November 1, 2016

22 Kenapa DS @NajibRazak Bawa Keluarga Untuk Lawatan Kerja Ke China - Ini Jawapan Pembantu Khas Perdana Menteri



Juak-juak ProTun sejak semalam mempertikaikan kehadiran anak-anak Perdana Menteri, DS Mohd Najib Tun Razak mengikuti rombongan kerja Perdana Menteri ke China. Berikut adalah japan daripada Pegawai Khas Perdana Menteri, Dato Rizal Mansor yang dikeluarkan melalui poating di laman sosial Facebook beliau:

1. Perdana Menteri jarang membawa keluarga untuk lawatan rasmi, walaupun beliau kerap mengadakan lawatan rasmi setiap tahun demi menjalankan tanggungjawab untuk membina hubungan diplomatik dan perdagangan dengan negara-negara luar.

2. Kerajaan China telah menjemput Perdana Menteri dan keluarganya dalam lawatan ke China kali ini. Mereka yang arif dengan budaya China pasti tahu bahawa ianya merupakan satu kebiasaan untuk pemimpin besar China menjalinkan keakraban melalui hubungan peribadi dan keluarga dengan pemimpin lain.

3. Budaya membina hubungan kekeluargaan ini dikuatkan lagi dengan peribahasa lama Cina yang menyebut - "飲水思源" - apabila anda minum air, fikirkanlah punca air tersebut”.

4. Kerajaan China amat menghargai bahawa pertalian China dan Malaysia moden bermula daripada ayahanda Perdana Menteri, Tun Abdul Razak. Malaysia merupakan negara pertama ASEAN yang menjalinkan hubungan diplomatik dengan China pada tahun 1974.

5. Walaupun Perdana Menteri jarang membawa keluarga beliau, tetapi adalah normal jika PM mahukan anak-anaknya bersama ketika lawatan panjang selama seminggu - apatah lagi jika terdapat jemputan khas untuk membawa keluarga.

6. Terdapat banyak perjanjian perdagangan dan pelaburan yang akan ditandatangani dalam lawatan rasmi ini, ianya bakal membawa puluhan billion ringgit pelaburan dan manfaat untuk Malaysia.

Jadi mengapa perlu dibangkitkan soal kecil mengenai kedua anak mengikuti beliau dalam lawatan ini?

22 comments:

Carlos Santiago said...

Tu je jawapan. Macam jilake.

Raja Kumbang said...

Presiden cina datang malaysia tak de pulak bawak anak ye. Kos penginapan untuk anak tu siapa bayar? Atau sebab akrab sangat, tumpang tidur kat rumah presiden cina je

Cucu Tok Selampit said...

Raja Kumbang,

Presiden China menjemput rombongan Malaysia, adakah rombongan Malaysia sebagai tetamu terpaksa menempah hotel dengan perbelanjaan sendiri? Akai ada ka?

Ted Manoff said...

Itu tak masalah. Najib dibayar gaji bulanan dan ada elaun2. Gunakan duit tu untok kos anak2 baru boleh termasuk seperti dalam firman "mereka yang membelanjakan harta untok keperluan keluarga"..masih ada jalan untok atasi masalah ini..tak mestinya kerajaan tanngong.

Ted Manoff said...

Bagus bawa anak2 sekali sekurang2nya boleh ziarah mesjid2 di sana supaya dahi boleh sujud di negeri belah sana. Carlos perlu berangka baik jangan itu hati bara pembangkang yg terbuku siang dan malam.

Anonymous said...

akai dia duduk kat kepala lutut

Anonymous said...

Kalau Raja Kumbang jadi PM silap2 dia suruh Kerajaan China standby amoi2 untok buat reflexology dia..

ted manoff said...

Cover jgn xcover ryezall....mohd najib dh xreleven lagi buat malaysia..elok jadi pm nepalll saja..👎👎👎

Anonymous said...

Kan ke MP DAP dah hebohkan ,DS R kata 'ya saya isteri MO1, awak ingat saya takut?'.So apa kau orang peduli,dia nak bawa siapa pun ,mana dia takut.Apa kau orang boleh buat?.

ted manoff said...

YahOoo....minyak naik ryezallll..terima kasih mohd najib..🔥🔥�✌👊👊👊👻👊

Anonymous said...

untung jdi pm dpt jemputan satu keluarga...orang biasa ni nak ke Penang mkn angin pun kena kira bajet ...tambah pula ade caj katil le...orang kampong nak ke Kl tengok bola kedah lawan selangor pun usung air...naya...naya

ted manoff said...

Syukurlah malaysia masih aman...barang dan minyak naiik utk kesejahteraan rakyT...kita rasa denyut nadi rakyat...prOoTt 😡

Cik Minah said...

Korang kenal tak watak DR.RICHARD KIMBLE dalam drama
bersiri tahun 80han, berjudul 'THE FUGITIVE...????
Why is DR.RICHAR KIMBLE tagging along Najib's family
on official visit to Beijing.............????
Dr.Richard Kimble ni memainkan watak FUGITIVE dalam
drama bersiri tu. Dia sentiasa 'on the run' dikejar
oleh pihak berkuasa di atas dosa-dosanya.
Dr.Richar Kimble kini cuba mengassimilasi dirinya
dalam kelaurga Perdana Menteri Malaysia. Dia ke Beijing,
melawat Cina di atas tanggongan RAKYAT MALAYSIA.
Bravo!!!!!!
HIDUP NAJIB!
Hidup ROSMAH!!!!!!
Hidup Riza memegang watak Dr. Richard Kimble dalam filem
terbarunya, remake of the 'FUGITIVE' in reality!!!

Mari pangkah BN.
Mari pangkah UMNO sebab takda UMNO, Melayu SENGKEK!!!
HIDUP UMNO!!!!!




Minah bte Karno,
Ketua Wanita Bahagian Kg.Semerahan,
Bintulu, Sabah.

Anonymous said...

Minah dh kawin blom? Bintulu sarawak ke sabah? Kompius ni.

Anonymous said...

Kalau jemputan dari kerajaan china... lazimnya semuanya akan ditanggung oleh pihak yg menjemput. Dan jadi kebiasaan pun kerajaan china jemput para pemimpin beserta keluarga. Takde salahnya pun.

Anonymous said...

kah kah kah kah... cik minah ngok ngek tu...

Anonymous said...

bukan apa bro... pembangang punye jemputan misalnya kalau pada kad jemputan kahwin sekalipun ditulis dijemput seisi keluarga. Tapi yang betul-betul dijemput makan sebenarnya hanya ketua keluarga je... yang lain mengikut, korang pandai-pandai la makan sendiri... kalau kebulur sangat nak makan bayar pada tuan rumah dulu.. tak gitu.

kah kah kah kah... tu sebab aku tak mengikut puak pembangang ni... BODOH MEREKA JENIS TAK BOLEH DIIKUT...

Muahahahahahahahaha

Anonymous said...

ko ketua wanita parti kuali ke??

bintulu sabah tu bahagian mana ek??? Ujung sempadan indonesia ke???

Wakakakakakakakakaka

Anonymous said...

alhamdulillah... masih aman walaupun air takde selet bontot pakai paper suara keldaian je

Anonymous said...

richard sos kimball belum sampai bintulu sabah tu

Anonymous said...

jual negara pada China.Jika PRU14 BN kalah, senang Najib nak lari cari suaka politik dgn negara china.

Anonymous said...

yang lari ke kedutaan turki tu tentu juga nak minta suaka politik kan?

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates