October 24, 2016

79 Perbelanjaan Mengurus Bahagian PERMATA Turun Hampir 10% Turut Mendapat Fitnah Suara Keldaian



Cytro pembangkang, Suara Rakyat dan portal rasmi PKR, Suara Keldaian tidak pernah puas memfitnah program PERMATA. Selepas pembentangan Bajet 2017, Jumaat lepas, tohmahan dan fitnah terus dilemparkan kononnya subsidi dipotong sebaliknya Bahagian PERMATA yang dinaungi oleh isteri Perdana Menteri, DS Rosmah Mansor mendapat peruntukan yang melampau.

Fitnah terbaru pembangkang memanipulasikan peruntukkan untuk perbelanjaan PERMATA bagi tahun 2017 yang dikatakan telah meningkat kepada RM85 juta. Peruntukan ini bukanlah semata-mata untuk belanja mengurus untuk program PERMATA yang sedia ada. Berdasarkan teks ucapan Perdana Menteri di dalam Bajet 2017,
113. Sebanyak 85 juta ringgit akan diperuntukan bagi program PERMATA, yang melibatkan 50 ribu kanak-kanak, antaranyanya untuk menubuhkan Pusat Kecemerlangan 'Top STEM Talent' di Akademi Sains Negara. Selain itu, Institut Pendidikan Guru Raja Melewar di Negeri Sembilan, dan Kampus Tuanku Bainum di Pulau Pinang akan diubahsuai menjadi Pusat PERMATA Pintar dan Berbakat.
Teks ucapan tersebut nyata menjelaskan bahawa peruntukan RM85 juta bukanlah untuk belanja mengurus. Walau bagaimanapun, andaikata semua kos-kos di atas adalah untuk PERMATA sepenuhnya, adakah RM85juta setahun untuk pendidikan 50,000 kanak-kanak Warga Malaysia (termasuk anak-anak pembangkang) yang merupakan modal insan dan menjadi teras masa depan pembangunan negara dianggap melampau? Adakah melampau secara purata kanak-kanak ini cuma mendapat peruntukan sebanyak RM1,700 setahun?

Untuk macai-macai pembangkang yang otaknya di kepala lutut, mengikut perincian di bawah, Bahagian PERMATA telah memperolehi bajet penurunan sebanyak hampir 10% di bawah Perbelanjaan Mengurus!

79 comments:

Anonymous said...

Senarai potongan yang tak disebut dalam Bajet 2017

Posted on 22/10/2016

Tol akan naik pada 2017? Ini kerana tiada peruntukan  bagi pampasan konsesi tol dalam Bajet 2017.

“Saya percaya kerajaan telah membuat keputusan untuk tidak membayar pampasan syarikat konsesi dan kadar tol akan naik.

“Saya tidak tahu yang mana syarikat konsesi lebuh raya akan menaikkan kadar tol mereka pada tahun 2017, tetapi kita tahu Menteri Kerja Raya Fadilah Yusof berkata kerajaan sedang berunding dengan beberapa syarikat konsesi lebuh raya, termasuk Lebuhraya Utara Selatan (Plus),” kata Ahli Parlimen Bayan Baru (PKR) Sim Tze Tzin dipetik Malaysiakini.

Kerajaan memberi jaminan harga minyak masak kekal tetapi peruntukan untuk subsidi bahan itu juga hilang dalam laporan anggaran perbelanjaan persekutuan. [Persatuan Persatuan Pengeluar Minyak Makan Malaya (MEOMA) berkata subsidi dipotong, kerajaan kata takk!!]

Malaysiakini juga melaporkan beberapa peruntukan yang dipotong seperti berikut:

Universiti awam – Potongan RM1.46 bilion
Hospital universiti – Potongan RM155 juta untuk hospital universiti (yang menjejaskan Pusat Perubatan Universiti Malaya, Pusat Perubatan Universiti Kebangsan Malaysia dan Hospital Universiti Sains Malaysia)
Bantuan makanan untuk sekolah berasrama – Potongan RM13.5 juta
Bantuan perjalanan untuk pelajar sekolah berasrama – Potongan RM3.6 juta
Tiada lagi susu percuma untuk kanak-kanak sekolah (Peruntukan 2016: RM78 juta)
Tiada lagi peruntukan untuk menaik taraf bangunan sekolah (Peruntukan 2016: RM70 juta)
Tiada lagi biasiswa mikro persekutuan (Peruntukan 2016: RM100 juta)
Pemindahan darah – Potongan RM21 juta
Farmasi dan bekalan awam – Potongan RM86 juta (Satu item berasingan bertanda ‘Farmasi dan Bekalan’ menyaksikan potongan RM265.32 juta)
Penyelidikan perubatan – Potongan RM9.05 juta
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) – Potongan RM29.40 juta (Kebanyakannya untuk Jakim Sabah dan Sarawak)
Biro Tata Negara (BTN) – Potongan RM11.67 juta
Majlis Keselamatan Negara – Potongan RM6.19 juta
Adakah benar cakap Tun Mahathir yang kerajaan tak berduit??

Anonymous said...

Kanak2 berjuta2...yg dapat faedah hanya 50 ribu...kenapa potong peruntukan? cai2 perompak kata mesiabanyak duit...ato cai bodoo..

Anonymous said...

Apahal si puak pembangKANGKANG ni dibenaqkan berDEMO HARAM JADAH kat mana2 depa suka - sampai kat DEWAN PARLIMEN pun, sampai mengGANGGU KESELAMATAN/KEBAJIKAN dan HAK majoriti RAKYAT yg. BENCI semua ni! Apalagi waktu PEMBENTANGAN BAJET-yg-PENTING buat RAKYAT ini?!

BENCI betul aku zahid-DALANG DUA MUKA tu! Yg. hang boleh BIAQkan YAB PM tercinta kami diHINA/diGERTAK sesuka hati memanjang sampai kat PARLIMEN pula dan sudahlah merata cerok di diJALANAN; DI SELURUH NEGARA ISLAM kami ni -apahal?! Sampai Dewan PARLIMEN dijadikan SARKAS dan seolah UNDG2 HUTAN berkuasa - kat BARAT pun, aku TAK pernah tengok perangai BINATANG BUAS mcm. ni oleh PEMBANGKANG depa kat PARLIMEN!

KDN - hang TAK dak kah ejen2 PERISIKAN yg. tau buat KERJA; supaya dpt. mengumpul MAKLUMAT2 sebelum YAB PM/KERAJAAN/NEGARA ISLAM/majoriti RAKYAT di SABOTAJ memanjang oleh TERORIS2 si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO/madey amat CELAKA KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni ahah???!!!

Bayangkanlah MP KERAJAAN buat perangai BINTANG BUAS mcm. ni kat Dewan Rakyat negeri mcm. kat SELANGOR dan PP?!!

Jadi, kami sbg. RAKYAT minta diHARAMkan masuk Parlimen setiap MP PembangKANGKANG-si spesis JUBOQ BABI yg. telah buat DEMO HARAM kat PARLIMEN ni serta diDAKWA bawah UNDG2 oleh PDRM/KDN?! Apakah MP2 ni KEBAL undg2 – LAYAN sama RATA mcm. kami RAKYAT biasa ni mahupun mcm. dari GM yg. asyik diKASARI/diDAKWA PDRM/KDN! TAKkan ada UNDG2 lain pula utk. VVIP2 PembangKANGKANG ini!!!!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

Nek ejen yahudi bodoo pembela perompak dah masuk

Anonymous said...

Abaikan la nek tempoyak tu...dia cari dedak...lapoo tu...

Anonymous said...

Biasa la... nama pun pembangkang, mereka " at their best when they condemn", "at their worst when recommend constructive ideas", inilah gulungan " stupid idiot ".

ted manoff said...

Apa fungsi PERMATA sebenarnya ryezall..?banyak jerr kanak2 yg keciciran seperti disabah/sarawak yg perlukn pembelaan..yg perlukan pendidikan yg sempurna nii lah yg harus diperjuangkn oleh kak mah..permata hanyalh utk golongan2 elit saja..ank datuk..ank tan sri..sedangkn diluar sana byk kanak2 yg lebih memerlukn perhatian..prOoTt dmuka nek tempoyak gegar vaganza ๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Cucu Tok Selampit said...

Banyakkan membaca dan buat kajian Ted. Sejak bula Permata dipenuhi dengan anak elit Tan Sri dan Datuk?

Anonymous said...

KESIAN TED KENTUT, GUNA INTERNET 5G, TAPI KEBODOHANNYA MENGALAHKAN BUDAK UGANDA BARU KENAL HURUF ABC

Program PERMATA pintar diilhamkan isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor, dibangunkan dengan kerjasama UKM, yang diberi mandat untuk membangun, melaksana dan memantau pelaksanaan program yang dilancarkan pada tahun 2009.

Pengarah Pusat PERMATApintar, Prof Datuk Dr Noriah Mohd Ishak, berkata program itu dimulakan dengan program kem cuti sekolah.

"Saya masih ingat pada tahun 2008, kami masuk kampung dan kawasan pedalaman untuk mencari pelajar genius. Selepas itu, kami mewujudkan sistem ujian secara tiga peringkat untuk memilih pelajar yang benar-benar pintar secara dalam talian dan peperiksaan di lokasi yang ditetapkan.

"Mengikut kajian kepintaran atau genius individu, sebanyak 32 hingga 58 peratus diperoleh menerusi genetik, selebihnya daripada persekitaran termasuk pemakanan dan pembelajaran," katanya.

Hampir semua negara jiran sudah lama mempunyai sekolah untuk pelajar pintar. Di Thailand misalnya, Sekolah Mahidol Wittayanusorn, Thailand, khusus untuk pelajar pintar sains dan matematik yang dibina dengan kerjasama Universiti Mahidol dan sudah beroperasi sejak 25 tahun lalu.

Di Vietnam, ada 32 sekolah pintar, termasuk Sekolah Tinggi VNU-HCM yang ditubuhkan dengan kerjasama Vietnam National University sejak tahun 1996.

Disebabkan sekolah seumpama ini kali pertama dibangun dan dibina di negara ini, Dr Noriah sendiri sanggup berkorban melanjutkan pengajian dalam Diploma Lanjutan Perguruan di Universiti New South Wales pada tahun 2010 untuk mendalami cara latihan dan pengajaran pelajar pintar dan beliau kembali untuk turut melatih guru sekolah itu.

"Antara cabaran mewujudkan sekolah pintar ini adalah untuk membina kurikulum baharu yang belum ada di negara ini. Justeru, kajian dilakukan terhadap kurikulum pendidikan dunia sedia ada termasuk Cambridge ICGSE, International

Baccalaureate (IB), Advance Placement Amerika Syarikat, Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan National Gifted School di Singapura," katanya.

Di sini, katanya, pelajar turut didedahkan dengan proses pembelajaran global, termasuk menyertai pertandingan dan bengkel di luar negara.

"Kita mahu masyarakat tahu yang pelajar genius ini bukannya pelajar cemerlang yang mendapat semua A dalam subjek yang diambil. Bagi pelajar pintar ini, mereka lebih cenderung kepada pemahaman dan menganalisis sesuatu subjek," katanya.

Katanya, hampir 50 peratus pelajar di pusat ini adalah anak orang kampung dan keluarga miskin serta berpendapatan rendah.

"Kami ada pelajar pintar dari Bario dan Lubok Antu, Sarawak. Ada seorang pelajar yang kami terpaksa belikan tiket penerbangan dan beri ibu bapa beliau wang saku kerana tidak mampu menghantar anak ke lapangan terbang untuk ke sini. Pelajar itu sampai sini hanya memakai selipar jepun tetapi kini berjaya melanjutkan pengajian ke luar negara," katanya.

Bantu pelajar susah

Katanya, ada seorang pelajar dari Tawau yang ibunya pada peringkat awal terpaksa menolak tawaran untuk anaknya ke pusat ini kerana tiada wang. Tetapi akhirnya membenarkan anaknya melanjutkan pelajaran selepas pihaknya membantu membayarkan tambang bas ke bandar Tawau dan tiket ke Kuala Lumpur.

"Ibu bapa terutama dari pedalaman dan luar bandar tidak menolak untuk membenarkan anak mereka melanjutkan pengajian kerana tahu dengan pendidikan dapat mengeluarkan keluarga mereka daripada kemiskinan," katanya yang turut mempunyai pelajar autisme genius dan kini menunggu untuk memasuki UKM bagi program Ijazah Sarjana Muda Sains Politik.

Sehingga kini, seramai 366 pelajar sudah berjaya menamatkan pengajian di PERMATApintar dan berada di menara gading di dalam dan luar negara pada usia masih muda.

Kos perbelanjaan seorang pelajar mencecah RM45,000 setahun dan ibu bapa hanya membayar RM1,500. Tetapi bagi pelajar yang tidak mampu, Yayasan Permata akan menawarkan biasiswa.

Anonymous said...

Salin,tampal je mampu akak gendut buat,buang karan kak
oi.....

Anonymous said...

Golongan perompak yg selalu nye stupid idiot..jho lo perompak pun takut nak didakwa...

Anonymous said...

ted kentut punye komen lagi aku abaikan. Tak beri manfaat pun apa dia kopipes

Anonymous said...

KUALA LANGAT - Kerajaan Negeri Selangor mempunyai bukti kukuh yang menunjukkan terdapat kecenderungan unsur sabotaj oleh BN dan Umno berhubung isu pencemaran air di Semenyih, untuk memperlihatkan seolah-olah kerajaan negeri lemah.

Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali berkata, kejadian pencemaran air sungai di negeri ini dilihat seperti bersiri di kala tempoh pilihan raya semakin hampir.

Menurutnya, bagi kes pencemaran air di Semenyih, kerajaan negeri sudah memperoleh bukti-bukti kukuh dan percaya Jabatan Alam Sekitar (JAS) serta Jabatan Peguam Negara telah menyiapkan kes tersebut.

"Di peringkat negeri memang kita sudah kenakan tindakan. Jadi biar rakyat yang hukum sebab kita sudah beri komitmen. Malah pasukan pemantauan dianggotai pelbagai agensi termasuk Luas (Lembaga Urus Air Selangor) dan Air Selangor  beroperasi 24 jam sekarang ini.

"Maknanya kita serius dan saya serah kepada rakyat untuk buat penilaian. Namun kita tidak akan teragak-agak mengenakan tindakan ke atas pelaku-pelaku yang membuat pencemaran sungai sekiranya bukti-bukti dapat disediakan," tegasnya.

Katanya, kejadian pencemaran sungai dilihat sangat sistematik, namun jabatan persekutuan dilihat agak perlahan dalam menjalankan peranan mereka sedangkan bukti berkenaan sepatutnya diperoleh dengan cepat dan proses pengambilan sampel tidak boleh dilengahkan.

"Perkara ini tidak perlu berlaku dan saya menggesa kerjasama erat antara jabatan serta agensi persekutuan dengan kerajaan negeri daripada segi penguatkuasaan, juga pemantauan di lembangan sungai bagi memastikan kejadian pencemaran tidak berulang.

"Kita mesti ada kerjasama kuat dan padu kerana pelbagai jabatan ada, termasuk JPS (Jabatan Pengairan dan Saliran) dan JAS bagi menjamin keselamatan alam sekitar," katanya.

Ditanya sama ada tindakan akan diambil ke atas BN dan Umno, beliau sekali lagi berkata, biar rakyat menghukum serta menilai dan kerajaan negeri tetap bertindak tegas terhadap pelaku mengikut undang-undang semasa.

Beliau memberi contoh kes pencemaran sungai di Semenyih yang mana kerajaan negeri telah membuat tindakan rampas tanah dengan mengeluarkan Notis 7A kepada pemilik dan semua mesin serta peralatan di kilang terbabit disita oleh Majlis Perbandaran Kajang.

"Arahan juga telah dikeluarkan kepada semua pegawai daerah dan pihak berkuasa tempatan (PBT) agar tidak melengahkan tindakan terhadap industri haram di lembangan sungai seluruh negeri.

"Mana-mana kilang haram yang sedang beroperasi akan berdepan tindakan tegas termasuk tanah  dirampas, premis disita dan tindakan undang-undang selepas mendapat laporan penuh daripada JAS," katanya.

Tambahnya, terdapat dua peringkat tindakan di bawah kuasa kerajaan negeri dan tindakan undang-undang dengan kerjasama JAS serta Jabatan Peguam Negara untuk membawa kes ke mahkamah.

Anonymous said...

kalau sumber dari meloyakini boleh masuk longkang je faktanya

Anonymous said...

Kesian, nak masuk permatapintar tak boleh... alamatnya anak ko mesti keciciran dan bodoh macam ko nanti ek...

Anonymous said...

Dah cabar 3 kali nak kita balik, silap hari Umno yang tidak kekal, kata Mukhriz

Datuk Seri Mukhriz Mahathir

Parti Prubumi Bersatu Malaysia (Bersatu) akan kekal sebagai sebuah parti pembangkang di negara ini dan tidak sekali-kali ahlinya dan pemimpinnya kembali ke pangkuan Umno.

Naib Presidennya Datuk Seri Mukhriz Mahathir bercerita bagaimana beliau sendiridan rakan-rakan yang tidak sehaluan Umno pernah dicabar oleh pemimpin Umno.

"
Sewaktu saya jadi menteri besar saya dicabar seorang Adun untuk mengatakan pendirian sama ada saya sokong atau tidak sokong PM dan Presiden Umno.

"Bila sudah dicabar saya jenis tak suka dicabar saya kata padanya saya tidak sokong PM.

"Kalau tidak sokong dicabarnya kita keluar dari Umno tetapi kita bertahan dalam parti akhirnya dia keluarkan kita daripada Umno.

"Ada satu lagi cabaran kalau dah keluar tidak lagi bersama Umno kalau berani bukalah parti baru...dah tiga kali dicabar kita pun rasa tercabar... dan sekarang kita dah ada PPBM," ujarnya ketika berucap pada siri Bicara Rakyat parti itu yang diadakan di Dataran Hamas Kompleks Pas Jasin Melaka malam tadi.

Bekas menteri besar Kedah ini juga menarik kenyataan Ketua Penerangan Umno Tan Sri Annuar Musa baru-baru ini seolah  mahu memujuk bekas ahli-ahli Umno ini kembali kepada Umno.

"Tiba-tiba ketua penerangan Umno dia pula kata.. kalau takda apa silalah balik ke Umno

"Dah cabar tiga kali boleh nak ajak kita balik Umno pula..PBPM akan kekal didalam di Malaysia, ia tidak akan balik ke pangkuan Umno.

"Malah silap hari parti pribumi Bersatu pula kekal parti Umno yang tidak kekal," ujarnya dihadapan lebih kurang 4,000 penyokong parti itu.

Turut hadir Tun Dr Mahathir Mohamad, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Anina Saadudin,Syed Saddiq Syed Abdul Rahmah.

Anonymous said...

Dah tujuh kali kena gangguan air kat LRA Semenyih berlaku setakat awal tahun ni, nak tutup malu sebab tak reti nak uruskan air punya pasal, jalan paling mudah tuding jari pada bn dan umno.... MB dia pulak hanya mampu buat aiskrim dalam jamban...

Anonymous said...

dia rompak apa, siapa dan bila?? berapa nilai rompakan tu??

Anonymous said...

Salin,tampal je mampu akak gendut buat,buang karan kak
oi.....

Anonymous said...

Salin,tampal je mampu akak gendut buat,buang karan kak
oi.....

ted manoff said...

Ada kemungkinan juga..jamal dn noh udang lahanat sanggup buat apa saja..duit punya pasal..aduhh line lembab tulis post hilang..tu yg mls nk komen..ko pakaii ilmu ghoib ryezall haha..

Anonymous said...

ted kentut berhajat nak tukar topik apa yang dibawakan oleh suara keldaian tu. Bagi la alasan line 5g dia lembab la, air kena sabotaj la, nurul izzah berak tak lawas la... opss sori, tersalah cakap pulak..

Anonymous said...

KUALA LUMPUR – Menteri Besar Selangor, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali, dicabar membuat laporan polis bagi membuktikan dakwaan pencemaran air di Sungai Semenyih adalah angkara sabotaj UMNO dan Barisan Nasional (BN).

Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Selangor, Tan Sri Noh Omar, berkata pihaknya tidak terkejut dengan tuduhan tidak berasas itu kerana mendakwa budaya ‘bangau oh bangau’ itu sudah menjadi amalan pembangkang sejak sekian lama.

Katanya, kegagalan kerajaan negeri menghapuskan kilang haram didirikan di pinggir sungai adalah punca isu pencemaran air tidak selesai sehingga kini sehingga menyusahkan jutaan rakyat Selangor.

“Saya dan rakyat ketawa dengar tuduhan tidak berasas kerana Mohamed Azmin sudah habis modal dengan menuduh UMNO sabotaj untuk menang pilihan raya.

“Saya nak beritahu Menteri Besar, UMNO nak menang pilihan raya bukan dengan cara kotor dan menyusahkan rakyat.

“Jika benar ada bukti (UMNO) sabotaj, saya cabar dia buat laporan polis dan serah kepada pihak berkuasa untuk membuat siasatan,” katanya pada sidang media di sini, hari ini.

Semalam, portal berita The Sun Daily melaporkan Mohamed Azmin mendakwa siasatan awal menunjukkan pencemaran air di Sungai Semenyih disabotaj UMNO dan mengaitkannya dengan pilihan raya umum (PRU) yang semakin hampir.

Semalam, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (SYABAS) memaklumkan Loji Rawatan Air (LRA) Sungai Semenyih ditutup buat kali ketiga dalam tempoh sebulan dan kali kelima tahun ini, berikutan pencemaran bau air sungai.

Hujung bulan lalu, pengguna di empat kawasan menghadapi gangguan bekalan air akibat penutupan LRA Sungai Semenyih berikutan pencemaran dipercayai berlaku di Sungai Lalang, antara sungai yang mengalir ke Sungai Semenyih.

Kesan keadaan itu, sebuah kilang di Batu 22 1/4 di Jalan Sungai Lalang disita, manakala tanah premis dirampas kerajaan negeri selepas dikesan menjadi punca pencemaran bau Sungai Semenyih.

ted manoff said...


CELAH GELEGAR - Mencari Kebenaran yang Sebenar

Monday, October 24, 2016
Peguam kata Kerajaan Najib BODOH, Isu Rugi RM500juta setahun kerana SELUDUP MINYAK MASAK



celahgelegar at 5:48 PM
Share
⛽⛽

Othaman Ahmad said...

Ini bukti betapa gelojohnya Najib nak control jawatan Menteri Kewangan seolah-olah tak mahu dilepaskan. Satu sikap tak pernah diamalkan mana2 pemimpin dalam dunia.

SENARAI MENTERI KEWANGAN:

Tun Hussein Onn 1974 ~ 1976
Tengku Razaleigh 1976 ~ 1984
Tun Daim Zainuddin 1984 ~ 1991
DS Anwar Ibrahim 1991 ~ 1998
Tun Mahathir 1998 ~ 1999
Tun Daim Zainuddin 1999 ~ 2001
Tun Mahathir 2001 ~ 2003
Tun Dollah Badawi 2003 ~ 2008
DS Najib Razak 2008 sampai kini

Gelojoh & rakus tak si Najib nie.....?????

Anonymous said...

Kan dah cakap tak yah melalak atau nerayu pads Mb.azmin..orang Selangor yang terjejas sumber air paip ni..cuma menadah tangan mengadu pada Allah..kita rakyat biasa yang dizalimi...tengoklah...doa orang yang dizalimi ni Allah dengar terus...doa biar Pembangkang kalah Pru 14 nanti...asyik salahkan orang lain..syarikat Syabas tu kan dah jadivkepunyaan Mb so panda2 lah kau Azmin tak nak mengaku tak apa...Allah tu Maha Melihat

Othaman Ahmad said...

Dah 2 tahun berturut-turut Najib potong Budjet Universiti Awam...kesian anak2 muda golongan terpelajar kan..kan?

Akan tetapi..yg menyayat hati.. kenapa Budget BIJI PERMATA Rosmah terus ditambah dari tahun ke tahun. Dah ler tuu, dinaikkan cukup luar biasa-berlipat ganda. Saya ada simpan rekod2 sebagai bukti...

2013 - RM20.5 juta
2014 - RM32.3 juta
2015 - RM34.4 juta
2016 - RM36.3 juta
2017 - RM85,0 JUTA.....?????????

Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita? Kejadah apa nie Najib..bukankah gara2 BIJI PERMATA Rosmah, PBB/UNESCO tarik balik anugerah kpd Rosmah baru2 ini...????

Memang patutpun Najib tahun ini dapat anugerah 'Asia's Worst Finance Minister' (Menteri Kewangan Paling Buruk di Rantau Asia).

Othaman Ahmad said...

Dah 2 tahun berturut-turut Najib potong Budjet Universiti Awam...kesian anak2 muda golongan terpelajar kan..kan?

Akan tetapi..yg menyayat hati.. kenapa Budget BIJI PERMATA Rosmah terus ditambah dari tahun ke tahun. Dah ler tuu, dinaikkan cukup luar biasa-berlipat ganda. Saya ada simpan rekod2 sebagai bukti...

2013 - RM20.5 juta
2014 - RM32.3 juta
2015 - RM34.4 juta
2016 - RM36.3 juta
2017 - RM85,0 JUTA.....?????????

Apakah BIJI PERMATA Rosmah itu lebih mahal dan lebih penting dari keperluan anak2 muda terpelajar kita? Kejadah apa nie Najib..bukankah gara2 BIJI PERMATA Rosmah, PBB/UNESCO tarik balik anugerah kpd Rosmah baru2 ini...????

Memang patutpun Najib tahun ini dapat anugerah 'Asia's Worst Finance Minister' (Menteri Kewangan Paling Buruk di Rantau Asia).

ted manoff said...

Sudahlah ryezall...yg aku tengok diorang bkn brlajar sgt pun..ikot kak mah mkn angin adalah..cuba ko selidik berapa ramaii ank vip berbanding kanak2 kampung yg dipilih..

Othaman Ahmad said...

Perhatikan rekod Hutang Negara mengikut tahun:

1997 RM90 bilyon
1998 RM103 bilyon
1999 RM112 bilyon
2000 RM125 bilyon
2001 RM145 bilyon
2002 RM164 bilyon
2003 RM188 bilyon
2004 RM216 bilyon
2005 RM232 bilyon
2006 RM247 bilyon
2007 RM274 bilion
2008 RM317 bilyon
2009 RM376 bilyon
2010 RM405 bilyon
2011 RM465 bilyon
2012 RM501 bilyon
2013 RM546 bilyon
(Sumber International Monetary Fund)
2014 RM677 bilyon
2015 RM847 bilyon
2016 RM847.9 bilyon.
(Sumber The Economist)

Bayangkan, hutang kerajaan pada 1997 hanyalah RM90 bilyon tetapi selepas 17 tahun pada tahun 2014 telah menjadi RM677 bilyon.

Pada 2003 ketika Tun Mahathir letak jawatan sebagai PM, hutang negara hanyalah RM188 bilyon.

Selepas 6 tahun pada 2009 ketika Tun Abdullah Badawi melepaskan jawatan kepada Najib ia meningkat berganda dari RM188 bilion kepada RM376 bilion.

Selepas 5 tahun Najib mengambil alih negara, hutang pada 2014 melonjak mendadak sebanyak 301 bilion kepada RM677 bilion. Malangnya bagi rakyat Malaysia disebabkan Najib boros berbelanja maka hutang meningkat menjadi RM847 Bilyon.

Itulah padahnya bila Najib biarkan bininya Rosmah menyibuk masuk campur tangan dalam pentadbiran negara.

Anonymous said...

50 ribu ikot kak mah makan angin???

otak ted kentut ni letak kat celah kangkang ke??

Anonymous said...

cuba tengok pulak menteri mana yang paling lama jaga ISA sebelum ni. Tak gelojoh dan rakus ke??

Anonymous said...

Dulu proton saga skrang da GTI proton..
Ape ke ler TOLOL anon 620..

Dulu rkyt mlysia 27j skang da 30j..

Sumber economis???aku ponn bole taip..letak je angka ssuke hati mak bpak ko cai

Kehkehkeh

Anonymous said...

BODO NGALAH BABI. NYONDOL JER. BALIK KERJA AIR TAKDE LAGI.

Anonymous said...

Bagus tul angka2 ko tuh....jgn lupa campur 50 henggit ko utang beli kapcai Baru tul...

Anonymous said...

INI LAGI BODO NGALAH BABI. MENYONDOL JER...SEKARANG HUTANG MAK NENEK SEMUA CAMPUR. JADI BANYAK LA....

AIR MANA. AIR MANA....NEGERI PALING MAJU. KAH KAH KAH....
BABI SETAN GONDOL BETUL.

Anonymous said...

ITU ANGKA DIA JUAL BABI LEPAS TOLAK UNTUNG RUGI.

Anonymous said...

Amerika setiap tahun hutang tak pernah naik. Yang selalu hutang naik negara yang bukan Mad dey jadi pm.

Anonymous said...

OI si TERORIS2 si EKOQ2 HOMO GILA BABI si ‘cucu nek tempoy**'/tedGILA-LAHAP TAIK Kit SIAL JUBOQ BABI, si HOMO2 JIJIK JUBOQ BABI KURAP si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH KAFIR HARBI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSA, lu manyak sedap aahhh..itu LAHAP TAIK dan JILAT LENDIR HANYIR si JUBOQ2 BABI JIJIK kit SIAL KANIBAL/TONGGENG eng JUBOQ BABI/kok-chin GILA BABI BETINA SUNDAL-PELACUR/gobing-jagdippyANJING KURAP-rayerHANYIR CILAKA/TODI puaKA JUBOQ BABI/KENCING NGAnga ming KANGKANG BABI BERLENDIR/ BABIga SUNDAL KURAP!!

Aiya, puak HOMO-GILA-LAHAP TAIK mcm. lu aahhh, memang puak BINATANG BUAS wohhh! Apahal aaahhh yg. lu nak CURI mcm. PENGGANAS KANIBAL Zionis IS/ISIS - identiti “Ted Manoff” (huruf besaq T & M)?!Sekrg. juga puak PENGGANAS PENAKUT DAPJUBOQ BABI ni CURI identiti "Nek Tempoyak" pula (termasuk guna nama “cucu nek tempoyak“)!

Oi si TERORIS SETAN HOMO PENYAMAQ- si puak SETAN KAFIR HARBI ZioNAZI PENJAJAH PARASIT DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO boleh "COPY PASTE" MENCARUT/MAKI HAMUN dgn. amat LUCAH ke atas YAB PM serta KELUARGA beliau termasuk Ayahanda/bonda TERCINTA beliau, dan seluruh bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu; TAK pula lu TERLOLONG mcm. PUAKA aahh?!! Lihat komen2 amat KEJI oleh puak PENJAJAH KAFIR HARBI ni di - http://politikputramerdeka.blogspot.com/2016/09/muhyiddin-perdana-menteri.html!

Apahal si TERORIS GILA PENYAMAQ ZIONIS PORNO/HOMO/RASIS DAPJUBOQ BABI ni juga asyik "COPY-PASTE" MENCARUT/MAKI HAMUN dgn. amat LUCAH/BUAS nak TUTUP mulut Nek Tempoyak aaahhhh?!

Apa yg. si TERORIS2 ZIONIS PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO-SIAL ni TAKUT sgt. apa yg. Nek Tempoyak TULIS, sampai mcm. si TERORIS JUBOQ BABI KURAP ZIONIS HOMO/PORNO/RASIS, mengGERTAK, MENCARUT serta nak BUNUH & PERKOSA dia serta MAK-BAPAK Nek Tempoyak yg bekas ASKAR ?! Dan yg . lu nak MAKI dgn. LUCAH, mak nek Tempoyak apasal - mak lu yg. LAHIRkan si amat-KEPARAT- JUBOQ BABI KURAP-PORNO /HOMO/RASIS-PEROGOL-PEMBUNUH/GILA BABI mcm. lu apahal pula?!Lu manyak LAHAP itu TAIK JUBOQ BABI KURAP aaahhhh?!! Lepas tu si PEMBUNUH/PEROGOL ni semua pula nak suruh kita berhemah kononnya – PI MAMPOS puak TERORIS PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI KURAP ZIONIS OI!!

Jadi, Go LAHAP TAIK & JILAT LENDIR HANYIR JUBOQ2 BABI KURAP si TERORIS PENJAJAH ZIONIS DAPJUBOQ BABI KURAP lu tu!!

Anonymous said...

Betul tu bro...Pm mana agaknya yang buat perwaja lingkop. Bbmb bungkus. Tanah lumba kuda jual murah pada kroni. Proton untung setiap tahun. Paling sadis kes memali.

Anonymous said...

Apahal si puak pembangKANGKANG ni dibenaqkan berDEMO HARAM JADAH kat mana2 depa suka -sampai kat DEWAN PARLIMEN pun, sampai mengGANGGU KESELAMATAN/KEBAJIKAN dan HAK majoriti RAKYAT yg. BENCI semua ni! Apalagi waktu PEMBENTANGAN BAJET-yg- PENTING buat RAKYAT ini?!

BENCI betul aku zahid-DALANG DUA MUKA ni! Yg. hang boleh BIAQkan YAB PM tercinta kami diHINA/diGERTAK sesuka hati memanjang sampai kat PARLIMEN pula dan sudahlah merata cerok di diJALANAN; DI SELURUH NEGARA ISLAM kami ni -apahal?! Sampai Dewan PARLIMEN dijadikan SARKAS dan seolah UNDG2 HUTAN berkuasa - kat BARAT pun, aku TAK pernah tengok perangai BINATANG BUAS mcm. ni oleh PEMBANGKANG depa kat PARLIMEN!

KDN - hang TAK dak kah ejen2 PERISIKAN yg. tau buat KERJA; supaya dpt. mengumpul MAKLUMAT2 sebelum YAB PM/KERAJAAN/NEGARA ISLAM/majoriti RAKYAT di SABOTAJ memanjang oleh TERORIS2 si KETURUNAN TERORIS PENJAJAH ZioNAZI PARASIT/PERASUAH/LANUN/PEROMPAK/PENYANGAK/PEMBUNUH/PEROGOL DAPJUBOQ BABI/PKRHOMO/madey amat CELAKA KURAP RASIS/PORNO/HOMO-KULI2 ZIONIS/IS(IS)rael-MOSSAD ni ahah???!!!

Bayangkanlah MP KERAJAAN buat perangai BINTANG BUAS mcm. ni kat Dewan Rakyat negeri mcm. kat SELANGOR dan PP?!!

Jadi, kami sbg. RAKYAT minta diHARAMkan masuk Parlimen setiap MP PembangKANGKANG-si spesis JUBOQ BABI yg. telah buat DEMO HARAM kat PARLIMEN ni serta diDAKWA bawah UNDG2 oleh PDRM/KDN?! Apakah MP2 ni KEBAL undg2 – LAYAN sama RATA mcm. kami RAKYAT biasa ni mahupun mcm. dari GM yg. asyik diKASARI/diDAKWA PDRM/KDN! TAKkan ada UNDG2 lain pula utk. VVIP2 PembangKANGKANG JUBOQ2 BABI ni!!!!

Nek Tempoyak.

Anonymous said...

HIDUP PENDEKAR2 TULEN Bumiputera Islam/Melayu YAB DS JAMAL YUNOS/GERAKAN MERAH terCINTA kami!

JANGAN haraplah si KDN BANGANG tu akan MENYIASAT si BETINA SUNDAL chin BerSHIT-PENYAMAQ DAPJUBOQ BABI ni di bawah AKTA TERORISMA mahupun AKTA HASUTAN; yg. mengHASUT ke arah "CULTURAL GENOCIDE" ke atas kita, bangsa BUMIPUTERA Islam/Melayu! Lihat di - http://jawaber6.blogspot.com/2016/10/melayu-duduk-dalam-parit-bila-dap.html , 'MELAYU DUDUK DALAM PARIT BILA DAP PERINTAH MALAYSIA' - MARIA CHIN, Posted by Jawa Bernam, Monday, October 24, 2016!

Yg. boleh kita HARAPkan hanya PENDEKAR2 TULEN Islam/melayu GERAKAN MERAH kita!Lihat di - http://siemens-melayumaju.blogspot.com/2016/10/semangat-merah-tetap-membara-dimana.html:

Semangat Merah tetap membara.... Dimana atau dalam keadaan apa pun..

Melayu Berwawasan

Hari ini tadi, oleh kerana perjuangan demi agama, bangsa dan negara.....

#GMerahV2 turun di Kapar, Selangor untuk mengekang dan mencabar kegiatan mungkar dan khianat #Bersih5 yang berkonvoi di Jalan Kapar, Meru, Kelang, Selangor......

Dengan berbekalkan semangat sanggup mati dan mengorbankan diri, Gerakan Merah akan terus menentang hahis habisan segala unsur dan sesiapa jua yang terlibat atau berkaitan dengan #Bersih5.......

Kepada Rakyat Malaysia yang menyokong kami Gerakan Merah....Jutaan terima kasih dan akan bekalkan doa kalian buat kami berjuang seterusnya......Amin...!!!

Kepada puak atau golongan yang menentang KERAJAAN MALAYSIA HARI INI MAHUPUN SISTEM DEMOKRASI BERPARLIMEN DAN RAJA BERPERLEMBAGAAN... ..AKAN KAMI BASMI DAN TENTANG HABIS HABISAN !!!

BIAR KERINGAT ATAU DARAH MEMBASAHI BUMI......NAMUN SELANGKAHPUN KAMI GERAKAN MERAH TIDAK AKAN UNDUR.....

MALAH AKAN TERUS MENJEJAKI BERSIH5 DAN AKAN MEMASTIKAN MUSUH NEGARA INI AKAN DIHAPUS DAN DIBERSIHKAN DARI MUKABUMI MALAYSIA YANG TERCINTA INI....!!!

(Nek Tempoyak)

Nota: Aku sbg. RAKYAT nak TAU - samada POLIS akan RAMAI juga mcm. tu kat DEMO HARAM si puak TERORIS BerSHIT tu?! PDRM/KDN - kalau hang TAK nak HENTIKan DEMO2 HARAM puak TERORIS PENJAJAH PARASIT ZioNAZI BerSHIT-DAPJUBOQ BABI /PembangKANGKANG kat MERATA CEROK sampai kat PARLIMEN - hang jangan GANGGU puak GERAKAN MERAH tercinta kami!!!!!!!!!! Hang ingat, NEGARA ISLAM kami ni bapa puak PENJAJAH BerSHIT-DAPJUBOQ BABI/pembangKANGKANG HOMO/PORNO/RASIS ni punya ?!!!!! BENCI betul aku "DOUBLE-STANDARD" & PENYELEWENGAN HARAM JADAH ni! PECAT si Zahid tu; HALANG si DALANG DUA MUKA ni dr. jadi PM!

Anonymous said...

ADA BABI TONYOK MANA PULAK TUDUH UMNO SABOTAJ AIR NI....
BUAT AIR DALAM JAMBAN BOLIH LA....

Anonymous said...

Ko takut meloyakini..

Anonymous said...

Ko yg bodoh takut jho lo

Anonymous said...

Cai lembu bongok baru keluar dari bawah tempurong...tak tahu aper2..ha3

Anonymous said...

Ini noh yg suruh pemaju bagi pinjaman kpd pembeli rumah..

Anonymous said...

Babi perompak..

Anonymous said...

Ko tak tahu sape yg jual perwaja kpd maju holding selepas madey pencen..cakap pandai tapi tunjuk bodoo

Anonymous said...

Baik noh ato cai repot polis ato saman

Anonymous said...

Eik cai perompak jeles plak..

Anonymous said...

Ko sokong kepala perompak langsung tak ingat tuhan..padan muka kena bala

Anonymous said...

Cai2 perompak mana reti tengok angka hutang..dia orang pun tak tahu sape yg kena tanggong hutang tu..cai tahu nak dedak jer

Anonymous said...

Kalo fitnah beranilah sikit saman

Anonymous said...

Hello ejen yahudi pembela perompak

Anonymous said...

Kalo ko pandai buat la sendiri

Anonymous said...

yang bodo menunjuk2 pandai. dah setiap tahun nak melingkop jual la bodo....

Anonymous said...

BURIT ITU BERBAU BUSUK...HANCING PERIT...

TAPI KALAU DI HISAP, MINOM AIR LIUR SENDIRI,,,ERMMPH JADI SEDAAP LAH PULAK!!!

SEDAP HISAP BURIT...BURIT NIKI LAGI SEDAP KATA MUHYIDDIN

Anonymous said...

PUTRAJAYA: Mahkamah Rayuan hari ini menolak permohonan Datuk Seri Anwar Ibrahim berhubung tuntutan samannya terhadap Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman, sebaliknya mengarahkan bekas ketua pembangkang itu membayar kos RM100,000.

Panel hakim diketuai Datuk Umi Kalthum Abdul Majid berkata kes Anwar tidak mempunyai merit.

Panel turut disertai Datuk Abdul Rahman Sebli dan Datuk Hasnah Mohammed Hashim.

Sebelum ini, saman Anwar menuntut RM100 juta daripada Anifah ditolak Mahkamah Tinggi pada tahun lalu, dengan menganugerahkan kos RM20,000 kepada ahli politik Sabah itu.

Ia memutuskan mahkamah tempatan tidak ada kuasa membicarakan perkara yang berlaku di luar Malaysia.

Saman fitnah Anwar berkisar sidang media Anifah di Washington pada 2009.

Anwar menuduh menteri berkenaan cuba menggambarkan beliau seorang yang tidak layak memegang apa-apa jawatan dan ancaman kepada masyarakat Malaysia.

Dalam sidang media itu, Anifah dilaporkan mendakwa pernah ditawarkan jawatan timbalan perdana menteri sekiranya mendapatkan sokongan wakil rakyat Sabah bagi menjatuhkan kerajaan BN.

Pada 2008, Anwar mengumumkan berjaya meyakinkan majoriti ahli Parlimen termasuk di Sabah dan Sarawak supaya tidak menyokong kerajaan pimpinan perdana menteri ketika itu, Tun Abdullah Ahmad Badawi. Usaha itu bagaimanapun gagal.

Anwar diwakili peguam Razlan Hadri Zulkifli dan J. Leela, manakala Tan Sri Shafee Abdullah mewakili Anifah.

Razlan berkata Mahkamah Tinggi silap keputusan memihak Anifah dengan berdasarkan kenyataan penafian pada sidang media itu.

Anifah dilaporkan berkata sidang media itu yang ucapannya adalah hanya untuk pengetahuan mereka yang hadir.

Menurut Razlan, sebagai seorang menteri, Anifah tidak patut membuat ucapan sedemikian sekiranya sedar ia akan diterbitkan

Anonymous said...

Apa pulak...

Bukankah fb najib sendiri yg tulis dia bg permata 85juta? Cek la fb jibmah tuh... apohal fitnah2 plak?

Anonymous said...

PAGOH: Institut Pegajian Tinggi Awam (IPTA) Negara perlu mencari sumber dan peruntukan mereka sendiri, kata Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh.

Ini kerana kata Idris, IPTA di Malaysia terlalu bergantung kepada sumber dana kerajaan berbanding pusat pengajian di luar negara,.

Justeru beliau menggesa IPTA-IPTA terlibat untuk mencari sumber dana peruntukan sendiri yang secara tidak langsung dapat membantu mengunjur ekonomi negara yang kini berada pada tahap yang kurang stabil.

"Universiti di Malaysia terlalu bergantung kepada kerajaan hinggakan ada sesetengah itu, lebih 90 peratus bergantung kepada kerajaan berbanding dengan universiti luar negara," tegasnya selepas merasmikan Program Usahasama Low Carbon Transport Research antara Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Emprial College London di sini hari ini.

Sambil memberi contoh Universiti Thamasad Thailand yang hanya bergantung 30 peratus kepada kerjaan, Idris berkata Universiti Malaya antara universiti yang hebat di Malaysia juga banyak bergantung kepada kerajaan dengan hampir 80 peratus.

Ia secara tidak langsung menjadi cabaran kepada IPTA-IPTA terlibat untuk bergerak aktif mencari sumber pendapatan mereka sendiri.

"Pihak universiti perlu pandai mencari kewangan mereka sendiri dan kita terpkasa potong bajet kita sedikit.

"Jadi inilah yang berlaku dalam pembentangan bajet kita baru-baru ini, kita mahu lihat bagaimana universiti mencari sumber mereka sendiri," katanya lagi bagi mengulas mengenai bajet kepada pengajian tinggi yang dikurangkan berbanding tahun lalu.

Anonymous said...

ARAU: Universiti awam harus mengambil pemotongan peruntukan tahun ini sebagai cabaran untuk menonjolkan keupayaan masing-masing dalam mencari dana terutama bagi membuat penyelidikan dan pembangunan (R&D).

Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh berkata universiti awam akan dilihat lebih berwibawa apabila tidak terlalu bergantung kepada bantuan kewangan kerajaan untuk menjalankan operasi.

"Kerajaan tidak boleh sentiasa memberi peruntukan itu kerana banyak pihak lain juga memerlukannya," katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis 'Kolaborasi Industri-Akademia' antara Universiti Malaysia Perlis (UniMAP) dan enam buah syarikat di universiti itu, di sini, Sabtu.

Beliau berkata universiti perlu mengadakan lebih banyak kolaborasi dengan industri yang membantu mempercepatkan perkembangan dan mengukuh dan memantapkan subjek-subjek yang ditawarkan.

Hadir sama Pengerusi Lembaga Pengarah UniMAP, Datuk Prof Emeritus Ir Dr Zainai Mohamed.

"Cara ini lebih berkesan dan mempastikan apa yang diajar di universiti relevan dengan keperluan industri supaya pelajar tidak menghadapi masalah mendapatkan pekerjaan selepas tamat belajar.

"Oleh itu semua universiti perlu meningkatkan kolaborasi akademia-industri mengikut bidang masing-masing," kata Idris.

Katanya UniMAP adalah contoh terbaik walaupun usianya baru mencecah 13 tahun tetapi telah menduduki ranking ketujuh terbaik dalam negara dan berada pada kedudukan 750 terbaik dari lebih 40,000 universiti di seluruh dunia.

"Saya kecewa dengan segelintir rakyat Malaysia enggan mengiktiraf pencapaian universiti awam kita yang bertambah baik berbanding tiga tahun lepas walaupun banyak berkedudukan 100 terbaik dunia mengikut bidang seperti Universiti Putra Malaysia (54 dunia) dalam bidang pertanian," tambahnya.

Katanya setiap kritik harus berasaskan fakta dan masyarakat harus menerima hakikat bahawa universiti awam negara ini meningkat maju menyebabkan banyak universiti ternama dunia menjalin hubungan serta membuka kampus cawangan di Malaysia.

Anonymous said...

APA??? BIJI PERMATA NIKA LAGI BERSINAR?

Anonymous said...

Alahai pejuang islam wosotiyak jihad mati sahid nih...

Anonymous said...

KUALA LUMPUR: Hutang luar negeri Kerajaan Persekutuan kekal rendah pada RM16.8 bilion atau 1.6 peratus daripada Keluaran Dalam Negeri Kasar (KDNK), kata Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Tun Razak.

Perdana Menteri berkata jumlah hutang Kerajaan Persekutuan pada akhir Disember 2014 adalah sebanyak RM582.8 bilion (54.5 peratus) daripada KDNK, dan daripada jumlah itu, RM566.1 bilion (97.1 peratus) adalah hutang domestik manakala baki RM16.8 bilion (2.9 peratus) pinjaman luar pesisir.

"Kedudukan hutang Kerajaan Persekutuan kekal terurus dan dikategorikan sebagai negara keberhutangan sederhana.

"Kerajaan terus komited dalam memastikan paras hutang Kerajaan Persekutuan tidak melebihi 55 peratus daripada KDNK," katanya dalam jawapan bertulis kepada William Leong Jee Keen (PKR-Selayang), yang diedarkan di lobi Dewan Rakyat di sini, Rabu.

William meminta Menteri Kewangan menyatakan alasan peningkatan hutang luar negeri berjumlah RM740 bilion pada suku ketiga 2014 berbanding RM43 bilion dari tahun 1990 hingga 2013 dan kesannya kepada kewangan kerajaan dan ekonomi.

Najib berkata bagi memastikan paras hutang Kerajaan Persekutuan kekal rendah dan terurus,langkah konsolidasi fiskal akan terus diamalkan untuk mengurangkan paras defisit secara berperingkat.

Menurutnya, kedudukan ini seterusnya akan mengurangkan keperluan kerajaan untuk meminjam dan dapat menurunkan paras hutang.

"Kepatuhan yang tegas terhadap disiplin fiskal serta pengurusan hutang yang baik terus diberikan penekanan bagi memastikan kedudukan fiskal dan makroekonomi terus kukuh serta dapat menampan sebarang krisis", katanya.

Mengulas lanjut, Najib berkata hutang luar negeri Malaysia berada pada paras RM740.7 bilion pada suku ketiga 2014, lebih tinggi berbanding jumlah hutang luar negeri pada tahun 1990 iaitu RM41.5 bilion dan RM196 bilion pada akhir 2013.

Menurutnya, peningkatan jumlah hutang luar negeri yang ketara itu disebabkan oleh definisi baharu bagi hutang luar negeri yang diguna pakai mulai tahun 2014.

Najib berkata langkah penggunaan definisi baharu tersebut selaras dengan keperluan pelaporan hutang di peringkat antarabangsa.

Berikutan itu, hutang luar negeri terdiri pinjaman luar pesisir oleh Kerajaan Persekutuan, perusahaan awam dan sektor swasta serta pegangan sekuriti hutang, deposit dan kredit perdagangan dalam denominasi ringgit oleh bukan pemastautin.

Najib berkata hutang luar negeri berdasarkan definisi baharu adalah lebih tinggi, mencerminkan paras pegangan sekuriti hutang dalam denominasi ringgit oleh bukan pemastautin yang tinggi mencakupi hampir dua per tiga daripada peningkatan hutang luar negeri.


"Ini disebabkan kedalaman, keterbukaan dan daya tarikan yang lebih meluas terhadap pasaran kewangan Malaysia.

"Pada masa sama, penggunaan definisi semula hutang luar negeri ini membolehkan kerajaan menilai pendedahan risiko kepada bukan pemastautin dengan lebih baik", katanya.

Pada akhir 2014, hutang luar negeri Malaysia berjumlah RM744.7 bilion atau 69.6 peratus daripada KDNK, katanya.

Anonymous said...

https://m.facebook.com/notes/aznil-hisham/hutang-negara-mencecah-melebihi-rm-700-billion-malaysia-bakal-bangkrap-/394469457386781/#

Anonymous said...

lembu bongok baru keluar dari bawah tempurong tu macam anon Monday, October 24, 2016 2:24:00 PM...

Anonymous said...

akhirnya cai assmin pun buat repot polis. Tapi aku cukup yakin, dakwaan assmin tu hanya syok sendiri tanpa bukti

Anonymous said...

bala sebab mengundi pkr parti kuat skandal seks

Anonymous said...

WOSOTIYAK PAK HANG....

Anonymous said...

nak jihad mati sahid masuk la perhimpunan BERSHIT.. pemegang kunci syurga jumpa kamu di pintu syurga, boleh minta syafaat tuan guru Husam Musa sekali..

kalau tak dapat mati sahid, kurang-kurang boleh cuci dosa macam atok mamak kerala buat diperhimpunan BERSHIT tahun lepas...

Anonymous said...

dulu atok aku kayuh basikal. kemudian bapak aku bawak motor. la ni aku pakai keta. ada sama ka.....

Anonymous said...

nampak meroyan sakan anon 8:44.

Anonymous said...

Peruntukan RM85 juta untuk Program Permata Negara bukan untuk perbelanjaan mengurus program pendidikan awal kanak-kanak itu sahaja, kata pembantu isteri perdana menteri Rizal Mansor.

Menyifatkan pembangkang sengaja tidak menjelaskannya, Rizal berkata peruntukan itu termasuk untuk penubuhan Pusat Kecemerlangan "Top STEM talent" di Akademi Sains Negara.

Selain itu, kos itu juga termasuk kerja ubah suai untuk menjadikan Institut Pendidikan Guru Raja Melewar di Negeri Sembilan dan Kampus Tuanku Bainum di Pulau Pinang kepada Pusat PERMATA Pintar dan Berbakat

“Andai kata semua kos-kos di atas adalah untuk PERMATA sepenuhnya, adakah RM85 juta setahun untuk pendidikan 50,000 kanak-kanak warga Malaysia yang merupakan modal insan dan menjadi teras masa depan pembangunan negara dianggap melampau?

“Secara purata kanak-kanak ini cuma mendapat peruntukan RM1,700 setahun,” soal Rizal sambil mempersoalkan sumbangan pembangkang untuk pembangunan insan.

Dalam kenyataannya hari ini, Rizal juga berkata bertahun-tahun PERMATA dan penaungnya Rosmah Mansor difitnah dah ditohmah pembangkang dan penyokong mereka.

Bagaimanapun, katanya, walaupun terbukti salah kemudiannya, perkara itu dibiarkan begitu saja.

“Sebelum ini mereka mendakwa peruntukan PERMATA bagi tahun 2015 adalah sebanyak RM711 juta.

“Walaupun ia ternyata tidak benar namun tiada sekelumit ungkapan maaf ataupun pembetulan dibuat oleh pihak pembangkang.

Anonymous said...

bukan pembangang dalam suara keldaian cakap bajet untuk permata tahun 2015 berjumlah rm711juta ke??

Ke ko salah taip tu bahalol???

Anonymous said...

biji nika jangan sebut, meroyan si sembab nnt.. bakal pm tu, lepas anwar kemudian guan eng baru merasa jadi pm. Itupun kalau boboi botak tak hijack la..

Anonymous said...

ted kentut kata sama.. dulu atok dia nak telefon kene pusing2 nombor, bapak dia telefon tekan butang, dia sekarang pakai sentuh je. Dapat juga telefon mataair @ girlfriend..

Aku Paling Genius said...

Dalam banyak2 komen disini, 2 komen ni mmg FAKTA, tak diragukan kebenarannya :

1. "dulu atok aku kayuh basikal. kemudian bapak aku bawak motor. la ni aku pakai keta. ada sama ka.....

Tuesday, October 25, 2016 12:33:00 AM"

2. " ted kentut kata sama.. dulu atok dia nak telefon kene pusing2 nombor, bapak dia telefon tekan butang, dia sekarang pakai sentuh je. Dapat juga telefon mataair @ girlfriend..
Tuesday, October 25, 2016 1:10:00 AM"

Yg lain2 tu kena tau betul2 perawinya baru boleh terima ...

Anonymous said...

Eh....eleh kita pun ade perawi tau....atuk hear
say berpengalaman 36 tahun DLM bidang tuh disamping kerja utama melanun tau..

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates