March 26, 2016

16 Kebebasan Bersuara Ala DAP, Melompat Bila Kena 'Troll' #NoSwimmingPool


Seringkali kita mendengar juak-juak pembangkang melaungkan kebebasan bersuara terutamanya parti bersih, suci dan keramat, DAP. Bila mana semalam sebuah restoren, Schohns Canteen memuatnaikkan dua iklan di laman sosial Facebook, berunsur satira untuk menyindir DAP (bahasa anak muda sekarang memanggilnya 'troll'), DAP bingkas meminta restoren berkenaan menurunkan iklan berkenaan. Baca The Star, di sini.

Iklan berkenaan memprovokasi isu ketiadaan kolam renang dan harga yang tidak tinggi yang melibatkan isu Ketua Menteri Pulau Pinang yang mendapat diskaun yang tinggi di dalam pembelian rumah beliau di Jalan Pinhorn. Pegawai Komunikasi Media DAP, Medaline Chang telah meminta restoren berkenaan untuk membuang iklan berkenaan atau DAP akan mengambil tindakan selanjutnya.

Inilah cara kebebasan bersuara ala DAP. Bila kena pada Kerajaan dan Barisan Nasional, mereka akan menganggap sebagai jenaka dan bahan lawak. Bila kena dapa batang hidung sendiri, mulalah guna saluran parti untuk membuat tindakan undang-undang. Semasa BN di troll beberapa kali oleh restoren makanan segera Nando, BN tenang dan 'cool' sahaja. Tiada pula kedengaran BN akan mengugut meminta Nando untuk memadamkan iklan berkenaan atau mengugut untuk mengambil tindakan undang-undang.



Antara iklan-iklan Nando yang 'troll' BN:



16 comments:

Anonymous said...

Pejabat windbon di KL jalan yap kwan seng ... SPA haram beroperasi..

Anonymous said...

Itu tauke tarak tau bisnes dia buat ape, sebab tauke dia hanya tau garuk teloq

Anonymous said...

Orang politik punya otak macam itulah, bila kena diri sendiri marah. Malaysia boleh, putar belit 2.6b pun nak jawatan, budak kecil di tembak dan bersubhat bohong pun pegang jawatan tertinggi, tdk mahu letak jawatan, patutnya buat harakiri. Ketua geng merah porak perandakan negara pun tiada tindakan. Aduih, kalau nak senaraikan, mampus nak baca, inilah pemimpin pemimpin yg nak menegakkan Islam dan patut anak anak kita contohi, peningggg.

Anonymous said...

Tu belum masuk lagi dewakan peliwat, penzina, pembohong, kaki putar belit, bersumpah hanya dengan akuan bersumpah, bersumpah depan al-quran dan ucap nama Allah tak mahu, beri macam2 alasan.inikah pemimpin pemimpin yg nak menegakkan Islam dan patut anak anak kita contohi, peningggg.

Anonymous said...

patutnye kes jib 2.6b tu ko suh besumpah je ye tak. sbb islam umno mmg suka sumpah ni. mcm sesumpah pun ada...

nak pemimpim camne? pemimpin anak ke zouk? oh ye iman tak diwarisi... apodohal. bangang macai...

Anonymous said...

Kes najib kalau dia bersumpah atas nama Allah pun, bukannya anjing macam ko nak percaya... Yang ko percaya kalau dibuat akuan bersumpah macam bala yang dah mampus tu... Tak pun akuan bersumpah ms phang kelentong... Tul tak anjing ph..

Anonymous said...

Macam ketum ke...sumpah kat kandang saksi pun menggeletar.

Anonymous said...

Mana ada sumpah bro... Ikut kata yusuf alqardawi, jangan angkat sumpah kat mana2 pun.. hatta kat mahkamah pun. Baca surat syok sendiri dibenarkan..

Cuba tanya anjing ph, betul tak cakap aku ni...

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

eh masuk la jugak makamah...
dari tak saman2 selasa... aphal?

wajib ke besumpah nih?

ramai je munapik sanggup besumpah. ngape, tak pecaya ke?

Anonymous said...

aik? berani petik qaradawi? ko sapa ngan qaradawi? kalau sama level, aku duk tengah je lah...

takde pulak aku tengok dia ketar.since 1998...

Anonymous said...

Masuk juga mahkamah pun sebab dah kene tuduh, bukannya sukarela. Itupun cuba cari helah untuk lari dari kes, cari alasan bodoh je, suruh tukar hakim la, tukar pendakwaraya la, suruh balaci buat SD taraf sembang kedai kopi la, peguambela sakit itu la, ini la... Last-last mampus terus takde dah sakit-sakit... Masuk mahkamah, tapi nak maauk kandang saksi tak berani lak peliwat tu ..

Kenapa tak boleh sebut alqardawi?? Dia tu dah taraf nabi tak boleh disentuh ke??

Kah kah kah kah... Kalau orang bersumpah dengan nama Allah ko kata munafik?? MasyaAllah... Yang terlebih munafik tu, nak bagi dna pun terketar-ketar dan beri beribu alasan macam dna dia tu akan disalahguna orang lain pulak. Padahal polis minta dna untuk buat siasatan. Kalau betul dipihak yang benar, kenapa nak takut semacam je...!!!!

Anonymous said...

takkan 1dunia tuduh ko... ko buat bodo? laju2 la saman... sampai jadi bahan lawak selasa dah tiap2 minggu.

bukan cari helah. bende tak masuk akal. bende tak logik. banyak sangat bende tak betul. tapi biasa la korang...

eh, tau pulak yek taraf nabi semua yek. tapi najib tu ko jilat semacam je...

aku tak cakap orang besumpah tu munapik. bodo. tak paham. aku cakap orang munapik selambe je boleh besumpah... beza tu. paham?

Anonymous said...

saman ke tak saman ke, yang penting pihak berkuasa di Malaysia ni pun dah buat siasatan terhadap 1MDB, RM2.6b dan RM42 juta... tiada menemui apa-apa bukti yang mensabitkan kesalahan terhadap Najib. Minggu lepas aku ada pergi ceramah SPRM, ada yang bertanya pasal isu RM2.6b dan 1MBD, pihak SPRM kata memang tiada bukti yang menunjukkan perkara berkaitan dengan rasuah. Kalau derma dari Arab memang betul la..... banyak yang kaki bangkang, duduk dalam ceramah senyap sunyi tak mau tanya dah lepas tu, keluar je dari ceramah, jadi anjing macam spesis ko... MENYALAK JE SANA SINI. Depan SPRM duduk macam tikus.....

Tapi kalau peliwat, memang tak payah saman pun... mahkamah dah tentukan memang BERSALAH MELIWAT....!!!!

Tul tak anjing ph??? Kah kah kah kah kah kah kah

Orang bersumpah tak munafik, tapi orang munafik selamba je bersumpah... tu bersumpah atas nama Allah ke atau suka-suka nak bersumpah???

Kalau yang buat akuan bersumpah (SD) kejap tuduh orang ni membunuh, lepas tu tarik balik SD, kemudian buat satu lagi SD baru kata yang SD pertama dia betul tu nak kira munafik kuasa dua ke atau tidak??? Ke ko terima je seadanya....???

Kah kah kah kah kah kah kah kah

Anonymous said...

mengikut kitab umno, maka kalau dah siasat takde salah. maka cepat2 la saman, dan cepat2 jugak besumpah. isu ni kan lagi besar sumpah2 sblom ni. 1dunia nih. cepat... pecaya tak pecaya lain citer. menang tak menang saman lain cerita...

tunjukkan kat aku, kat mana islam ckp wajib besumpah?

duit masuk 42 jota pun tak sedo? gila apa? ko mkn taik banyak ni... jib cakap dulu, duit 2.6b tu tak masuk akaun dia... dulu la. skang dah ngaku dah pulang plak... ada banyak evolusi kat situ... maka, laju2 la sesumpah... eh besumpah.

jgn jadi sesumpah saipol jobo. tunjuk alim calit hitam kat dahi. lepas ilang. lepas tu kawin. lepas tu three... semudah abc je ko pecaya pihak ko yek.

belah aku cuba ko tengok nih... sprm mtk cepat2 siasat lge, salah kalu, dalam masuk. ganti km lain. paham? bukan jilat pahlawan tu je... hapah tarak.

Anonymous said...

Red Bean Army hangpa tak payah risau 'babi besar' tu bakal senasib khir toyo. tak payah putar belit isu derma basi tu...kwa kwa kwa

Anonymous said...

BERSIH4 la sangat hihihi. rakyat makan kangkong ketua palat duk rumah 6.5 juta. Aper citerrr??? tapi takpa 'khalipah umar' maksum dari undang2

 

Cucu Tok Selampit Copyright © 2011 - |- Template created by O Pregador - |- Powered by Blogger Templates