Sarawak,  Datuk Dr Stephen Rundi berkata, arahan telah dikeluarkan kepada semua Ahli Parlimen BN untuk mengundi menolak kelulusan rang undang-undang kontroversi tersebut.

RUU yang dibentangkan oleh Hadi di Parlimen bertujuan untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 berkaitan dengan had jumlah hukuman.

Anonymous said...

Anon 2.43 mengidam isap kok ke..? Kikikiki.. Tak guna bagi fakta pada hanjing yang tengah kunyah tulang...kikiki

Anonymous said...

Timbalan Perdana Menteri, Ahmad Zahid Hamidi mengumumkan satu perhimpunan besar-besaran akan diadakan pada 4 Disember ini bagi menzahirkan keprihatinan berhubung isu Rohingya.

Tarikh dan masa perhimpunan itu dilaporkan akan diumumkan kemudian.

Katanya, perhimpunan itu akan dihadiri oleh Perdana Menteri, Najib Razak serta beberapa pemimpin lain yang antaranya ialah Presiden Pas, Hadi Awang.

Sehubungan itu, Zahid turut menggesa pemimpin daripada parti-parti politik lain untuk turut sama menyertai perhimpunan tersebut.

Masalahnya, cukupkah sekadar berhimpun saja? 

Bukankah sebagai sebuah kerajaan yang sedang berkuasa, ada wang dan banyak kemudahan, Najib seharusnya sudah melakukan tindakan-tindakan tertentu untuk membantu umat Islam Rohingya yang sedang dizalimi itu?

Apa bantuan untuk mereka dan kepada pelarian yang sudah dihulurkan oleh kerajaan setakat ini?

Sudahkah nota bantahan dihantar kepada Kedutaan Myanmar atau adakah Dutanya telah dipanggil oleh Wisma Putra untuk Malaysia menyuarakan bantahan secara rasmi?

Kenapa Malaysia tidak mengambil langkah proaktif lain seperti menyekat kemasukan pekerja asing Myanmar yang sudah berlambak-lambak di negara kita?

Mengapa akhirnya berdemo juga yang jadi pilihan? 

Tidakkah baru-baru ini pelbagai NGO sudah pun mengadakan demo yang sama di depan Kedutaan Myanmar?

Selepas berdemo nanti, apa tindakan seterusnya sedangkan permintaan banyak pihak agar membatalkan perlawanan bola pun tidak diendahkan oleh kabinet?

Kemudian kenapa cepat-cepat diumumkan gandingan Najib dan Hadi Awang telah bersetuju menyertai perhimpunan itu?

Tidakkah ia menampakkan perhimpunan besar-besaran 4 Disember itu lebih bernawaitu politik untuk meneruskan agenda membuai hati rakyat selepas Akta 355, berbanding keikhlasan sebenar untuk membantu umat Islam Rohingya itu? (SH 27/11/2016).

Anonymous said...

Anon Sunday, November 27, 2016 3:06:00 PM, mentaliti perangai UMNO terserlah pada diri kamu.

Bila tak boleh jawab isu, merapu tak tentu hala.

Sedarlah semua.

Salam perjuangan A Ba Ta,

Ikhlas daripada,

Mohamad Faiz Hamzal Ismail
Ahli Parti Pribumi BERSATU Malaysia
Bahagian Jerlun
Kedah Darul Aman

Anonymous said...

Sumber dari mane..? Keldaidaily ke roketkini..? Kikikiki.. Saya tabur lagi haliimmm..kikikiki..
1 jotaaa...1 jotaaa...

Anonymous said...

Hari ni hari copy paste sedunia...kikikiki... Terbaik la hanjing.. Dah naik pangkat ke..?

Anonymous said...

Salak lagi...salak... Belum ckup kuat untuk menarik minat kitaorg masuk parti cap bunga taik ayam tu..cuba lagi ye...kikikiki...

Anonymous said...

Hanjing jibo takut?

Anonymous said...

Muka hanjing jibo tak dak sape peduli...jibo masuk pemjara Hanjing kebuloran laa

Anonymous said...

Nak tkut ape... Pm malaysia masih lagi najib tun razak...kikikiki.. Petang ni ade nak lantik pm baru ke..?? Kikikiki

Anonymous said...

Yeke...? Takut ye... Kikikiki.. Seramnye...kikikiki..
Petang ni ade live lantik pm baru ke..?? Alahai hanjing kurap masih bmimpi lagi...kesian

Anonymous said...

Sape yg putar?..hadi dah sepatutnye bentang RUU 355 untuk kelulusan dewan..2 tahun dari hudud kelantan jadi ppindaan akta 355...penambahbaikan boleh dibuat dlm sidang akan datang..putar jgn tak putar...macai upahan pun putar2

Anonymous said...

Kalo tak takut nape susah hati plak..he3

Anonymous said...

MCA Tidak Menentang RUU 355

MCA cume tak setuju..he3..putar3

Anonymous said...

Hanjing jibo ratah duit rompakan jibo dan jho lo..he3

Anonymous said...

Berjuang bela perompak kerana Allah?..

Anonymous said...

Seronok2 laah ..pRU14 ko kebuloran laa..sabah dah ubah..johor dan kedah dah retak..undi cina sori..295,000 merah hilang tak sampai kl..he3..sekarang umuno tunjuk samseng plak...

Anonymous said...

Bukan sja terkena virus kuttydap...malahan terjangkit pula virus pemikiran nuar brahi punaisihat tuh..he3

Anonymous said...

Kahkahkahkah... Meroyan ke..? Kesian... Aku tunggu live kt tv takde pn acara angkat sumpah pm baru.. Kikikiki
Sana retak...sini ubah.. Situ kebulur... Lain kali la ye... Truskan mimpi basah ko tu..kikikiki

Anonymous said...

Sape pulak yang susah hati..? Ape ke bahalul level hanjing ko ni.. Ade komen aku tunjuk aku susah hati... Lagi bergembira ade la..
Siap aku bagi laluan lagi lat geng2 hanjing ko menyalak kuat2 lt blog ni... Sila...sila... Teruskan salakan ko tu...kikikiki

Anonymous said...

Saya putar lagi haliiimmm... Belum ckup 1 jota lagi ni...kikikiki.. Ko sape nk cakap pasal RUU 355..? Bukan puak ko pejuangkan RUU babi tu ke.. Lupa ke..? Kikikiki

Anonymous said...

Hanjing kurap 3.29 meroyan...kikikiki... Akibat tak dpt isap kok la tu..

Anonymous said...

Sekarang ni ade virus jangkitan baru.. VIRUS KOK.. Bahaya.. Tu yang hanjing2 upahan bershit makin ketagih.. Tak dpt isap kok trus meroyan siang malam...kikikiki

Anonymous said...

Anon 3.31...bjuang laksanakan RUU BABI kerana ALLAH ke..?

Berjuang pertahankan peliwat tegar kerana ALLAH ke..?

Berjuang dengan kafir harbi yg hina agama islam kerana ALLAH ke..?
Sila la jawab wahai macai pakatan babi...

Anonymous said...

Sila la menyalak puas2 ye... Mana la tau kot2 kami brminat jd ahli parti cap bunga taik ayam tu... Kikikiki.. Dongibab bro... Kikikiki..

Anonymous said...

Ko pun salak merapu2 seblm kojol...he3

Anonymous said...

Kalo tak susah hati duduk diam2...he3

Anonymous said...

Hanjing pengawal najib tak cukup dedak....jho lo bagi sikit jer...hanjing pengawal otak lembu bodoo...he3

Anonymous said...

Hanjing2 pengawal najib dah kena main dengan jho lo...he3..sakit kena tak sunat?ha3

Anonymous said...

Masa BN perintah tak ade cina bela babi?tak ada pasar babi?...kokok je kuat...he3

Anonymous said...

Sunday, November 27, 2016
TANDA2 UMNO SEMAKIN PARAH DAN MENUJU KEAKHIR HAYAT
UMNO bukan tidak biasa menghadapi serangan dan hentaman musuh-musuhnya. Tetapi, pernahkah dahulu berlaku seperti apa yang seolah-olah menjadi kelaziman sekarang?

Siapa yang mengepalai serangan terhadap kartunis Zunar yang sedang mengadakan pameran kartunnya di Pulau Pinang?

Ketua Pemuda UMNO Pulau Pinang, Rafizal Abdul Rahim...

Siapa yang cuba dipertahankan dan dipercayai berada di belakang sekumpulan penyerang yang bagaikan "naik angin"  mahu menyerang Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad?

Ketua UMNO Bahagian Pasir Salak merangkap Timbalan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani...

Siapa yang mengetuai Kumpulan Baju Merah yang bukan saja cuba melakukan gangguan kepada pihak lain yang mahu berhimpun secara aman, bahkan juga dilaporkan berkelakuan tidak senonoh di sebalik gerakan mereka langsung tidak mendapat sambutan?

Ketua UMNO Bahagian Sungai Besar, Jamal Mohd Yunus...

Masihkah mahu dikata UMNO tidak terlibat dalam semua kejadian itu?

Kenapa perlakuan ahli dan pemimpin UMNO semakin pelik dan di luar kebiasaan sejak kebelakangan ini?

Adakah ini tanda-tanda mereka sedar bahawa mereka akan kalah pilihanraya? (SH 26/11/2016).


Kedah Lanie at 8:15:00 AM

Anonymous said...

Berapa kali dah ko kena liwata oto lewat?kat negeri sembilan dan melaka tak ada ladang babi ke?....tongong...he3

Anonymous said...

Tun M dakwa lebih 700,000 warga China akan diberi IC untuk mengundi


TUN Mahathir mendakwa lebih 700,000 warga China akan diberi kad pengenalan untuk membolehkan mereka mengundi pada pilihanraya akan datang. Beliau berkata demikian dalam Ceramah Bicara Rakyat Bersatu di Krubung, Melaka.

"Cerita yang saya dengar amat menakutkan, ada usaha untuk memberi kad IC kepada lebih 700 ribu orang ini (warga China) supaya mereka boleh mengundi dalam pilihanraya yang akan datang, ini cadangan kerajaan Najib," dakwanya.



Dakwanya lagi, Dato' Seri Najib Tun Razak berada di Negara China selama enam hari bukan sahaja berunding untuk membina landasan keretapi, tetapi turut 'berunding' untuk memasukkan lebih 700,000 warga China ke Forest City sebuah bandar baru yang dibina di Johor Baharu.

Tun Mahathir sebelum itu mendakwa, Forest City yang sedang dibina di Johor Baharu membina bagunan yang rapat, bagi rumah-rumah untuk menempatkan 700,000 orang.

Menurutnya lagi, orang Melayu di Johor tidak mungkin mampu membeli dan memiliki bangunan pencakar langit yang harganya tidak kurang dari RM1 juta bagi setiap unit rumah yang memiliki dua bilik.

Malah dakwanya lagi ada unit rumah yang jauh lebih mahal sehingga RM4 juta hingga RM5 juta bagi setiap unit.

"Orang Johor, Melayu ataupun Cina, ataupun India tak mungkin memenuhi bandar yang sebegini luas, bandar yang mempunyai penduduk sebanyak 700 ribu manusia,".

"Mereka akan dibawa daripada luar negeri, untuk membeli rumah dan tinggal di situ, hari ini pun mereka sedang melakukan perbuatan ini,".

"Tak lama lagi saya percaya akan terdirilah sebuah bandar yang diduduki oleh orang yang tidak tahu (tentang) Malaysia sama sekali, tidak boleh bertutur dalam bahasa Melayu, bahkan bahasa yang mereka guna juga tidak boleh difahami oleh rakyat Malaysia yang berbilang kaum," katanyanya.

Sumber — YouTube


Anonymous said...

Kuatnye klingtong mamaq madey ni 700k mengalah mamaq nuaq 40k je..bile dey mamaq mao cherita itu sabah ic punya projek..dolu kit siang bukan main berkokok isu ni dh satu tongkang terus diam..he3

Anonymous said...

APA PULAK LA MAD DEY MERACAU NI....LEPAS SATU SATU. MAKIN TUA MAKIN MENJADI. KALAU JADI MANUSIA....OK LA PULAK. INI JADI SETAN. DAH TUA PATUT SUJUD KAT TIKAR SEMBAHYANG. INI TIDAK....
MAD DEY MAD DEY....

Anonymous said...

Kepada..yang masuk blog ni..cukup cukuplah jadi fire stone...kami selalu berdoa agar Allah selalu lindungi kami dari fitnah dunia...tak payahlah nak cerita tu cerita ini..kami generasi Y..selalu updayekan news yang kami dapt tak kira dari parti pemerintah atau pembangkang..kami boleh fikir.. Kami boleh lihat kami boleh rasa sapa yang berkhidmat untuk rakyat mana yang berkhidmat utk kepentingan diri...HANYA PADA ALLAH KAMI BERSERAH DIRI KERANA DIALAH SEBAIK BAIK TEMPAT UTUK KITA BERGANTUNG HARAP..KEPADA cap bunga raya...nilai dan muhasabah diri dulu..parti ditubuhkan kerana apa..untuk apa..dan kenapa..zalim sangat ke Bn sampai..kamu tak cukup mkn..anak perempuan kamu dan bini kamu dirogol..rumsh kamu dibakar..tengoklah bangsa Roghinya..itu baru nama zalim..Bn zalim ke..fikir fikirkanlah..

ted manoff said...

Nii tk boleh dibiarkn...demi menyelamatkn politiknya pm najib sanggup lakukan apa saja..taikk pun sanggup digapai..patutlah semakin byk pelancong dari china hilang..tindak tanduk zaid komedi juga mencurigakn..semakin byk pendatang keluar/masuk dgn mudah...harus dicegah..

ted manoff said...

Ayat saekor macaiii...prOoTt

Anonymous said...

Babi belaan tokong lim tgh meroyan... Kan dh kata tadi.. Bahaya virus kok ni.. Anon 4.41 ni buktinye... Kikikiki..

Anonymous said...

ada tulur cakap sendiri la....

aku pun bukan cybertrooper umno. aku rakyat biasa. dah getik dengan segala persepsi dan cerita dongeng korang. apa lagi cerita mad dey yang berpusing pusing ngalah keling mabuk todi. ko sembanglah macam mana pun. ketua katak ko tu...kalau bagi satu kerusi pasti melompat lagi. ezam kotak bila nak bukak kotak yang berkotak kotak tu. terus tunjuk kat mad dey apa ada dalam kotak tu. jangan ada ular sudah la. mad dey ngan ular sape patut sape kena katuk dulu....

Anonymous said...

Mcm tak kuat je salakkn geng2 hanjing ni... Come on la.. Camne nk tarik minat kami msuk parti cap bunga kalau menyalak pn macam nak tak nak je.. Usaha lagi ye.. Kami belum tertarik lagi...kikiki

Anonymous said...

4.44..Bagus ko ni..bermati2an menyokong RUU BABI.. Kipidap bro babi... Macam ni la baru tokey2 babi suka... Penjilat tegar kahak babi...kikikiki...

Anonymous said...

ha ha ha ha ha ha.....kena batang hidung pandai pulak suroh saman. kalau dah banyak bukti najib mencuri..apa lagi saman la.... aku pun nak tengok gak. sisembab kalau tak salah..apa lagi saman la. jangan asyik cakap redho redho redho jer...dalam hati bengkek. sampai buat parti bunga raya bersatooo.
pi mampos la perkasa. cakap tak serupa bikin. dap dah jadi abang kan kan kan?

Anonymous said...

Hangguk...jgn tak hangguk.. Hadam lumat2... Kikikiki...
Sekali ted babi kentot bsuara terserlah KEBABIAN nye.. Kikiki

Anonymous said...

Come la ted babi kentot.. Takat menyalak mcm tu mane boleh tarik minat kami joint cap bunga.. Bos ko tgh peratikan ko tu.. Menyalak tu kena sungguh2 la... Kikikiki

Anonymous said...

Lembu mane..? Lembu kuning yang 1 jota tu ke..? Kikikiki
Ko jgn sebut2 pasal lembu nanti ted babi kentot terasa tau... Kikikiki...

Anonymous said...

PI MAMPOS lu si TERORIS2 KEPALA BUTOH HOMO JIJIK PENYAMAQ si PENJAJAH PARASIT ZioNAZI DAPJUBOQ BABI - TAK pula lu TERLOLONG psl. puak TERORIS PENJAJAH2 PARASIT/PEROMPAK/PERASUAH/LANUN ZioNAZI BerSHIT DAPJUBOQ BABI/PembangKANGKANG dpt. RASUAH berBILLION dr. Soros-ISrael/MOSSAD-CIA aaahhh??!!

OI si KEPALA BUTOH TERORIS2 HOMO si GILA BABI HOMO/RASIS DAPJUBOQ BABI , lu manyak sedap aahhh... itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

MALAM nanti Nek post lagi,NAK TUNGGU rancangan GEGAQ VAGANZA dulu!!!

Nek Tempoyak

Anonymous said...

Bagus anon 4.51 ni.. Bersungguh pertahankan RUU BABI tu.. Terserlah aura KEBABIAN nye... Macam ni la baru betul kalau nk jadi hanjing fukatan..Kikiki..
Nak tanya sikit.. Kat n9 dgn melaka ade RUU BABI ke tak..? Try la suruh bos ko bentangkan usul RUU BABI kt n9 dgn melaka.. Kikikiki..

Anonymous said...

Takat copy paste paper sampah tu budak2 tak cukup umur pun boleh buat.. Cuba lagi bro.. Kena byk belajar lagi cara2 propaganda.. Jgn kasi malu geng2 hanjing ko tu...kikikiki

cucu nek tempoyak said...

Gabungan Pelajar Melayu Sememnanjung (GPMS) menggesa Datuk Seri Najib Razak tidak mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersatu (UEC) bagi permohonan kemasukan universiti awam.
Di depan perdana menteri Presiden GPMS Zambri Mohd Isa berkata kurikulum UCE diciplak dari Taiwan dan jelas tidak selaras dengan dasar pendidikan kebangsaan.
"GPMS mahu menyatakan dengan jelas kami menggesa kerajaan di bawah pimpinan Datuk Seri (Najib) untuk menolak sebarang pengiktirafan untuk UEC bagi kemasukan ke universiti awam.
"GPMS faham Datuk Seri ialah perdana menteri untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira bangsa atau agama, tetapi GPMS berharap Datuk Seri boleh mempertimbangkan semula sebarang pengiktirafan sebab isu ini bukan sekadar isu bangsa, tetapi soal menghormati sistem pendidikan kebangsaan dan UEC jelas tidak menghormati sistem pendidikan di negara ini.
"Justeru GPMS berpendapat tidak perlu ada dua sistem peperiksaan untuk kemasukan universiti yang akan memberi kesan kepada peluang untuk lepasan SPM (Sijil Pelajaran Malaysia)," katanya.
Zambri menyatakan demikian ketika membuat ucapan alu-aluan pada mesyuarat agung tahunan ke-62 GPMS di Kuala Lumpur hari ini.
Najib sebagai penaung GPMS kemudian merasmikan persidangan berkenaan.
Ucapan itu dibuat kira-kira dua minggu selepas Presiden MCA Datuk Seri Liow Tiong Lai meminta Najib membenarkan kemasukan pelajar ke universiti awam jika mereka memiliki UEC.
Najib turut hadir ketika Liow menyatakan hasratnya semasa mesyuarat agung tahunan MCA pada 13 November itu.
UEC adalah ujian ditadbir sekolah persendirian Cina di Malaysia dan diiktiraf universiti terkemuka di luar negara serta universiti swasta di Malaysia.
Bagaimanapun ia tidak diiktiraf universiti awam negara ini.

celahgelegar at 7:19 PM

Anonymous said...

Ted Kentot lepas ni boleh jadi jotawan apabila pelaburan dalam kandang babi mendapat pulangan lumanyan....tapi rasanya dapat
dedak babi aje macai ni....

Anonymous said...

MCA bersetuju (tidak menentang) dengan bersyarat.

Dap tak bersetuju terus dengan APA syarat sekali pun.

Anonymous said...

Sokong , kalau 10 baris pun dah kira panjang.

Anonymous said...

Ruu babi terima
Ruu islam tolak

Anonymous said...

Ruu babi bersetuju
Ruu islam tak setuju

Anonymous said...

Ruu babi setuju
Ruu islam tidak

Anonymous said...

Beri betis nak peha....

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates